"חוק העמקת גביית המסים יפגע באופן חסר תקדים בפרטיות"

הרשות להגנת הפרטיות כי היא מתנגדת להצעת החוק המסמיכה את רשות המסים לדרוש מכל גוף פיננסי מידע לגבי מי שיש חשש לגביו כי הפר הוראות מס תפגע אנושות בציבור הישראלי
גילי סיוון-כהן |
רשות המסים, ארכיון.

הרשות להגנת הפרטיות, הודיעה כי היא מתנגדת להצעת חוק העמקת גביית המסים והגברת האכיפה, חוק המקודם במסגרת חוק ההסדרים. על פי נייר העמדה של הרשות, מדובר בפגיעה קשה וחסרת תקדים בפרטיותו של הציבור הישראלי כולו.

תזכיר החוק על פי הרשות להגנת הפרטיות, דומה בעיקרו להצעת החוק להעמקת גביית המסים ולהגברת האכיפה שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת ה-20 ,חלקה הראשון הוסר במהלך הדיונים בוועדת החוקה חוק ומשפט, על פי דרישת הוועדה, והדיונים בה בוועדה לא קודמו מאז מרץ 2016. אף על פי כן, הכוונה כעת היא להניח בשנית את הצעת החוק המקורית בשינויים מסוימים, לרבות החלק שהוסר כבר בדיוני ועדת החוקה נוכח הסתייגויותיה, לאחר שבדיוני הוועדה התחדדו בין היתר הקשיים הרבים שמעוררת הצעת החוק בהיבטי הזכות לפרטיות.

הרכיב הראשון בהצעת החוק, הוא חובת דיווח חצי-שנתית לרשות המסים, אשר תוטל על כל גוף פיננסי או סולק ביחס לכל חשבון עסקי המנוהל אצלו, לרבות מסירת פרטי הזיהוי של הלקוח, פרטי הנהנה בחשבון אם ישנו, וסך כל הסכומים שהתקבלו והוצאו בחודש שקדם לחודש בו מוגש הדיווח העסקי.

סמכות לקבל מידע רגיש

כאמור, רכיב זה הוסר מהצעת החוק במהלך דיוני ועדת החוקה בכנסת ה-20 ,על פי דרישת הוועדה ובשל הסתייגויותיה, וכעת מבוקש להניחו בשנית על שולחן הכנסת, בשינויים מסוימים. הרכיב השני בהצעת החוק, הוא הסמכת רשות המסים להעביר לכל גוף פיננסי "דרישת מידע" לגבי קבוצה של לקוחות בעלי מאפיינים משותפים, כאשר קיים יסוד סביר להניח כי הלקוחות שבקבוצה הפרו הוראה מהוראות חוקי המס, באופן שיש בו כדי לפגוע בגביית מס בהיקף שאינו מבוטל.

דרישה זו יכולה לחלוש על כל סוגי החשבונות, לרבות חשבונות פרטיים, ובהתקיימה על הגוף הפיננסי להעביר לרשות המסים את פרטי הזיהוי של הלקוח והנהנה, לצד נתוני הפקדות ותקבולים, משיכות ותשלומים, וכן יתרות פתיחה וסגירה, בשנת המס שקדמה לשנה בה נדרש הדיווח.

הצעת החוק למעשה מסמיכה את רשות המסים לדרוש ולקבל מידע אישי רגיש ביותר, גם על פי הגדרתו בחוק הגנת הפרטיות, על כל תושב במדינת ישראל המנהל חשבון בנק, ולמעשה גם על בני משפחתו, ככל שהם עושים שימוש באותו חשבון.

פגיעה חסרת תקדים

הרשות להגנת הפרטיות מתנגדת להצעת החוק, אשר טומנת בחובה פגיעה קשה בפרטיותו של כל מי שמנהל חשבון בנק, וזאת בשורה של היבטים, המעוררים ספק של ממש באשר למידתיותה. לעמדת הרשות, המנגנון המוצע אשר יעניק לרשות המסים סמכות לדרוש ולקבל מידע אישי רגיש ביותר בנוגע לתנועות בחשבון הבנק של כל תושב במדינת ישראל המנהל חשבון בנק, פוגע פגיעה קשה ובמובנים רבים חסרת תקדים בפרטיותו של הציבור הישראלי כולו, וקיים ספק ממשי באשר למידתיות החוק המוצע.

כמו כן, מתן אפשרות לרשות המסים לדרוש ולקבל מידע על התנועות בחשבון הבנק של אנשים פרטיים ונורמטיביים, שכלל אינם חבים בחובת דיווח לרשות המסים ואף לא נחשדו בהעלמת מס, היא פגיעה קשה ביותר בפרטיות, ללא חשד וללא צורך בהצדקה קונקרטית ביחס למי שהמידע לגביו התבקש.

לעמדת הרשות, מדובר אף בהסדר תקדימי שמאפשר לרשות אכיפה לקבל מידע על קבוצות שלמות באוכלוסייה, ללא כל חשד קונקרטי נגדן, אך ורק על בסיס קיומן של "תופעות חשודות". על רקע דברים אלו בין היתר, הרשות מתנגדת להצעת החוק.

_____________________________________________________

עו”ד חיה אביסרור שמעוני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות