האם ימחק שם האב מכתבי האישום ובקשות המעצר?

שר המשפטים סער פרסם תזכיר לתיקון תקנות סדר הדין הפלילי ובו, בין השאר, ביטול הדרישה לציון שם האב בכתבי האישום המובאים לפתחו של בית המשפט. מדוע? כל הפרטים בכתבה
גילי סיוון-כהן |
גדעון סער, צילום: פלאש 90

עד כה על כל כתבי האישום ובקשות המעצר, נכתב שם האב של הנאשם או העצור, יתכן שבקרוב שהדבר יעלם מאותם מסמכים, זאת לאחר ששר המשפטים, גדעון סער, פרסם תזכיר לתיקון תקנות סדר הדין הפלילי: ביטול הדרישה לציין את שם האב בכתבי האישום המובאים לבית המשפט. הסיבה היא כי כתבי אישום עשויים להיות מפורסמים לציבור וחשופים לעיני כל, ציון שם האב עלול לפגוע בפרטיותו של האב ובני משפחתו ולתייגם באופן שלילי.

הנושא הועלה אתמול, להערות הציבור, ועל פי תזכיר לתיקון תקנות סדר הדין הפלילי, הוצע לבטל את הדרישה לציין את שם אבי הנאשם בכל פנייה לבית המשפט, ובכלל זה בכתבי האישום המובאים לפתחו. על פי תזכיר החוק, הצורך בתיקון עולה בראש ובראשונה נוכח העובדה ששם האב אינו נדרש לצורך זיהוי הנאשם, אשר שמו ותעודת הזהות שלו מצוינים בכתב האישום. כמו כן, פירוט עובדתי מעין זה פוגע שלא לצורך בפרטיותו של אבי הנאשם ובני משפחתו ואינו תואם עוד את הנורמות החברתיות של ימינו. התיקון הוצע בעקבות פנייתו של ח"כ אורי מקלב לשר המשפטים.

הזכות לפרטיות

בתזכיר שהוכן בייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, צוין כי על פי תקנות סדר הדין הפלילי בכל כתב אישום המוגש לבית המשפט מציינת התביעה בין פרטי הנאשם את שם אביו. הבאת פרטיו האישיים של הנאשם נועדה לצורך זיהויו בפני בית המשפט. כיום, ישנו רישום תעודת זהות של כל אדם והזיהוי הוא חד ערכי- לכן, על פי התזכיר המוצע, ניתן להסתפק במספר תעודת הזהות ואין צורך באזכור שם האב.

זאת, נוכח העובדה שכתבי אישום עשויים להיות מפורסמים לציבור וחשופים לעיני כל, ציון שם האב עלול לפגוע בפרטיותו של האב ובני משפחתו ולתייגם באופן שלילי. בנוסף, לא ברור מדוע יש להבחין בין אב לאם, ושם האם לא מצוין. לפיכך מוצע לתקן את התקנה ולמחוק את דרישת ציון שם האב בפניות המוגשות לבית המשפט ובכלל זה בכתבי אישום.

יודגש כי במקרים בהם הנאשם קטין, פרטי ההורים עשויים להיות רלבנטיים, ומשכך בכתבי אישום המוגשים כנגד קטינים יש לציין את שמות ההורים ופרטיהם. זאת על מנת שבית המשפט יוכל לשלוח להורה זימון בהתאם לחוק הנוער בנוגע למעמדו של הורה.

_____________________________________________________

עו”ד פלילי רוני ברוש

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות