המדריך המקוצר לצוואות

האם כל אחד צריך לערוך צוואה? מה יקרה אם לא תכתבו אותה? ומתי עלולות להתעורר בעיות? עו"ד איימי בכור-בוני עם כל התשובות
עו"ד איימי בכור בוני |
עו"ד איימי בכור בוני
  • האם חייבים לערוך צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי, אשר למעשה מהווה תכנון כלכלי שלאחר המוות. כשאלך לעולמי – מה ייעשה ברכושי? המסמך הוא מסמך מחייב כלפי כל היורשים המופיעים בצוואה. במידה ולא תיערך צוואה, יתחלק הרכוש ליורשים על פי החוק. עם זאת, חשוב לערוך צוואה, כי היא מאפשרת לכם לשלוט איך יתחלק רכושכם אחרי שתלכו לבית עולמכם לאחר אריכות ימים ושנים. היום כדאי היום לחשוב לתכנן ולצוות גם חומרים דיגיטליים, למשל – מי רשאי להיכנס לפייסבוק ולאינסטגרם שלכם?

  • מתי כדאי לערוך צוואה?

כפי שאתם מתכננים מגיל צעיר את חסכונות הפנסיה שלכם, שווה לערוך צוואה בכל גיל שבו יש לכם רכוש שאתם רוצים לקבוע מי יקבל אותו אם, חלילה, לא תהיו עמנו עוד. יחד עם זאת, יש נקודות הכרחיות שבהן כדאי לערוך צוואה. לדוגמה, אם אתם בהליך גירושין, כדאי לערוך צוואה כיוון שאם חלילה יקרה לכם משהו טרם הסתיים ההליך על פי חוק הירושה, בן הזוג שלכם יורש 50% מרכושכם. קרי, יקבל 75% מהרכוש המשותף. אני מניחה שבזמן גירושין זה לא מה שהייתם רוצים שיקרה…

  • אז איך עושים את זה, תכלס?

השלב הראשון הוא לערוך מצבת נכסים וכספים: רשימה מפורטת של כל מה שיש לי ולמי אני רוצה להוריש. שימו לב לשני דברים: הראשון, אדם יכול להוריש רק את מה ששייך לו. כלומר, אם אתה גר בדירה שלך ושל אשתך, אתה לא יכול לרשום "אני מוריש את הדירה", אתה יכול לכתוב "אני מוריש את חלקי בדירה", שזה למעשה מחציתה; שנית, לא ניתן להוריש פוליסות ביטוח אשר מופיע בהן שם המוטב. המוטב בקופה בפוליסה, בפנסיה, תמיד יגבר על מה שכתוב בצוואה. אם אתם לא מעוניינים שהמוטב שרשמתם יקבל, זכרו להחליף את שם המוטב.

  • האם יש כמה סוגי צוואות?

לעתים אני נשאלת "האם אני יכול לערוך צוואה בכתב יד, לבד בבית?". התשובה היא כן. ככל שהצוואה נכתבת בכתב ידכם, כאשר בראש העמוד מופיע תאריך וחתימה, הצוואה בהחלט תקפה.

קיימת אפשרות גם לערוך צוואה בפני רשות. כלומר, לפנות לרשם הירושה עצמו, שירשום את צוואתכם. גם שופט או דיין עונים לקריטריון הזה. עוד סוג צוואה הוא צוואת "שכיב מרע" – כלומר, כשאדם שוכב במיטת חוליו על ערש דווי, וככל והוא צלול וכשיר משפטית, יכול הוא לצוות בעל פה בפני שני עדים את רצונו לאחר מותו וזו צוואה תקפה. ל-30 יום הקרובים, ככל שהאדם הלך לבית עולמו בתוך 30 יום והעדים כתבו את אשר שמעו, הצוואה תקפה. לאחר 30 יום היא מתבטלת.

אך הצוואה המקובלת ביותר היא צוואה בפני עדים. זו צוואה שנערכת בדרך כלל במשרד עורך דין, אשר מנסח באופן מודפס מסמך משפטי מקיף שנחתם בחתימת עורך הדין ועד נוסף. היתרון בצוואה מהסוג הזה שהיא נערכת על ידי איש מקצוע מיומן שיודע להגן על הצוואה במקרה ויתקפו אותה. וזה מביא אותנו לשאלה הבאה…

  • מה עושים אם יש התנגדות לצוואה?

ככל שמישהו יתנגד לצוואה ויטען שהיא אינה תקפה, יתנהל הליך משפטי ארוך, יקר ומסורבל, כדי להוכיח את רצונו של העד היחידי שאינו נמצא עוד בין החיים – הלוא הוא המוריש. דבר שבהחלט יכול להימנע, ככל שעורך הדין מיומן ומנוסה בעריכת צוואת ויודע לכתוב ולנהל את ההליך באופן שימזער את הסיכוי לנצח בהתנגדות.

והעיקר, שתזכו לחיים ארוכים.

 

הכותבת עו"ד איימי בכור בוני היא מומחית לענייני משפחה, בעלת משרד ברמת גן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות