כל מה שרציתם לדעת על פסילת ראיה שהושגה שלא כדין

עו"ד ניר ליסטר, מומחה במשפט פלילי, מסביר על דוקטרינת פרי העץ המורעל, שצפויה להיכנס לספר החוקים ולחייב שוטרים לבצע את מלאכת החקירה בהתאם להנחיות ברורות
%d7%9e%d7%a2%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90 |
חקירה משטרתית
חקירה, אילוסטרציה envato

דוקטרינת פרי העץ המורעל מדבר למעשה על פסילת ראיה שהושגה שלא כדין. כלומר אם חוקרי המשטרה השיגו את הראיה בדרך שלא עולה בקנה אחד עם החוק, אז שניתן, על פי הדוקטרינה החדשה לפסול אותה.

עורך הדין ניר ליסטר מסביר כי מדובר בחוק מהפכני שעשה עלייה מארה"ב, הקובע כי לראיה שהושגה באופן לא כשר, אין מקום על שולחן השופט והיא נפסלת ועלולה להפיל את כל התיק. "מה שקורה היום הוא שלמעשה שוטרים יכולים לשתול ראיה בבית של חשוד ולהוביל להרשעתו, על לא עוול בכפו", מציין עו"ד ליסטר.

עו״ד פלילי ניר ליסטר
עו"ד ניר ליסטר

אינטרס ציבורי

כיום לשופטים יש שיקול דעת נרחב ביותר. "אם הושגה ראיה כמו כמה גרמים של חשיש באופן לא חוקי אזי שהשופט יוכל לומר שמכיוון וזו ראיה שהושגה שלא כדין, היא תפסל אבל המצב שונה שבעתיים כאשר מדובר בכמה קילוגרמים של קוקאין, אז יכול השופט לומר שמדובר באינטרס ציבורי ולקבל את הראיה", מסביר עו"ד ליסטר.

"שיקול הדעת שניתן לשופטים וחוקרים בימינו הוא עצום", כך לפי עו"ד ליסטר, "לכל שופט יש את המקום להחליט האם הראיה מספיק חשובה כדי לא לפסול אותה או שמא לקבל אותה למרות זאת.

יתרה מכך, עו"ד ליסטר מציין, כי הדוקטרינה שצפויה להיכנס לחוק, תחייב למעשה שוטרים וחוקרים לפעול באופן מדויק יותר בידיעה שאם לא יבצעו את עבודתם כהלכה, הראיה שאספו, לעיתים ביזע ודמעות, עלולה ללכת לפח ואיתה כל התיק יקרוס.

ראיה בדרך כשרה

"היום אין לשוטרים את המוטיבציה לפעול באופן המיטבי ביותר במהלך איסוף הראיות, מכיוון שגם אם הושגה בדרך לא הכי כשרה, אם הראיה תהיה חזקה מספיק, היא תוכל להיות קבילה ולכן, צריך לפעול לפי חוק אחד" אומר עו"ד ליסטר.

"אל לנו לשכוח", מוסיף עו"ד ליסטר, "כי לחוק לא רק יתרונות אלא גם חסרונות ואחד הבולטים שבהם הוא שיכול מאד להיות שאדם שביצע עבירה ובעקבות פעולה לא תקינה של השופט, הוא ייצא אל החופשי".


עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות