השכנים התנגדו להרחבת שטח גן ילדים – ביהמ"ש הוציא צו

שופט השלום בת"א קבע כי בעל הנכס לא קיבל את בקשת הדיירים להגדיל את היקף הפעילות ולא קיבל היתר: " יש כללים שנועדו להגן על המגורים בסביבת גני ילדים"
רונן לוי |
לא ברור מה העירייה יכלה לעשות. אילוסטרציה shutterstock
גן ילדים. אילוסטרציה shutterstock

שופט בית משפט השלום בתל אביב, אביים ברקאי, קיבל את בקשת מספר בעלי זכויות בדירות בצפון תל אביב והוציא צו מניעה זמני, נגד הרחבת גן ילדים לקומה נוספת מקומת הקרקע בה הוא שוכן. השופט ברקאי, שהורה לבעלי הגן לשלם הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 8,000 שקלים, לא קיבל את בקשת הדיירים להגביל את מספר הילדים בגן.

על פי הבקשה של בעלי זכויות בנכסים שכנים לגן שלפחות אחת מהם היא אמא לשלושה ילדים אשר למדו בעבר בגן הילדים ושניים אחרים שביתם אף עבדה כסייעת בגן, ביקשו מתן צווי מניעה המתייחסים להפעלת גן ילדים שעל פניו פועל במקום לפחות משנת 2015 כטענת המבקשים וככל הנראה כבר משנת 2006. כטענת המשיבים המניע העיקרי להגשת הבקשה הוא הוספת פעילות בקומה שנייה בגן הילדים הקיים שכיום נמצאים בו 61 ילדים ו-16 אנשי צוות.

השופט ברקאי קיבל את בקשת המבקשים למתן צו האוסר על הפעלת קומה נוספת של הגן, בין השאר מאחר ואין היתר לשימוש חורג לקומה נוספת וככל שיופעל הגן בקומה הזו ההפעלה שלו תהיה ללא היתר.

התחשבות בשכנים

השופט ברקאי גם ציין כי העובדה שהעירייה אינה אוכפת בשלב זה את הדין וזאת בהתאם למדיניות האכיפה אינה מעלה ואינה מורידה אך במקרה זה מהווה חיזוק לכך שיש מקום לדון בבית המשפט בטענות המבקשים.

"הפעלת גן ילדים בקומה א' ללא היתר לשימוש חורג עלולה להיחשב כהפרת חובה חקוקה. החובה החקוקה נועדה, בין היתר, להגנה על התושבים ועל השכנים לגן הילדים. החובה החקוקה נועדה להסדיר את המחיה גם בגן הילדים, אך גם באיזור המגורים כולו", כתב השופט ברקאי.

עוד הוסיף: "ת"א 4053 אכן מקלה על מתן היתר לגן ילדים כפי שטען היטב ב"כ המשיבים. ועדיין לצד ההקלה קובעת שורת כללים והוראות שעל פניו נועדו להגן על המגורים בסביבת גן הילדים".

שיהוי בהגשת הבקשה

השופט ברקאי גם התייחס לעובדה כי הורים רבים רשמו את ילדיהם לגן בקומה א' ומתן הצו עלול להותיר משפחות רבות בפני שוקת שבורה. "תוך כבוד רב ומבלי שהדבר קל בעיני אדגיש, שאין בכך כדי להתיר מלכתחילה הפרת החוק ופגיעה במבקשים. זאת ועוד, אפשר ובעל הדין הנכון לאותן משפחות אינם בהכרח המבקשים, אלא מי שביקש להפעיל גן ילדים ללא היתר. איך בכך חלילה משום קביעה משפטית, אך יש בכך כדי להבהיר שאין מקום לדרוש מהמבקשים שיוותרו על זכויותיהם ואיכות חייהם בשל העובדה שהמשיבים או מי מטעמם מעוניינים להקים גן ילדים ללא היתר", כתב השופט ברקאי בהחלטתו.

בכל הקשור לסעד השני באשר להגבלת מספר ילדי הגן ל-24, השופט ברקאי לא קיבל זאת וציין בהחלטתו כי הגן פעיל בכלל כבר משנת 2006 וכן קיבל היתר לשימוש חורג בשנת 2009 וחל שיהוי ניכר בהגשת הבקשה, שיהוי שאינו מאפשר מתן סעד זמני.

"נתתי דעתי לטענה לפיה המבקשים לא ידעו בשנים קודמות אודות המגבלה למספר הילדים, במלוא הכבוד טענה זו אפילו תוכח כנכונה, אין בה כדי לרפא את השיהוי שבהגשת הבקשה. כאשר קיים גן ילדים לכל הפחות משנת 2015 בהיקף מסוים, הרי אפילו לא ידעו שכניו מה המגבלה שהוטלה על מספר הילדים, עדיין השנים חלפו והבקשה הוגשה כ-6 שנים לפחות לאחר שהגן פועל במתכונת מסוימת", ציין השופט ברקאי.


לצפייה ודירוג כבוד השופט אביים ברקאי


עו"ד עמיחי זלצר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות