אושר בטרומית: פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כנגדו צו הגנה

כדי להגן על נשים המצויות במערכת יחסים אלימה מפני תוקפיהן הוצע החוק שמטרתו לפקח על מי שאינו מורתע מצווי הרחקה שהוצאו נגדו
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה, לפיה בית המשפט יוכל לקבוע בתנאים מסוימים פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא נגדו צו הגנה. 59 תמכו בהצעה ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכנסת, יחד עם ההצעות המוצמדות.

החוק למניעת אלימות במשפחה מסמיך את בית המשפט לתת צו הגנה מפני אדם במצבים מסוימים בהם האדם מהווה סכנה לבן משפחתו. מוצע כי בית המשפט הנותן צו הגנה יהא רשאי לקבוע כי הוא יעשה בתנאי פיקוח אלקטרוני, אם אותו אדם הפר צו הגנה קודם, הורשע בעבר בעבירות אלימות, או אם בית המשפט סבור כי פיקוח אלקטרוני נדרש בנסיבות המקרה בשל מסוכנותו. מוצע שבית המשפט יקבע גם את תכנית הפיקוח. בין היתר, מוצע להורות על מינוי ממונה על הפיקוח, ולהסמיך את השר לביטחון פנים לקבוע מספר מירבי של מפוקחים בו זמנית.

להשיב את ההרתעה

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "חוסר האפקטיביות של צווי ההגנה נובע בעיקרו מחוסר היכולת לפקח על מי שניתן נגדו צו ההגנה כי הוא אכן עומד בתנאיו, וכן מהעובדה כי ללא הגשת תלונה במשטרה על הפרת צו ההגנה, לא ניתן לעצור את המפר".

כך צוין, כי חוסר האפקטיביות של הפיקוח מביאה ל"העדר הרתעה מהפרת הצו". אנשים שהוצא כנגדם צו הגנה יודעים כי אין ביכולתה של המשטרה לדעת אם הפרו את הצו אם לאו, ולכן אינם נרתעים מהפרתו.

כמו כן, יש לזכור כי במקרים רבים של אלימות בין בני זוג, התלות ומערכת היחסים הרגשית בין בני הזוג אינה מאפשרת לבן הזוג, קורבן מעשי האלימות, לעמוד על זכויותיו. לנשים המצויות במערכת יחסים שכזו לוקח זמן רב עד אשר הן מעזות לדווח על מצבן ולבקש צו הגנה, ולאחר הפרת צו הגנה, הן מוצאות עצמן לעיתים נתונות ללחצים כבדים של בני הזוג האלימים שלא להתלונן על הפרת הצו. במצב עניינים כזה לא ניתן לעצור את המפר או לטפל בו שכן המשטרה וגורמי הרווחה כלל אינם מודעים להפרתו של צו ההגנה.

_________________________________________________________________

עו"ד אופיר חליוה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות