זומנתם לחקירה פלילית? דברים שחשוב לדעת

חקירה פלילית היא דבר שיכול לקרות לכל אחד, גם לאנשים נורמטיביים וחפים מכל פשע. אם מצאתם את עצמכם בחקירה כזו, חשוב לדעת איך להתנהג ומה לעשות כדי לסיים את העניין הכי מהר ובכמה שפחות נזק שאפשר. שוחחנו על הנושא עם המומחה לפלילים, עו"ד מור עטיה
%d7%9e%d7%a2%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90 |
עו"ד מור עטיה

רוב בני האדם חושבים שלעולם לא יקרו להם דברים בלתי צפויים. תאונת דרכים, למשל. או חקירה פלילית. אירועים פתאומיים שתופסים אותנו לא מוכנים. חקירה פלילית היא אירוע שחושבים על היתכנותו עוד פחות מהסכנה וההכרח להיזהר מתאונות דרכים, וחבל. בוקר אחד חיינו יכולים להשתנות כאשר על דלת הבית דופקים בלשי המשטרה, מציגים בפנינו צו משפטי, מתחילים בחיפושים ומתברר שהחלה חקירה פלילית – נגדנו.

כדאי שנדע כמה דברים חשובים לכל צרה ומקרה שלא יבוא של חקירה פלילית על לא עוול בכפנו. יש כמה מיתוסים מוטעים שהשתרשו בציבור שחייבים לנפץ. כך, למשל, הדעה המוטעית שמי שחף מפשע לא אמור לשתוק בחקירה, כי זכות השתיקה היא עניין שרק עבריינים ואשמים מנצלים. רובנו מכירים את הזכות הזו מסרטי הבלשים בקולנוע ובטלוויזיה, ועל אף שמדובר בזכות לגיטימית של כל נחקר תחת אזהרה, יש נטייה לחשוב שרק אשמים שותקים בחקירה.

עורך הדין המומחה לפלילים מור עטיה מבהיר, שלמרות מה שיאמרו חוקרי המשטרה באותה סיטואציה, אין שום קשר ישיר בין אשמה לבין מידת שיתוף הפעולה עם החוקרים, ובניגוד לדברי החוקרים בתי המשפט לא רואים זאת בחומרה: "לעיתים מדובר באדם ששפתו חלשה והוא אינו מעוניין שיכשלו אותו בלשונו, ולפעמים מדובר באדם שלא רוצה שדבריו יסבכו אחר או אותו עצמו בדברים אחרים ולא רלוונטיים".

חשוב לזכור, כי במדינה דמוקרטית זכויות הנחקר עומדות וקיימות בכל העת. וכמו הזכות לשתוק, כך גם הזכות להיוועץ בעורך דין. "רבים חושבים שרק אשמים צריכים עורך דין, וזו לא אמרה נכונה. כל אדם צריך עורך דין שמכיר את המערכת, ויוכל הציג את הדברים לשו בצורה הרבה יותר נכונה" אומר עורך הדין עטיה.

נכון שתפקיד חוקרי המשטרה הוא להגיע לחקר האמת, אבל המוטיבציה האמיתית שלהם, ושל הגוף שהם שייכים אליו, היא לקבל הודאה מפלילה מהנחקר. מוסיף עו"ד עטיה: "החוקר אינו חבר שלכם. בין הוא נחמד ומציע סיגריה או קפה, ובין אם הוא משתף, כביכול בדברים אישיים שלו". צריך לזכור, מוסיף עו"ד עטיה, כי לעיתים הרצון להוציא הודאה מהנחקר עולה על הצורך להגיע אל האמת: "מה גם שהחוקר, גם אם הוא באמת ובתמים רוצה לעזור לך, אינו משפטן ואין לו הכלים לעשות זאת".


עו"ד מור עטיה – מור עטיה חברת עורכי דין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות