הגיע זמן להתגשר

גישור משפחתי מהווה בעצם חלופה למאבקים, ההאשמות והדיונים בבתי הדין ובבתי המשפט. ובעצם  גורמים לצדדים לסיים עם המחלוקת שנתגלעה ביניהם בדרך מכובדת. הייתי אפילו אומרת כי זה סולם נפלא המושט לכל אחד מהצדדים שטיפס על עץ גבוה עובר למועד הסכסוך ודרך מכובדת לנחות לקרקע להסתכל לאמת בעיניים ולקחת אחריות.
עו"ד פנינה יחזקאל |
עורך דין פנינה יחזקאל כחלון
עו"ד דיני משפחה ומגשרת פנינה יחזקאל

בין ניסים  לשרה (שמות בדויים) , זוג אשר התגרש לפני מספר שנים התגלע סכסוך חדש על רקע טיפול וגידול ילדיהם המשותפים, לניסים  היו טענות רבות והוכחות בשטח כנגד שרה, טענות אשר היוו עילה מצוינת לתביעה  וניסים הגיע עם כל הראיות ועם כל הטענות ועם כל ההוכחות לבית המשפט, שרה אשר שמעה את טענותיו של ניסים  והסכימה איתם בסתר ליבה,  נכנסה לעמדת מגננה ונעמדה על רגליה האחוריות והשיבה מלחמה השערה. וכך במשך מספר שנים ניהלו הצדדים מאבק  עיקש וקשה מאוד כאשר כל צד משלם מחיר .ניסים צדק בכל טענותיו אבל זה לא עזר לו . ניסים מצא עצמו מסובך בהליך משפטי סבוך אשר גבה מימנו זמן רב, ריצות , והרבה מאוד כסף .לאחרונה החליט ניסים להרים ידיים ואז שניה לפני שהוא מוותר הוא הגיע אלי, ואני המלצתי לו לנסות לפתור את הסכסוך בדרך מכובדת של  גישור.מאחר שלא היה לניסים מה להפסיד הסכים מיד. עם שרה היה מאתגר  יותר , שכן  היה קשה מאוד לגרום לגברת שרה להניח את המשקעים בצד ולשבת סביב שולחן הגישור, אבל כאשר היא הבינה כי יתכן ונצליח לשים סוף לסיפור הסכימה. למרבה ההפתעה, שרה  נרתמה לתהליך ב100% וכך כאשר שני הצדדים הניחו את עברם מאחוריהם ישבו הם למשא ומתן מכבד ולאחר מס' פגישות מועטות היו עם הסכם לשביעות רצונם.

  מהו גישור במשפחה?

כאשר מתגלע סכסוך במשפחה, יש דרכים רבות לפתור אותו. אחת הדרכים המקובלות והנפוצות הינה פניה לבית הדין הרבני ו/או לבית המשפט.  ככל שבני הזוג יאבקו אחד בשני, כך הדרך להסכם תהיה ארוכה ומייגעת יותר.

לאחרונה, זוגות, ומשפחות  משכילים לפנות להליך גישור ,בהליך הגישור , יושבים הצדדים מול מגשר אשר מסייע להם להגיע להסכמות ולפתור את הסכסוך.  באמצעות הליך הגישור  מצליחים הצדדים לנהל משא ומתן חיובי ופעמים רבות יוצאים לאחר זמן קצר יחסית עם הסכם המקובל על שני הצדדים.המגשר בהליך גישור משפחתי הוא גורם ניטרלי, שתפקידו לסייע לצדדים להגיע להסכמה הדדית.

מגשר יכול להיות עורך דין בעל ניסיון בתחום עובד סוציאלי, פסיכולוג ואפילו שופט בדימוס. תפקידו של המגשר בהליך גישור  הוא לתווך בין הצדדים באווירה רגועה, לאפשר להם להידבר ולהגדיר את רצונותיהם וציפיותיהם לגבי הנושאים השונים עליהם נסובה סלע המחלוקת  ולבסוף, להגיע להסכמה.הצדדים בסיוע המגשר מתקשרים ברוגע , לוקחים אחריות על עתידם ועתיד ילדיהם ומקבלים החלטות.

על מנת להיכנס להליך הגישור שני הצדדים צריכים להיות מעוניינים לקחת חלק בתהליך הגישור. בד"כ הליך הגישור צולח כאשר יש  לשני הצדדים  אינטרסים משותפים, כגון טובת הילדים, אך יחד עם זאת, הם חלוקים בדעתם בנושאים רבים ולכן לא מצליחים להגיע להסכם.תפקידו של המגשר בתהליך גישור משפחתי הוא לסייע לצדדים להקשיב אחד לשני ולהגיע להסכם שישרת את האינטרסים של שניהם.על המגשר המנהל תהליך גישור חובה לשמור על חיסיון מוחלט, ואין חשש כי דברים שנאמרו במהלך תהליך הגישור ישמשו נגדכם בהליך המשפטי, במידה והתהליך לא צלח.

יתרונותיו של הליך גישור משפחתי

לתהליך הגישור יש יתרונות רבים, הבולט שבהם הינו הרוגע היחסי בו מתנהל התהליך. צדדים אשר בוחרים לפתור את המחלוקות ביניהם בדרך של גישור נמנעים  ממאבקים משפטיים וחוסכים זמן רב והרבה מאוד כספים.

הצדדים עושים מאמץ משותף כדי לסיים עם המחלוקת בכבוד כאשר יש חשיבות גם לדרך בה מתנהלים הדברים.  בעזרת המגשר מנסים הצדדים לגשר על חילוקי הדעות ביניהם בדרכי נועם, תוך ראיית האינטרסים של שני הצדדים, ולא כמו במהלך דיון משפטי, בו הצדדים נלחמים ומאשימים זה את זה.גם התוצאה היא אופטימאלית לשני הצדדים שכן,  בהליך גישור אין צד שמנצח וצד שמפסיד, אלא שני הצדדים, בסיוע המגשר, מגיעים להסכמה שמקובלת על שניהם  מה שמביא את הצדדים לשים את העבר מאחוריהם ואף לבנות את האמון האחד בשני  מחדש ולפתח תקשורת טובה גם לאחר הסכסוך, לטובתם ולטובת ילדיהם המשותפים, אם יש.

יתרון בולט ומשמעותי הינו השליטה שיש לכל אחד מהצדדים על ההליך. כאשר הצדדים מנהלים את הסכסוך שלהם בבית המשפט הם יודעים כיצד הם נכנסים אבל לא יודעים כיצד הם יצאו ומה יעלה בגורלם שכן הסמכות להכריע נתונה לבית המשפט ודעתם של הצדדים אינה רלוונטית להליך. לעומת זאת, בהליך גישור נדרשת הסכמה של שני הצדדים לכל דבר.

יש לזכור כי  הליך גישור אינו נעשה בכפייה. כל צד שאינו מעוניין להמשיך בהליך, יכול להפסיקו כרצונו.  לגישור שלא צלח אין השפעה על ההליך המתנהל בערכאות המשפטיות מאחר והוא חסוי.אז לפני שפותחים במלחמת חורמה קחו צעד אחד אחורה עשו חושבים ואולי גם אתם תחליטו שהליך הגישור מתאים גם לכם .

 

הכותבת עו"ד פנינה יחזקאל כחלון הינה עורכת דין ומגשרת בתחום דיני המשפחה * אין באמור יעוץ משפטי או תחליף לו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות