נשיאת העליון השופטת אסתר חיות מגיבה לדברי שר המשפטים אמיר אוחנה

ההתקפה של שר המשפטים אמיר אוחנה על הפרקליטות עדיין מעוררת סערה פוליטית וציבורית אתמול בערב התגייסה נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות כדי להדוף את דבריו של השר אוחנה ובמהלך אירוע פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין מחוז צפון, אמרה ים היתר : ״בימים אלה אשר במובנים רבים, רבים מדי, לא ידענו כמותם בעבר.
יעל חן |
הנשיאה חיות. צילום: אתר בתי המשפט
"חשש לפגיעה בזכויות אדם", הנשיאה חיות. צילום: אתר בתי המשפט

ימים כאלה, שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו, מחייבים את כולנו לעמוד איתן ולעשות את מלאכתנו ללא מורא, באחריות ובשיקול הדעת, כמי שאמונים על שלטון החוק, על שמירתו ועל ביצור מעמדו. ובאומרי "כולנו" אני מכוונת לא רק אל הרשות השופטת ואל הגורמים הנוספים המופקדים על אכיפת החוק, אלא גם אל לשכת עורכי הדין אשר בעיניי ממלאת תפקיד חשוב בהקשר זה.

אכן, איש אינו חסין מביקורת ותמיד יש מה לשפר, לבחון ולבדוק. זהו חלק בלתי נפרד מדמוקרטיה מהותית, פתוחה, חיה ונושמת ואולם יש להיזהר ולהישמר שמא דברים הנחזים להיות ביקורת לגיטימית מהווים למעשה מהלך הטומן בחובו דה-לגיטימציה למוסדות ולמשרתי ציבור נאמנים, בלעדיהם נתקשה כולנו לשמור על שלטון החוק".

כזכור, השר אוחנה ביקר את ההדלפות הרבות בתיקי ראש הממשלה נתניהו וקרא ליועמ"ש לפתוח בבדיקה בלתי תלוייה על מנת להשיב את אמון הציבור. השר סיפר כי הוא הציע לבצע בדיקת פוליגרף על מנת לאתר את המדליפים בתוך הפרקליטות אך נתקל בסירוב נוקשה.

בנוסף, אמר שר המשפטים: "יש פרקליטות בתוך הפרקליטות. קובעים את סדר היום בהתאם לסדר היום הפוליטי, והופכים לשחקן פוליטי. יש מי שבאמצעות כת קטנה של עיתונאי חצר, הצליחו לבסס את התפיסה לפיה מתחוללת מלחמה בין בני אור לבני חושך. את הדברים לא אני אמרתי, אלא מי שמכהן כנשיא המדינה".

השופטת חיות אמרה לחברי לישכת עורכי הדין " הרכב הוועדה לבחירת שופטים תוכנן על ידי המחוקק כך שיתקיים בוועדה איזון בין הגורמים הפוליטיים, נציגי הרשות המחוקקת והמבצעת, ובין הגורמים המקצועיים, נציגי הרשות השופטת ונציגי לשכת עורכי הדין. מכאן ששיתוף הפעולה בין לשכת עורכי הדין ובין השופטים בוועדה הוא שיתוף פעולה בין שני הגורמים המונחים בראש ובראשונה משיקולים מקצועיים בבחירת המועמדים האיכותיים ביותר לתפקיד.

לא אחת ציינתי בפני נציגי הלשכה בוועדה כי בחירתם של המועמדים הטובים ביותר והראויים ביותר לכהונת שופטים היא מטרה משותפת של הרשות השופטת ולשכת עורכי הדין על מנת שציבור המתדיינים ועורכי הדין המייצגים אותם יזכו לשירות הציבורי המיטבי שהם זכאים לו.

לעומת זאת, שיתוף פעולה בין לשכת עורכי הדין ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה, ככל שהוא אינו מבוסס על אמות המידה הרלוונטיות היחידות למינוי שופטים, שהם בחירת המועמדים המקצועיים והראויים ביותר, טומן בחובו סכנה כי הבחירה תחתור לקידום סדר יום פוליטי או אינטרסים בלתי עניינים אחרים על חשבון שיקולים מקצועיים.

פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה, לפגוע באמון שהציבור רוכש לרשות השופטת ולא פחות מזה, היא עלולה לפגוע במעמדם של עורכי הדין ושל הלשכה כגוף המקצועי המאגד והמייצג אותם.

בוועידת המשפט האחרונה עמדתי על החשיבות בקיומה של לשכה עצמאית הפועלת כגוף מקצועי וא-פּוליטי. ציינתי עד כמה השמירה על מאפיינים אלה היא חיונית לקיומם של דיאלוג ושיתוף פעולה פורה בין מערכת בתי המשפט ולשכת עורכי הדין, המושתתים על גישה עניינית והמיועדים לקדם ולהשביח את האיכויות המקצועיות של העוסקים במשפט על מנת לקדם ולהשביח את השירות הניתן לציבור על ידינו.

בשל חשיבות הדברים ראיתי לשוב ולציינם גם היום והם חשובים, אולי ביתר שאת, בימים אלה אשר במובנים רבים, רבים מדי, לא ידענו כמותם בעבר״ אמרה השופטת תוך שהיא תוקפת באופן ישיר את הדרג הפוליטי ובכלל זה את דבריו של שר המשפטים אמיר אוחנה

״ימים כאלה, שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו, מחייבים את כולנו לעמוד איתן ולעשות את מלאכתנו ללא מורא, באחריות ובשיקול הדעת, כמי שאמונים על שלטון החוק, על שמירתו ועל ביצור מעמדו. ובאומרי "כולנו" אני מכוונת לא רק אל הרשות השופטת ואל הגורמים הנוספים המופקדים על אכיפת החוק, אלא גם אל לשכת עורכי הדין אשר בעיניי ממלאת תפקיד חשוב בהקשר זה.

אכן, איש אינו חסין מביקורת ותמיד יש מה לשפר, לבחון ולבדוק. זהו חלק בלתי נפרד מדמוקרטיה מהותית, פתוחה, חיה ונושמת ואולם יש להיזהר ולהישמר שמא דברים הנחזים להיות ביקורת לגיטימית מהווים למעשה מהלך הטומן בחובו דה-לגיטימציה למוסדות ולמשרתי ציבור נאמנים, בלעדיהם נתקשה כולנו לשמור על שלטון החוק".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות