עורכת הדין הילה צאירי עם מדריך לצוואות וירושות

רובנו מוטרדים מהשאלה מה יעלה בגורל נכסינו לאחר שנמות. עו"ד הילה צאירי, המתמחה בדיני משפחה, מסבירה על הדרך הנכונה להכנת צוואה בהתאם לרצונכם
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%a6%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%99 |
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock

מה יעלה בגורל כל הנכסים שצברתי בחיי, לאחר לכתי? שאלה זו מטרידה רבים. כולנו רוצים להיות בטוחים שרכושנו יחולק לפי ראות עינינו. לבעיה זו פתרון מאוד ברור- צוואה, מסמך שבו מצווה האדם את עזבונו וקובע את גורל נכסיו, לאחר מותו, עו"ד הילה צאירי מסבירה.

חשוב לשים לב שרק באמצעות צוואה, הנכתבת בהתאם להוראות חוק הירושה, אפשר להיות בטוח שלאחר אריכות ימים, הרכוש יחולק בהתאם לרצון המצווה. החוק מאפשר כמעט לכל אדם לערוך צוואה ולהכין אותה במו ידיו ללא עלויות כספיות. עם זאת, הניסיון מלמד שלאדם שאין לו ניסיון בעריכת צוואות, יערוך צוואה שאינה ברורה מספיק, או שאינה מכסה את כלל האפשרויות שעלולות לקרות, דבר שעלול לגרור ריבים מיותרים בין היורשים ולהוביל את הסכסוך לביהמ"ש.

עו"ד הילה צאירי

בחוק הירושה הקיים ישנן 4 דרכים אפשריות לעריכת צוואה ובתיקון לחוק הירושה, תתווסף דרך נוספת של עריכת צוואה באמצעות הקלטה חזותית, או בשפת העם, סרטון. נכון לכתיבת שורות האלה, אפשרות זו איננה קיימת עדיין ולכן עריכת צוואה בסרטון, לא תחשב לצוואה

צוואה בכתב יד

מדובר בצוואה אשר כתובה כולה בכתב ידו של המצווה, גם אם כתב היד לא יפה או לא קריא, חובה שהצוואה תהיה בכתב היד של המצווה. כאשר עורכים צוואה עבור שני אנשים (צוואה הדדית), על כל אחד מהמצווים לכתוב את הצוואה בכתב ידו. בנוסף על הצוואה צריך לציין את התאריך שבו נכתבה (ע"מ לוודא שהיא אכן הצוואה האחרונה), וחתימת המצווה. צוואה בכתב יד, אין צורך לאמת בפני שני עדים. האותנטיות שלה היא כתב היד של המצווה.

צוואה בפני עדים

צוואה זו הינה צוואה הנערכת בנוכחות שני אנשים. העדים צריכים להיות מעל גיל 18, והם לא יכולים להיות אלה שנהנים מהצוואה. גם אם המצווה ציווה דבר מה לאדם ששימש כעד לצוואה או לבן/בת זוגו של העד, ההוראה בצוואה לטובת העד או בן/בת זוגו- בטלה ומבוטלת.

העדים לצוואה אינם צריכים לדעת מהו תוכן הצוואה והאם המצווה צלול בדעתו, אלא רק להיות עדים לעצם חתימת המצווה על צוואתו.

צוואה בפני רשות

צוואה בפני רשות הינה צוואה המוגשת לגורם רשמי או נעשית באמצעותו. גורם זה יכול להיות שופט, חבר בית דין דתי (יהודי או שרעי), רשם של בית משפט, הרשם לענייני ירושה או נוטריון.

כמו כן, צוואה זו יכולה להיערך על ידי אמירת דברי הצוואה בעל פה, על-ידי המצווה עצמו, בפני נציג הרשות או אף הגשת הצוואה בכתב, על-ידי המצווה עצמו, לידי נציג הרשות. במקרה שמוגשת לנציג הרשות צוואה שנכתבה בשפה שהמצווה אינו מבין, חובה על נציג הרשות להקריא את הצוואה בפני המצווה בשפה שהוא מבין, באמצעות מתרגומן. המצווה רשאי לקרוא את הצוואה או את תרגומה בעצמו, במקום שנציג הרשות יעשה זאת.

צוואה בעל פה

צוואה שנאמרת בעל פה בפני שני עדים מבלי הצורך לכתוב אותה או לחתום בה. צוואה בעל פה ניתן לעשות באחד משני מקרים: המצווה נמצא על ערש דווי, למשל אדם חולה או שהוא רואה עצמו אל מול פני המוות, למשל חיל היוצא למלחמה. במידה והאדם לא נפטר בתוך 30 ימים ממועד עריכת הצוואה היא בטלה. צוואה בעל פה, בניגוד לצוואה בפני עדים, ניתן לערוך גם בפני עדים שנהנים מהצוואה, שהרי בד"כ סביב מיטתו של אדם חולה, יעמדו האנשים הקרובים לו.

מיד ובסמוך לאחר אמירת דברי המצווה על העדים לערוך זכרון דברים ולהפקיד אותו אצל הרשם לענייני ירושה. זהו אקט חשוב, שכן בביהמ"ש יבדקו האם נערך זכרון דברים ומתי הופקד. שימו לב, על אף שהחוק קבע שזוהי דרך לגיטימית לעריכת צוואה, ביהמ"ש לא ממהרים להכיר בצוואות בעל פה ולאשר אותם ולכן דרך המלך כיום היא עודנה צוואה בכתב.

ייצוג משפטי

בין אם אתם עורכים צוואה או בין אם ברצונכם לממש אחת, עליכם לקחת ייצוג משפטי שיהיה לצידכם לאורך כל הדרך. עורך דין מנוסה בדיני משפחה וצוואות יוכל לנסח עבורכם את הצוואה המתאימה ביותר, וחשוב מכך – כזו שתהיה חפה בעיות ותבטיח כי רצונכם יכובד לאחר לכתכם.


 

עו"ד הילה צאירי, בעלת ניסיון של 20 שנה בפתרון וניהול סכסוכי ירושה ומשפחה. בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א בהצטיינות, והפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה הפתוחה בהצטיינות, מומחית בתחום דיני הירושה והעברה בין-דורית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות