החוק להסדרת פעילותן של קבוצות רכישה אושר בוועדת השרים

נפגעי ענבל אור ואלדד פרי כנראה שלא ייהנו מהחוק החדש, אולם הוא צפוי להגן על רוכשים עתידיים ולמזער את הסיכונים העומדים בפניהם בעת השקעותיהם ברכישת נדל"ן
%d7%9e%d7%a2%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90 |
ענבל אור. משקיעים רבים נותרו ללא כספם. צילום: פלאש 90

אזרחים רבים איבדו את כספם ואת חסכונותיהם במהלך השנים האחרונות לאחר שנכנסו לקבוצות רכישה וקיוו להשיג את דירת חלומותיהם, אולם בפועל הם איבדו את כל כספם.

כעת ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה להסדיר את פעילותן של קבוצות הרכישה, זה אומנם לא יעזור לנפגעי ענבל אור ואלדד פרי שנרצח לאחרונה, אבל זה צעד בכיוון הנכון.

קבוצות רכישה היא קבוצת אנשים המתאגדת יחד על מנת לבנות מבנה מגורים, במטרה להוזיל עלויות ולעיתים אף במטרה לבחור את השכנים. קבוצות הרכישה יכולות להתארגן באופן עצמאי כאשר מספר חברים מתארגנים ביחד על מנת לבנות את הנכס שחלמו עליו, או באמצעות חברה מנהלת המארגנת את כל שלבי הרכישה והבנייה.

בעקרון, קבוצת רכישה מאפשרת לחבריה להקטין את פערי התיווך שבקניית הנכס כמוצר מוגמר ובעבר, ובמקרים מסוימים גם היום, קבוצות הרכישה נהנו בהקלות בתשלומי המס.

מאידך, כמו שנוכחנו בשנים האחרונות לא הכל ורוד בקבוצת הרכישה, ראה ערך ענבל אור ואלדד פרי ולרוב הסיכון שבהשתתפות ביזום הפרויקט גדול יותר מהסיכון שבקניית אחת הדירות, והמחיר הסופי אינו מובטח.

וכך קרה שחברי הקבוצה, השקיעו את כספם בקבוצה, אך מסיבות שונות איבדו את השקעתם, ואף נותרו ללא יכולת להמשיך את פעילות הקבוצה במטרה להגיע לבעלות על דירה.

לא הכל ורוד

על רקע מקרים אלה, נבחנה סוגיית קבוצות הרכישה, בצוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי) עו"ד ארז קמיניץ.

הצעת החוק נועדה להגן על כספי החברים בקבוצת הרכישה.

במטרה למזער את הסיכון להתרחשות מצבים שבהם חברי הקבוצה מעבירים את כספם למארגן לצורך רכישת המקרקעין והוא משתמש בהם בפועל למטרות שונות שאינן קידום ענייני הקבוצה.

בהתאם לכך מוצע לקבוע הוראות לגבי ניהול כספי החברים. בין היתר, מוצע לקבוע שכספי קבוצת הרכישה ינוהלו על ידי נאמן, שיוודא שהמארגן יוציא את הכספים רק למטרות קידום עסקת קבוצת הרכישה.

בנוסף, טיוטת החקיקה אמורה להתמודד עם מצבים שבהם חלים עיכובים בקידום העסקה.

במקרים אלה מוצע לאפשר לחברי קבוצת רכישה "להשתחרר" מקבוצת הרכישה בתנאים מסוימים אם חלפו שלוש שנים שבמהלכן לא נחתם הסכם לרכישת מקרקעין על-ידי קבוצת הרכישה או אם חלפו ארבע שנים שבמהלכן לא ניתן היתר בנייה להקמת הדירות.


עו"ד גיא קנפו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות