מטופל סיעודי נחנק בזמן האוכל – המטפל ירצה עבודות שירות

העובד הורשע כי האכיל את החוסה במזון שאינו מרוסק, בניגוד להוראות, וזה נותר במצב של תרדמת המונשם באופן כרוני. השופט: "מאסר לא יביא תועלת לאינטרס הציבורי"
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בטבריה, ניר מישורי לב טוב, גזר חמישה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 3,000 שקלים, למטפל שגרם חבלה ברשלנות על ידי כך שחנק חוסה בכיסא גלגלים בעת שהאכיל אותו במזון שאינו מרוסק, בניגוד להוראות וכתוצאה מכך החוסה נותר במצב של תרדמת והינו מונשם באופן כרוני. "אין זה המקרה בו יביא מאסר מאחורי סורג ובריח לתועלת לאינטרס הציבורי הרחב, מאסר זה עלול לדרדר הנאשם לעולם הפשע ואף המאשימה האמונה על ייצוג האינטרס הציבורי אינה סבורה כך", נימק השופט את החלטתו בגזר הדין.

מכתב האישום עלה כי החוסה הינו בן 41, אשר סובל מפיגור שכלי וממוגבלות פיזית. מדובר במטופל שלא התנייד באופן עצמאי והוא זקוק באופן קבוע לעזרה מלאה בכל פעולותיו היום יומיות. בין היתר, סבל החוסה מקושי בעיבוד המזון ועל כן הוא ניזון מאוכל במרקם גרוס בלבד.

הנאשם, במסגרת תפקידו, טיפל בחוסה ובין היתר נהג להאכיל אותו ובין יתר הנחיות המעון על המטפל להאכיל את החוסים בהתאם למרקם האוכל והשתייה שהותאמו לו ע"י קלינאית התקשורת, בסביבה שקטה, מוארת ונקייה, בעוד המטפל יושב לצד החוסה או מולו, ותוך שהוא מוודא שהחוסה סיים לבלוע את המזון שהוכנס לפיו בטרם הוא ממשיך להאכילו.

פעל בניגוד להנחיות

לפני מספר שנים, בעת האירוע, האכיל הנאשם את החוסה, אשר ישב אותה עת בכיסא גלגלים במבואת הדירה בה הוא מתגורר במעון בין היתר כללה ארוחת הבוקר של החוסה ביצה קשה. הנאשם חצה את הביצה וקירב את מחציתה לפיו של החוסה, כשהיא אינה במרקם גרוס. הנאשם הכניס לפיו של החוסה את הביצה, וזו חסמה את קנה הנשימה של החוסה, אשר החל להיחנק.

על פי האישום, משראה הנאשם כי החוסה נחנק, האכיל אותו, בניגוד להנחיות, בשתי כפיות גבינה, במטרה לגרום לביצה להחליק בגרונו של החוסה, אך ללא הועיל, שזה החל לחרחר, הנאשם ניגש למטבח, הביא כוס שוקו וניסה להשקות את החוסה, אף זאת ללא הועיל. בניגוד להנחיות טפח הנאשם על גבו של החוסה וקרא למטפלת לעזרה והשניים ביצעו בו פעולות היימליך ללא הועיל.

כעבור מספר דקות, כך תואר עוד, הגיע למקום צוות מד"א, ביצע בחוסה החייאה ופינה אותו כשהוא מחוסר הכרה ומונשם לבית החולים. מאז ועד היום, נותר החוסה במצב של תרדמת והינו מונשם באופן כרוני.

אחיו של המטופל: "חיים בסיוט"

אחיו של החוסה, העיד כי "קרוב לארבע שנים בני המשפחה חיים בסיוט". לדבריו, התפקוד של המטופל לא היה תפקוד מלא לפני התאונה, "אך היתה לו שמחת חיים". האח סיפר כי המטופל נהג להגיב כשבני משפחתו הגיעו לבקרו בטבריה. "חיינו עם מה שקיבלו", הוסיף. אולם, לדבריו, לפני 4 שנים השתנו חייהם, האח מאושפז בשוהם ובני המשפחה נוסעים פעם בשבוע לבקר אותו. "הוא נחשב היום כמו צמח, ומקבל תזונה דרך הבטן, במהלך השנים האלה עובר טפולים וכמעט שסיים חייו", סיפר עוד האח.

השופט שגזר על הנאשם חמישה חודשי עבודות שירות ציין כי מעיון בעובדות כתב האישום בהן הורשע הנאשם על פי הודאתו עולה כי מידת האשם במעשיו של הנאשם נוטה לרף הגבוה, הגם שלכאורה אינה בלעדית מאחר ומעובדות כתב האישום עולה כי מטפלת נוספת טפחה על גבו של החוסה ללא הצלחה ולא הצליחה לבצע פעולת היימליך, האחות לא הצליחה להוציא את שאריות המזון מפיו של החוסה ובלון חמצן בו ביקשו לעשות שימוש לא היה תקין.

השופט: מאסר ידרדר את הנאשם לפשע

"על העונש במקרה זה", כתב השופט, "לבטא ההכרח בידי אלו האמונים על שלומם של חסרי ישע לעשות כל שיידרש כדי לשמור על שלומם ובריאותם של האחרונים. הפוטנציאל הגלום במוסדות הסיעודיים לגרימת נזק בגוף כפי שארע במקרה מצער זה ואף לנזק בנפש הינו גבוה ועל כן קיימת חשיבות למסר אשר ישלח על ידי בית המשפט במסגרת גזר הדין".

עוד הוסיף השופט: "נוכח היעדר עבר פלילי לחובת הנאשם, גילו הצעיר יחסית (בן 22 לערך ביום ביצוע העבירות), הודאתו בהזדמנות ראשונה, אשם שאינו מלא ובלעדי ומדיניות ענישה נוהגת בעבירות בהן הורשע הנאשם מצאתי כי אין זה המקרה בו יביא מאסר מאחורי סורג ובריח לתועלת לאינטרס הציבורי הרחב , מאסר זה עלול לדרדר הנאשם לעולם הפשע ואף המאשימה האמונה על ייצוג האינטרס הציבורי אינה סבורה כך".


לצפייה ודירוג כבוד השופט ניר מישורי לב טוב


עו"ד מור עטיה – מור עטיה חברת עורכי דין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות