מועצת בנימינה-גבעת עדה: "אל תהרסו את אופיו הכפרי של האזור"

הרשות עתרה נגד תכנית המתאר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה בטענה כי זו דורשת לבנות מס' יחידות דיור גדול מדי שיובילו לצפיפות אדירה ופגיעה בתיירות החקלאית
גילי סיוון-כהן |
בנימינה-גבעת עדה. נוף כפרי וירוק. צילום: פלאש 90

מועצת בנימינה-גבעת עדה הגישה לבית משפט המחוזי בחיפה, עתירה נגד הפקדת תכנית המתאר הרשותית במוסדות התכנון. המועצה המקומית טוענת להתנהגות דורסנית וחריגה מסמכות של המועצה הארצית לתכנון ובניה והולנת"ע וכי נפלו פגמים קשים בתהליכי קבלת ההחלטות. חרף העובדה שמתנהלים הליכים משפטיים כנגד המוסדות, ודיון בעתירה נקבע לחודש נובמבר, בחרו אלו להמשיך לפעול להפקדת התוכנית.

על פי העתירה והבקשה לצו מניעה, טוענת המועצה כי חרף העובדה שמתנהלים הליכים משפטיים כנגד הולנת"ע והמועצה הארצית, ודיון בעתירה נקבע לחודש נובמבר, בחרו מוסדות התכנון באופן דורסני וחד צדדי להמשיך לפעול להפקדת התכנית. עוד נטען כי בבסיס עתירה זו טענה של חריגה חמורה מסמכות, פגמים קשים בתהליכי קבלת ההחלטות ועוד.

בבסיס העתירה, עומדת התכנית המתאר שהוגשה למוסדות התכנון כאשר הולנת"ע ערכה בה שינויים מהותיים בניגוד לעמדת המועצה ולעמדת הוועדה המחוזית חיפה. לדעת מגישי העתירה, השינויים שערכה הולנת"ע יהרסו את האופי הכפרי והמיוחד של האזור בכך שהיא דורשת לבנות מספר יחידות דיור גדול מדי שיצור צפיפות אדירה שלא מותאמת לתנאים בשטח כשבמקביל מצמצת משמעותית את אזור התעסוקה שאמור לספק מאות מקומות עבודה למושבות הגדלות. כמו כן, היא פוגעת אנושות בתכניות הפיתוח של תיירות החקלאית באזור.

התנהלות דורסנית

המועצה טוענת שעמלה במשך שבע שנים על תכנית מתאר בשיתוף התושבים ואשר קיבלה באופן חסר תקדים את ברכתה ואישורה של הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בחיפה ואושרה להפקדה. למרות זאת, באבחת החלטה אחת, בדיון קצר בולנת"ע בדלתיים סגורות (והריסה של 7 שנות עבודה כאמור) שהגיעה לצורך אישור בוועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון, שונתה באופן מהותי ודורסני על ידי הולנת"ע תוך חריגה חמורה מסמכותה.

השינויים המהותיים שדרשה הולנת"ע הונחתו ללא התראה מוקדמת ובניגוד לדעות המומחים. עיקר השינויים הוא גידול במספר יחידות לדונם שאינן מתאימות למושבות.

על פי תכנית המתאר שאושרה בוועדה המחוזית, סוכם כי יבנו בין 6-10 יח"ד. יש בכך הרתמות למאמץ הלאומי לייצור יחידות דיור חדשות על ידי שילוש מספר התושבים אולם עם זאת מדובר במספר יחידות שישתלבו בתמהיל הקיים של המושבה. לעומת זאת, בטענה של התייעלות הקרקע, החליטה הולנת"ע באופן דורסני וללא כל התראה מוקדמת, כי ייבנו 15 יח"ד לדונם ובכך להוביל לגידול של פי 6! באוכלוסייה בזמן קצר, מה שיעמיס על התשתיות הקיימות שלא ערוכות לגידול שכזה.

בנוסף לכל אלו, הודגש כי לא רק שהולנת"ע מבקשת להגדיל פי חמש את האוכלוסייה, היא גם מונעת את פיתוח אזור התעשייה העתידי של שתי המושבות, בנימינה וגבעת עדה, שאמור לספק מקומות עבודה חדשים והכנסות סבירות לגודל המושבות המתוכנן. בשינויים שערכה הולנת"ע שאליהן מתנגדת המועצה, ישנו צמצום משמעותי של אזור התעסוקה המתוכנן. צמצום אזור התעסוקה למעשה יביא את המושבה לקריסה כלכלית של מושבות מתרחבות ללא עוגן כלכלי מתאים.
____________________________________________________________

עו"ד רוני ינון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות