הצעה דחופה לסדר יום בנושא הנגשת מערת המכפלה

כבר שנים רבות זועקת מערת המכפלה להנגשה. עשרות המדרגות שמובילות אליה מקשות לא רק על נכים ובעלי מוגבלות, אלא גם על אלפים רבים של אנשים מבוגרים שמגיעים לפקוד את המקום. חלקם נאלצים לוותר מראש על ההרפתקה ובוחרים שלא להגיע אליה כלל. בעבר אחד הנכים שעלה למקום נפל בדרכו נחבל ונפטר.
רונן חן |
ח"כ מתן כהנא Arielinson -

בהצעה לסדר שיזמו ח"כ מתן כהנא וח"כ מיכאל מלכיאלי וכן הצטרפו הח"כים אתי עטיה ומיכל שיר הם דורשים להתחיל בהנגשת מערת המכפלה ללא שום התמהמהות בשאילתה נכתב:

כבר שנים רבות זועקת מערת המכפלה להנגשה. עשרות המדרגות שמובילות אליה מקשות לא רק על נכים ובעלי מוגבלות, אלא גם על אלפים רבים של אנשים מבוגרים שמגיעים לפקוד את המקום. חלקם נאלצים לוותר מראש על ההרפתקה ובוחרים שלא להגיע אליה כלל. בעבר אחד הנכים שעלה למקום נפל בדרכו נחבל ונפטר. מדובר בעניין הומניטרי שתומכים בו כל חלקי הבית כל הסיעות. בפרסום חדשותי עלה כי "הסיבה היחידה לכך שעדיין לא הותקנה מעלית, דבר שכמעט אין לו אח ורע, היא שכדי לבצע את עבודות ההקמה יש צורך בהפקעה כפולה: הן של השטח, שרשום על שם הווקף המוסלמי, והן של סמכויות התכנון והבנייה שמסורות בידי עיריית חברון הערבית. קרוב לעשרים שנה נעשים ניסיונות להנגיש את המקום בתיאום עם הווקף, אך לכל אורך הדרך הוא מסרב בכל תוקף".

אבקש להזכיר כי הגישה היחידה אל אולמות התפילה במערת המכפלה היא באמצעות מדרגות רבות. בשנים האחרונות מגיעים למקום מבקרים ומתפללים רבים. אנשים שלא מסוגלים לטפס במדרגות נאלצים להיעזר או לוותר. יש התנגדות של הוואקף והבטחות להנגיש למרות ההתנגדות. הדרישה להנגשה קיימת שנים רבות, אך היא התעצמה סביב 2017, כאשר מתברר שישראלים רבים מגיעים למקום כל שנה. ביוני 2019 התקיים דיון מיוחד בוועדת החוץ והבטחון בנושא הנגשת מערת המכפלה (למרות פיזור הכנסת). יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, אמר לסיכום, בין השאר: "הוועדה קובעת לעצמה שעד חג הפסח תהיה במקום מעלית". לצערי הרב אדם יקר כבר קיפח את חייו בשל חוסר ההנגשה במקום, מרדכי אוחיון ז"ל תושב קרית ארבע.

לאור כל זאת אבקש לשאול:

1. האם נכון שאין מניעה משפטית להנגשת המערה גם ללא הסכמת הווקף/עיריית חברון/הרש"פ?
2. אם אין מניעה – מדוע מתנהלים מגעים עם הגורמים הנ"ל?
3. איזו תמורה דורשים הגורמים הנ"ל עבור הסכמתם להנגשה?
4. האם שר הביטחון יסכים לתמורה שפוגעת בביטחון תושבי חברון היהודים והמבקרים היהודים הרבים (קרוב למיליון איש בשנה) במערת המכפלה?
5. האם יש כוונה לפתוח צירי תנועה שנסגרו מסיבות ביטחוניות בגזרת הישוב היהודי בחברון? אם כן – איזה צירים? ומה המועד או הצפי לפתיחתם?
6. האם נקבע מועד לסיום המגעים ושהחל ממועד זה תתבצע ההנגשה גם ללא הסכמה? אם כן – מהו המועד הזה? אם לא – מדוע?

בברכה, ח"כ מתן כהנא

מארגון בצלמו מסרו "לקראת שבת חיי שרה שבת קניין חברון ראש הממשלה ושר הביטחון חייב לחתום מיידית על אישור ההפקעה ובניית המעלית במקום. לא ניתן למרוח את הנושא עוד שנים רבות."

 

 width=
אלעד גוטמן – מיכל שיר

 

ח"כ מיכל שיר:

גדלה וחונכה בגבעתיים. אביה, מיכאל שיר, היה מייסד ועורך שבועון הילדים "אצבעוני". אִמה, גרציה, הייתה גרפיקאית וניהלה את העיתון בפועל.

בגיל 14 הצטרפה לפעילות במפלגת הליכוד והייתה שותפה להקמת ההיאחזות מעלה ישראל בשומרון. שירתה בצבא כמ"כית בנות בבה"ד 12. סיימה תואר ראשון במדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן.

לאחר שחרורה מצה"ל לקחה חלק בהקמת מחלקת פניות הציבור של הליכוד. בהמשך, הייתה דוברת בוועדת הכנסת, עבדה בלשכתו של בנימין נתניהו, בה הקימה את מערך התקשורת לקראת בבחירות המקדימות בליכוד בשנת 2002, בהן התמודד מול אריאל שרון. ייצגה את ישראל במשלחות רשמיות לאיחוד האירופי וייסדה את "המרכז הישראלי להכשרה פוליטית" – הגוף הראשון בישראל המכשיר יועצים למקצועות כנסת, ממשלה וגופי התקשורת. הייתה דוברת בוועדת הכנסת ויועצת פוליטית של גדעון סער.בבחירות לכנסת ה-21 שובצה במקום ה-29 ברשימה כנציגת מחוז תל אביב ונבחרה לכנסת ה-21.בבחירות לכנסת ה-22 שובצה במקום ה-31 בעקבות צירוף מפלגת כולנו לרשימה, ונבחרה לכנסת.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות