הנהגת הציבור הערבי פתחה בשביתת רעב בת שלושה ימים: רוצים לחיות בלי אלימות ופשיעה

במסגרת הפעילויות המבוצעות בשבוע האחרון בכפר טוראן בוצעו עד כה 67 מעצרים, נחשפה מעבדה ליצור מטענים מאולתרים, נתפסו מטענים מאולתרים ובקבוקי תבערה, נתפסו שני נשקים מסוג קרלו, וסולק מצבור גדול של אבנים שהובאו לכפר מתוך מטרה להשליכם מגגות המבנים
יעל חן |
רובה קרלו

וועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי ערכה מסיבת עיתונאים במאהל המחאה שהוקם הבוקר מול משרד ראש הממשלה. הנהגת הציבור הערבי פתחה בשביתת רעב בת שלושה ימים במחאה על אוזלת היד מצד המשטרה והממשלה בטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית.

הפשיעה והאלימות גבו את חייהם של 1395 אזרחים ואזרחיות מתחילת שנת 2000 ו-79 אזרחים ואזרחיות מתחילת השנה. אוהל מחאה זה בא לזעוק את זעקתם של האזרחים הערבים בדרישה להכריז על מצב חירום ותוכנית ממשלתית מפורטת שתכלול החלטה ממשלתית למאבק באלימות ובפשיעה ולהקצות את המשאבים הדרושים לכך ולאסוף את הנשק ולמנוע את זרימתו ליישובים הערבים, עם לוח זמנים ברור ומזורז.

רשימת המעקב קראה לכלל אזרחי ישראל להצטרף למאבק זה על מנת לחיות בחברה נורמלית, ללא אלימות ופשיעה.

יו"ר ועדת המעקב הח"כ לשעבר מוחמד ברכה אמר במסיבת העיתונאים:"אנחנו כאן כדי להטיל את האחריות על הפשיעה המשתוללת ברחובותינו על ראש הממשלה והממשלה. הנשק מגיע מהצבא וחסינות הפושעים מגיעה מהמשטרה".

בסוף השבוע נשבר שיא נוסף ברמת האלימות במגזר הערבי בישראל : קטטה המונית בכפר טורען בכליל התחתון בה היו מעורבים עשרות בני אדם ובמהלכה נרצח תושב הכפר טורעאן פאלח דחלה, בן 35, אב לילדה בת 5. ובכך הגיע מספר הנרצחים במגזר הערבי הגיע מאז תחילת השנה ל80 בני אדם. מה שהוביל את ראשי הציבור הערבי ובכלל זה אנשי וועדת המעקב של ערבי ישראל וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת לפתוח המחאה ליד בית ראש הממשלה בירושלים בין היתר מתכוונים חברי הכנסת לפתוח בשביתת רעב בת שלושה ימים המחאה על אי יכולת של המשטרה ומערכת המשפט למדר את הפשיעה המגזר הערבי בישראל.

יו”ר ועדת המעקב העליונה, מוחמד ברכה, אמר אמש:” הקמת אוהל ושביתת הרעב הן חלק משרשרת הפעולות שאנחנו נוקטים. יחד עם חברי כנסת וראשי רשויות נפתח בשביתת רעב, כדי למקד את תשומת הלב הציבורית והממלכתית באסון שפוקד את האוכלוסייה הערבית ומתן יד חופשית לארגוני הפשע לאחזקת נשק בלתי חוקי לנו אין סמכויות של שיטור ועל השר לביטחון פנים מוטלת האחריות לביטחון האישי והקולקטיבי”.

אחמד דבאח, ראש מועצת דיר אל אסד: “התרעתי במשך שנים על הנשק הלא חוקי. עכשיו, יהודים וערבים כאחד צריכים לצאת למאבק בפשע. אני רוצה שקט במגזר”.בטקס חנוכת תחנת משטרה בעיר טמרה בגליל, קרא בשבוע שעבר השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, להנהגה הערבית ולראשי הרשויות, לקרוא לתושבים במגזר להיפטר מהנשק הלא־חוקי. ות קשים שהתפתחו בכפר בין שתי משפחות. משטרת העמקים פתחה בחקירת הרצח. בית משפט השלום בנצרת הטיל צו איסור פרסום על חקירת הרצח.

בליל שבת פרצה קטטה בין שתי משפחות בכפר, שבמהלכה נורו זיקוקים, יודו אבנים, הוצתו פחי אשפה ובוצע ירי באוויר מדובר בקטטה בה היו מעורבים עשרות בני אדם והרקע לאלימות היא החלטה של המועצה המקומית לפטר אימאם במסגד בכפר. כתוצאה מהקטטה נפגעו שלושה גברים. אחד מהם שהוגדר במצב אנוש, מת זמן קצר לאחר מכן בבית החולים העמק. כוחות משטרה גדולים הוצבו בכפר כדי לחצוץ בין שתי המשפחות ולמנוע המשך עימותים. שוטרי מרחב העמקים של המשטרה פחו בחקירת הרצח והמשטרה מיהרה לבית המשפט השלום בנצרת כדי להוציא צוו איסור פירסום על מהלכי חקירה.

עו"ד סעיד חדאד, תושב טורעאן , אמר: "התחושה כאן היא מאוד קשה של חוסר ביטחון אישי. אנשים נרצחים בגלל דברים פעוטים. ויכוחים שהיו צריכים להסתיים בלחיצת יד מסתיימים בירי. התחושה היא שכל דבר קטן עלול להסתיים ברצח״

האירוע בכפר טורען לא היה היחיד בסוף השבוע כמה שעות קודם לכן בכפר הבדואי ח'וואלד בצפון נרצח ביום שישי לפנות בוקר חוסיין ח'וואלד בן 47. ח'וואלד יצא מביתו יחד עם אישתו הוא הסיע אותה למקום עבודתה ומיד אחר כך כשהחל בנסיעה למקום עבודתו הוא נורה כשאלמונים ארבו לו וירו בו מטווח קצר. ח'וואלד הובא ברכב פרטי אל הכניסה לכפר הבדואי אבטין, סמוך לקריית טבעון, לשם הגיע צוות ניידת טיפול נמרץ של מד"א . הוא פונה במצב קשה אל בית החולים רמב"ם בחיפה, אך מותו נקבע זמן קצר לאחר מכן. המשטרה פתחה בחקירה אבל טרם נעצרו חשודים. ח'וואלד היה נשוי ואב לילדים.

אחרי הרצח בסוף השבוע בכפר טורען ובצל המחאה ושביתת הרעב של ראשי הציבור הערבי בישראל כוחות גדולים של שוטרים פועלים בכפר טוראען החל מלפנות בוקר, עד עתה 30 חשודים נעצרו והם כרגע נחקרים בתחנת משטרת כנא בחשד למעורבות בקטטה האלימה שבה נרצח תושב הכפר ככל הנראה על רקע סכסוך בין שתי משפחות בשל פיטוריו של אימאם המסגד ביום שישי שעבר, כאמור ביום שישי האחרון בכפר טורעאן פרצה קטטה אלימה בשני מוקדים שונים במהלך הקטטה נורו זיקוקים בכינון ישיר, ידו אבנים, הוצתו פחי אשפה, 3 גברים נפצעו, אחד מהם נפצע באורח אנוש ופונה לבית החולים פוריה שם נקבע מותו.

למקום הוזנקו כוחות משטרת גדולים ובזמן קצר השתלטו על הקטטה תוך שימוש באמצעים ופיזרו את האנשים מהמקום. במהלך פיזור ההמון התקבלה ההודעה על מותו של אחד הפצועים וכוח משטרה נוסף ביניהם מעבדת זיהוי פלילי, חוקרים ובלשים איתרו את זירת האירוע והחלו באיסוף ממצאים. חקירת המוות הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז צפון.

כוחות משטרה גדולים נשארו בכפר על מנת למנוע את המשך הסלמת הסכסוך ואיתור חשודים במעורבות באלימות, *והיום לפנות בוקר פשטו עשרות שוטרים על בתיהם של חשודים במעורבות באלימות ועד כה נעצרו 30 חשודים אשר כעת נחקרים בתחנת משטרת כנא וצפויים מעצרים נוספים.

״שוטרי משטרת ישראל יפעלו בכל האמצעים והמישורים על מנת לאתר את אותם עבריינים אלימים ולמצות עימם את הדין. בד בבד, משטרת ישראל קוראת לתושבים ולהנהגה המקומית לגלות אחריות, ולפעול באופן מיידי להרגעת הרוחות במטרה להשיב את השקט לכפר״ נמסר מהמשטרה

ואם לא די בכך, ביום שישי בערב התרחש מקרה של ניסיון לרצח בכפר בסמת טבעון. תושב המקום, בן 30, נורה ונפצע באורח קשה. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ראשוני, והוא פונה אל המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. המשטרה פתחה בסריקות אחר היורים, לצד איסוף ממצאים בזירה על ידי חוקרי המעבדה לזיהויפלילי של המשטרה . בטקס חנוכת תחנת משטרה בעיר טמרה בגליל, קרא בשבוע שעבר השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, להנהגה הערבית ולראשי הרשויות, לקרוא לתושבים במגזר להיפטר מהנשק הלא־חוקי.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות