ישראל הסגירה לצרפת חשוד בעוקץ קשישים

אילן אברהם מרקו, הנושא באזרחות ישראלית וצרפתית, הוסגר לבקשת הרשויות בפריז שצפויות להעמידו לדין על עבירות מרמה חמורות ועוקץ קשישים בהיקף של מיליוני שקלים
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

ישראל הסגירה לצרפת את אילן אברהם מרקו, אזרח ישראל וצרפת, כדי שיעמוד לדין בצרפת בגין עבירות מרמה חמורות כאשר עקץ קשישים בצרפת במיליוני שקלים. בקשת ההסגרה, הוגשה לפני כארבע שנים.

על פי בקשת ההסגרה שהוגשה על-ידי ממשלת צרפת, בחודש ספטמבר 2017 ועד ליום מעצרו בישראל, בחודש נובמבר האחרון, פנה מרקו אל עשרות קורבנות עבירות מרמה קודמות בצרפת, שאת פרטיהם השיג מבעוד מועד.

כך נטען, כי כאשר פנה לנפגעים, ברובם קשישים, התחזה מרקו לעובדי ציבור שונים בצרפת, ביניהם שופטים, שוטרים ונציגי רשויות האכיפה, המכס והמס, והודיע לקורבנותיו כי הרשויות איתרו את הכספים אשר הוצאו מהם במרמה, לצד זה, התנה מרקו את השבתם של הכספים בתשלום אגרה, מס או כופר לרשויות. כדי לחזק את אמון הקורבנות בדבריו, שלח מרקו לחלקם מסמכים רשמיים מזויפים מאת רשויות שונות בצרפת, כמו זימונים לחקירה וצווים שיפוטיים.

עשרות נפגעים

במקרים מסוימים שבהם הקורבנות נמנעו מלשתף פעולה, איים עליהם מרקו כי אם לא יפעלו לפי הנחיותיו, יינקטו נגדם הליכים פליליים, לרבות מעצרם והחרמת נכסיהם, וכן איים וקילל. בשיטה זו גרם מרקו לעשרות נפגעים להעביר כספים לחשבונות שונים באירופה, בהיקף מוערך של כ-1.5 מיליון אירו, זאת בנוסף למקרים בהם ניסה לגרום להעברות דומות ללא הצלחה.

במסגרת חקירת הפרשה בצרפת אותר מרקו בישראל, ולפני כעשרה חודשים, נעצר בתל אביב על ידי יחידת הונאה תל-אביב. בסמוך לכך ביקשה צרפת את הסגרתו, והמחלקה הבינלאומית הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה להכרזתו בר הסגרה. בחודש מרץ השנה, הכריז בית המשפט המחוזי על מרקו בר הסגרה לצרפת. מרקו ערער על ההחלטה, אך בהמשך משך את ערעורו, ובכך נסללה הדרך להשלמת ההסגרה לצרפת.

ישראל לא שוכחת – עבריין סמים הוסגר 28 שנים לאחר שברח

במקביל, היום (יום א') הסגירו הרשויות בפנמה לישראל את יוסי בן ארי (בן הרוש), אסיר שנמלט לפני 28 שנים ממאסר בן 12 שנה, שנגזר עליו על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב לאחר שהורשע ביבוא של 4.9 קילו הרואין מהולנד לישראל.

בשנת 1993, זמן מה לאחר תחילת ריצוי מאסרו, יצא בן ארי לחופשה במהלכה נמלט מהארץ. לימים, התברר כי השתקע בפרגוואי תחת השם רון גמליאל ואף התאזרח באותה מדינה. לאורך השנים פעלו חטיבת המודיעין באגף החקירות והמודיעין של משטרת ישראל והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, במישור הגלוי והסמוי, ללא לאות על-מנת לאתרו ולהשיבו לריצוי המאסר בישראל.

מעצר בפנמה סיטי

ב-18 באוגוסט השנה נעצר בן ארי בשדה התעופה בפנמה סיטי, שבו עצר לחניית ביניים בדרכו לקולומביה. עוד באותו לילה שיגרו הרשויות בישראל לרשויות אכיפת החוק בפנמה בקשה להארכת מעצרו של בן-ארי לצורך הסגרה.

ימים ספורים אחרי שנעתר בית המשפט הפנמי לבקשה והאריך את מעצרו ב-60 ימים, הסכים בן ארי להסגרתו, וזו הושלמה היום עם נחיתתו בישראל ומסירתו לידי שב״ס. יצוין כי זו אינה הסגרתו הראשונה של בן ארי. בשנת 1989, עם הפיכת החקירה נגדו לגלויה, נמלט בן ארי מהארץ. לימים, נתפס בארה”ב והוסגר לישראל לצורך העמדתו לדין כאמור. שיתוף הפעולה המוצלח בין המדור המבצעי במשטרה למחלקה הבינלאומית הביא להסגרתו של העבריין לאחר כשלושים שנים של בריחה.


עו"ד ניר יסלוביץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות