דוקטרינת "פרי העץ המורעל" צריכה לעשות עלייה

חוסר הרגישות שמגלה החוק הישראלי באשר לאיסוף ראיות עלול להוביל לפגיעה ממשית בחיי חפים מפשע. ע"ד אמיר ברכה על דיני נפשות, משפט צדק ומה שביניהם
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%a8-%d7%91%d7%a8%d7%9b%d7%94 |
אמיר ברכה פרופיל
דיני נפשות. עו"ד אמיר ברכה.

הנתונים וגם מהדורות החדשות השונות, מראות לנו את המצב העגום בכל הקשור לאלימות בחברה הערבית.

מדובר במגמה שרק הולכת למחריפה בשנים האחרונות עם עוד ועוד גופות שנערמת וממשלה אחת שהודיעה על מטרה ברורה ועליונה, היא להילחם בתופעת הפשיעה במגזר הערבי.

הבעיה מתחילה כאשר בוחנים את הדוקטרינה החדשה של שר המשפטים, גדעון סער, שאף עברה את אישורה של הממשלה, ובמסגרתה יהיה בידי המשטרה את הכח לערוך חיפוש בביתו של חשוד, גם ללא צו מבית המשפט, כך במקרים בהם עלולה להתבצע עבירה מסוג פשע חמור או לפחות לשוטר הבודק יש חשד סביר לגבי קיומה של ראייה בנושא פשע חמור.

בין כה וכה, החוק, מאפשר ביצוע חיפוש גם ללא מתן צו, כאשר מדובר באחד המקרים שלהלן:

(1) יש לשוטר יסוד סביר להניח שמבצעים שם פשע, או שפשע בוצע שם זה מקרוב;
(2) תופש הבית או המקום פונה לעזרת המשטרה;
(3) אדם המצוי שם פונה לעזרת המשטרה ויש יסוד להניח שמבוצעת שם עבירה;
(4) השוטר רודף אחרי אדם המתחמק ממעצר או נמלט ממשמורת חוקית.

הדרך המוצלחת למחיקת רישום פלילי
אילוסטרציה envato

בחו"ל עובדים אחרת

מן הצד השני, ניתן לראות כי אין המחוקק מגן, כהוא זה, על חשודים שרשויות האכיפה אספה בגינם ראיות שלא באופן חוקי.

כלומר ישנה תקנה ברורה בכל הנוגע להודאה במהלך חקירה משטרתית, כאן החוק מסייג ואומר שעליה להתקבל באופן חופשי ומרצונו של החשוד, אבל כאשר מדובר בראיה אחרת שנאספה ללא אישור, אין החוק מורה, באופן חד משמעי על פתרון.

אם נבחן את הדבר בצורה גלובאלית, נגלה שחברנו בארצות הברית של אמריקה, פועלים אחרת. במשפט האמריקני ישנה דוקטרינה קבועה של "פרי העץ המורעל". כלומר, באם תיאסף ראיה בחיפוש שלא בוצע כחוק או ללא צו, הרי שהראיה פסולה ולא תוכל לשמש בתיק.

החוק הישראלי, אם כן, מגלה הרבה פחות רגישות בכל הנוגע לאיסוף ראיות באופן לא תקין ולמעשה משאיר בכך את ההחלטה לשיקולו של בית המשפט, שאמור להכריע האם לפסול את הראיה או שמא לקבל אותה.

חקירה משטרתית
חקירה, אילוסטרציה envato

הדרך למשפט צדק

הסטטיסטיקה מראה כי כאשר מדובר בתיק עם עבירות שנחשבות "קלות", כמו שימוש ואחזקה בסמים "קלים", רוב הסיכויים שהעבירה כן תפסל אבל אם מדובר על תיק חמור יותר, כמו סחר בסמים מסוג קוקאין, כאן כבר הדבר יכול להיחשב תחת ההנחה כי מדובר אינטרס ציבורי והראיה חשובה מדרך השגתה. הדבר לא מאפשר למנגנון ברור לפסול ראיות שהושגו בדרך לא חוקית.

חשוב לזכור כי בראש ובראשונה, המשפט הפלילי קורא לשופט אותו, להכריע באשמה רק כאשר מדובר בכמות ראיות שמוכיחה כי מעל לכל ספק סביר החשוד ביצע או לא ביצע את העבירה. מדובר בדיני נפשות ובעונשים צפויים שעתידים להרוס חייו של אדם חף מפשע.

רק כאשר רשות האכיפה תשיג את הראיות באופן תקין וחוקי, יהיה ניתן להוביל למשפט צדק שיעשה בצורה המיטבית.

לעמוד הפייסבוק של עו"ד אמיר ברכה לחצו כאן.


עו"ד אמיר ברכה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות