זכות למידע בחברה: מהי זכותו של בעל המניות לעיין במסמכי החברה

דיני החברות מקנים לבעלי מניות זכויות רבות ושונות וביניהן את הזכות לעיין במסמכי החברה. זכות זו מעוגנת בסעיפים 184 ו185 לחוק החברות, כאשר ישנה הבחנה בין מסמכים בהם זכאים בעלי מניות לעיין ללא תנאי, לבין מסמכים אשר זכות העיון בהם טעונה נימוק מצד בעל המניה. לדידם של רבים, זכות העיון המוקנית כיום לבעלי מניות היא מצומצמת למדי ועל כן אינה מאפשרת להם להגן באופן אפקטיבי על השקעתם.
עו"ד שמעון צור |
זכות בעל מניות לדעת

זכות העיון במידע

מטבע הדברים, בעלי מניות זקוקים למידע אודות החברה בה הם משקיעים, על מנת לכלכל את צעדיהם נכונה ולהגן על האינטרס הכלכלי שלהם. משכך, קבע המחוקק כי לבעלי מניות נתונה זכות עיון במסמכי החברה וזו מעוגנת כאמור בשני סעיפים מרכזיים בחוק החברות: סעיף 184 וסעיף 185. האחד, כולל רשימה של מסמכים אשר בהם רשאי בעל המניות לעיין ללא תנאי כגון: פרוטוקולים של האספות הכלליות, מרשם בעלי המניות, תקנון ודוחות כספיים וכל מסמך שעל החברה להגיש לפי חוק. ואילו השני, סעיף 185, מתייחס למסמכים אשר על מנת לקבלם, נדרש בעל המניה לנמק את דרישת העיון ומדובר בעצם בכל מסמך הנוגע לפעולה או עסקה, אשר טעונה את אישורה של האספה הכללית ואם מדובר בחברה פרטית, אזי כאשר הדבר נדרש לצורך קבלת החלטה בעניין אשר נמצא על סדר יומה של האספה הכללית. סעיף זה גם כולל הגבלה על זכות העיון של בעלי מניות במסמכי החברה, כפי שיפורט להלן.

מגבלות על זכות המידע

סעיף 185 (ב) לחוק קובע כי לחברה נתונה הסמכות לסרב לבקשת עיון אשר הוגשה לה על ידי בעל מניות, אם סברה כי הוגשה שלא בתום לב, או כאשר יש במסמך בו מבקש בעל המניות לעיין, סוד מסחרי או פטנט, או כאשר גילוי המסמך עלול לפגוע בטובת החברה בדרך אחרת. נטל ההוכחה בעניין זה הוא על כתפי בעל המניות המבקש לעיין במסמך כלשהו ועליו להראות כי קיימת זיקה בין מטרת הדרישה לעיין במסמך לבין זכויותיו כבעל מניות. אם עמד בנטל זה אך החברה איננה מעוניינת למסור את המסמך, תידרש היא להוכיח כי מתקיימת אחת או יותר מן העילות שלעיל, המאפשרות לה לסרב לבקשת העיון.

האם ראוי להגביל באופן הזה את זכותם של בעלי מניות לעיין במסמכי החברה?

הרציונל שבהטלת מגבלות אלו הוא למנוע שימוש לרעה וניצול לרעה של המידע. אולם יש הסבורים כי היות שגם כך מדובר בזכות עיון ממוקדת מדי, טכנית מעיקרה, הרי שיש צורך להרחיבה ובוודאי שלא להגבילה, בפרט כי מגבלה זו מגנה על בעלי השליטה בחברה ולא על בעלי מניות המיעוט.

האם זכות העיון מצומצמת מדי?

בקרב רבים רווחת הדעה כי זכות העיון של בעלי מניות, כפי שהיא מופיעה כיום בחוק החברות, אינה מגשימה את מטרתה, במיוחד בכל הנוגע לבעלי מניות המיעוט. אחת הטענות העיקריות בהקשר זה היא כי זכות העיון צריכה לכלול פרוטוקולים של ישיבות דירקטוריון שהרי במרבית החברות, פורום זה הוא אשר מנהל הלכה למעשה את החברה ולא האספה הכללית. על כן, מתן זכות עיון בפרוטוקולים של האספה הכללית, אין בה כדי לאפשר לכל בעלי המניות להיות מעורבים באמת בנעשה בחברה ולהגן על השקעתם, בוודאי לא בכל הנוגע לבעלי מניות המיעוט. כמו כן נטען כי המגבלות המוטלות על זכות העיון נועדו לשמור על האינטרסים של בעלי השליטה בחברה אך הם אינם מגינים באופן אפקטיבי על זכויות המיעוט בקרב בעלי המניות. משכך עולה הטענה כי יש להרחיב את זכות העיון ולהתקרב אל הנוסח של הצעת החוק המקורית בעניין זה.

 width=
עו"ד שמעון צור

עו"ד שמעון צור מתמחה בחברות, עמותות ומלכ"רים (ייצוג, רישום חברות/עמותות ומתן פתרונות עסקיים וכן ניהול מו"מ)

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות