זומן בטעות לחקירה – יקבל 5,000 שקל פיצוי

ביהמ"ש קבע כי המשטרה נהגה ברשלנות כלפי "חשוד" שנעצר במהלך הפגנה ועוכב במשך שעות והורה על פיצויו. השופט: "זמנו של התובע אינו הפקר"
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בירושלים, אופיר יחזקאל, הורה למשטרה לפצות ב-5,000 שקלים, צעיר שנעצר בהפגנה, עוכב שעות רבות בתחנת המשטרה וזומן לחקירה בטעות.

השופט יחזקאל קבע כי המשטרה התנהגה ברשלנות כלפי התובע ועליה לפצותו "זמנו של התובע אינו הפקר". "לא ניתן כלל לקבוע כי התובע אכן עוכב בגין חשד סביר להפרת הצו המינהלי כנגדו, ומהי עילת העיכוב והאם בוצעה כדין ומשלא ניתן לקבוע את כשירות העיכוב, גם לא ניתן לקבוע כי המעצר בוצע כדין", לשון פסק הדין.

מדובר בהפגנה שהתקיימה לפני כשנתיים מול ביתו של אלוף פיקוד מרכז לשעבר נדב פדן, בעקבות כוונתו של פדן להוציא צו מנהלי נגד תושב יצהר. בהפגנה דרשו המפגינים להפסיק לאלתר את חלוקת הצווים המנהליים לתושבי הגבעות. במהלך ההפגנה דיווחו המפגינים על התנכלות מצד המשטרה ושני אנשים, ביניהם התובע עוכבו ונעצרו.

התובע נאלץ לצעוד ברגל

בתביעה תואר כיצד "במהלך אמירת סליחות, שהתקיימו במסגרת ההפגנה, ניגשו למרשי שני שוטרים, אחזו בחולצתו ובפאות ראשו, משכו אותו הצידה, אזקו אותו בידיו ורגליו, העלו אותו כעבור רבע שעה לניידת, משם נלקח לתחנת משטרת מודיעין, שם הושאר אזוק בידיו ורגליו". רק לאחר שעה נמסר לתובע זימון לחקירה למחרת היום, כשלאורך כל השעות לא הוצגה בפניו סיבת מעצרו.

"התובע שוחרר בשעה 1:45 בלילה לערך, ונאלץ למצוא דרך להגיע חזרה לרכבו. בשל השעה המאוחרת וחוסר דרכי התחבורה, נאלץ לצעוד ברגל כשעתיים, על מנת להגיע לרכבו", תואר בתביעה.

אולם, כך תואר בהמשך, משהגיע למחרת לחקירה כפי שזומן, הופתע א' לגלות כי נפלה טעות בידי המשטרה "למחרת, עת הגיעו בשעות הבוקר לתחנת המשטרה, הופתע לשמוע כי קרתה "פשלה של משטרת מודיעין" והוא משוחרר לביתו מבלי להיחקר".

האם המעצר היה כדין?

השופט יחזקאל, קבע כאמור, כי המשטרה תפצה את הצעיר שנעצר ובפסק הדין, ציין כי מהלך האירועים בעת עיכובו ומעצרו של התובע, לוקים בחוסר מהותי, ומעלים חשד לביצוע שלא כדין .

"משטרת ישראל לא סיפקה הסבר כלשהו להתנהלותה בעניין הזימון לחקירה" כתב השופט בהחלטתו, "לשם מה זומן ומדוע הוחלט לבסוף שלא לחוקרו. זמנו של התובע אינו הפקר, ואין מקום לזמן אדם ששה בתחנת משטרה עד שעה מאוחרת מבלי שיש כוונה לחוקרו".

השופט יחזקאל הוסיף עוד בפסק הדין: "כמו כן, לא ניתן כלל לקבוע כי התובע אכן עוכב בגין חשד סביר להפרת הצו המינהלי כנגדו, ומהי עילת העיכוב והאם בוצעה כדין ומשלא ניתן לקבוע את כשירות העיכוב, גם לא ניתן לקבוע כי המעצר בוצע כדין. בגין כך אני פוסק פיצויים על סך 5,000 שקלים לתובע".


לצפייה ודירוג כבוד השופט אופיר יחזקאל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות