ועדת שרים אישרה: פיצוי לנפגעי עבירות מין מיד לאחר הרשעה

ההסדר הקיים כיום לפיצוי נפגעי עבירה קטינים יורחב כעת גם לבגירים שנפלו קורבן לעבירות מין, המתה או ניסיון רצח. גובה התשלום יגיע עד ל-10 אלף שקלים
מעיין לביא |
שר המשפטים גדעון סער בכנסת. צילום: פלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה, אישרה את הצעת החוק לתיקון חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות שיאפשר תשלום מידי על סך 10 אלף שקלים לנפגעי עבירות מין, עבירות המתה וניסיון לרצח שנפסק לטובתם פיצוי כספי בהליך פלילי. לאחר אישור הצעת החוק אמר שר המשפטים גדעון סער כי "זהו תיקון ראשון, בשורה של תיקוני חקיקה לשיפור היחס של גורמי האכיפה לנפגעי העבירה ולשיפור המענה השיקומי שניתן להם".

על פי ההצעה, יורחב ההסדר הקיים בחוק בנוגע לתשלום פיצוי בהליך פלילי לנפגעי עבירה קטינים, כך שיחול גם על נפגעי עבירה בגירים אשר נפגעו מעבירות מין, עבירות המתה או ניסיון רצח. במקרים בהם בית המשפט הטיל בגזר הדין על הנאשם לשלם לנפגע עבירה בעבירות אלה פיצוי, יהיו זכאים הנפגעים לתשלום מהמרכז לגביית קנסות עד לסך של 10 אלף שקלים חדשים, והמדינה תיכנס בנעלי נפגע העבירה כדי לגבות את הפיצוי מהפוגע.

החוק עצמו יאפשר כאמור, תשלום מידי על סך 10 אלף שקלים לנפגעי עבירות מין וניסיון רצח, ומשפחות קורבנות עבירות המתה שנפסק לטובתם פיצוי כספי בהליך פלילי. שר המשפטים סער ציין לאחר שעבר החוק כי זהו תיקון ראשון, בשורה של תיקוני חקיקה לשיפור היחס של גורמי האכיפה לנפגעי העבירה ולשיפור המענה השיקומי שניתן להם.

האם בקרוב השוטרים יוכלו לערוך חיפוש ללא צו ביהמ”ש?

לאחרונה פועל שר המשפטים סער לקידום של חוקים רבים בתחום המשפט הפלילי. בשבוע שעבר פורסם כי על רקע הפשיעה המשתוללת בחברה הערבית מוביל השר חוק שעשוי לפגוע בזכויות האזרח של כל תושבי המדינה. סער פרסם תזכיר חוק שנועד להרחיב את סמכויות החיפוש המשטרתי על מנת לקדם את המאבק בפשיעה בכלל ובפרט המאבק בפשיעה המאורגנת בחברה הערבית ובהתאם לכך הופץ להערות הציבור תזכיר לתיקון העילות הקבועות בסעיף 25 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) שבהתקיימן מוסמך שוטר לערוך חיפוש במקום בלא צו בית משפט.

סעיף 25 לפקודה קובע כיום ארבע עילות לחיפוש במקום בלא צו בית משפט, אשר מאופיינות בכך שבהתקיימן, הצורך לערוך את החיפוש הוא דחוף, ופניה לבית המשפט לקבל צו חיפוש תסכל את מטרתו. בתזכיר מוצע לחוקק, נוסף על העילות המעוגנות היום בפקודה, עילה נוספת שעניינה סמכות חיפוש לצורך תפיסת ראיה בקשר לעבירות פשע חמור, מחמת חשש לפגיעה בה או להעלמתה.

המדינה בעקבות אמל”ח לא חוקי

הצעה, שהוכנה על ידי משרד המשפטים, נועדה להרחיב את סמכויות החיפוש הנתונות למשטרה במטרה להביא לעליה בהיקף כלי הנשק והאמל”ח הנתפסים בטווח הזמן המיידי ובקידום החקירה וההעמדה לדין תוך זמן קצר, באופן שירתיע את העבריינים מלבצע את העבירות.

עיקר התיקון המוצע נועד ליתן בידי משטרת ישראל סמכות לבצע חיפוש ללא צו בית משפט כאשר יש חשד סביר כי במקום מצוי חפץ הקשור לעבירה מסוג פשע חמור, העשוי לשמש ראיה לביצוע העבירה, והחיפוש נדרש באופן מידי לשם מניעת העלמת הראיה או פגיעה בה וכן במקרים בהם יש חשד סביר כי במקום נמצא חשוד בעבירת פשע חמור.

_______________________________________________________________________

עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות