ביה"ד לעבודה: עובדי טרה יכולים להשבית זמנית את המפעל

הנהלת טרה פנתה לבית הדין בדרישה לעצור את מחאת העובדים, המתנגדים לצעדי התייעלות, אך נדחתה. ההסתדרות: "לא נשבית כליל את המפעל"
מפעל טרה, צילום: פלאש 90

שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, צבי פרנקל, דחה את בקשת הנהלת טרה לקבל צווים שימנעו צעדים ארגוניים במפעל, זאת, בהמשך להודעת ההסתדרות כי תנקוט בצעדים ארגוניים, בשל שינויים חד-צדדיים של ההנהלה ופגיעה בזכויות העובדים ובהסכם הקיבוצי. באיגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות אמרו כי בשלב זה, מתוך אחריות, לא תושבת כליל פעילות המפעל, אלא ייערכו הפסקות עבודה יזומות בנות עד שעתיים.

מותב בראשות שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, צבי פרנקל, דחה היום (ב') את בקשת הנהלת מחלבת טרה לקבל צווים שימנעו נקיטת צעדים ארגוניים במפעל. זאת, בהמשך להודעת ההסתדרות כי תנקוט בצעדים ארגוניים, בשל פעולות חד-צדדיות של ההנהלה מזה זמן רב, שיש בהן כדי לפגוע בעובדים ובהסכמים הקיבוציים בחברה.

צעדים חד-צדדיים

הנהלת מחלבת טרה נקטה בחודשים האחרונים בשורה של צעדים חד-צדדיים, ללא הידברות עם נציגי העובדים, ובהפרת חובותיה כמעסיק מאורגן. בין היתר, ההנהלה צמצמה משמרות תוך פגיעה בהשתכרות העובדים, והעבירה עובדים מהסכם קיבוצי לחוזים אישיים. כל זאת, כאשר ברקע הדברים עומדות דרישות מרחיקות לכת מצד ההנהלה, להתייעלות רוחבית ופגיעה בהטבות הרווחה של העובדים.

ניסיונות ההידברות בין הצדדים – לא צלחו, וההסתדרות הודיעה לפני מספר שבועות כי תנקוט בצעדים ארגוניים במפעל. ההנהלה פנתה אז לבית הדין בדרישה לקבל צו שימנע שביתה במפעל ובית הדין שלח את הצדדים להידברות, שגם היא כשלה; ההסתדרות הודיעה שוב על כוונה לנקוט בצעדים, ההנהלה פנתה שוב לבית הדין – וכאמור, כעת, נדחתה בקשת ההנהלה.

יו"ר הוועד: "היד מושטת להידברות"

בשלב זה, ההסתדרות לא תשבית כליל את פעילות המפעל, אלא תקיים הפסקות עבודה יזומות בנות עד שעתיים כל אחת. במחלבת טרה (השייכת לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים) שליד נתיבות, מועסקים כ-400 עובדים בהסכם קיבוצי, ויש בו סכסוך עבודה פתוח מזה למעלה מחצי שנה. לטענת ההסתדרות, ההנהלה נוקטת בפעולות חד-צדדיות ומדרדרת את יחסי העבודה הקיבוציים שהיו קיימים במפעל. בהסתדרות הסבירו כי בית הדין לעבודה ככל הנראה, מאותת לחברה, כי לא ניתן לבצע שינויים ארגוניים או מבניים, באופן חד-צדדי, במקום בו קיימת מערכת יחסים קיבוצית.

יו"ר ועד עובדי טרה, מנשה פנחס, אמר: "בדצמבר 2020 הוכרז סכסוך עבודה במחלבת טרה לאחר כ-18 שנה של מערכת יחסים נפלאה בין הנהלות טרה וועד העובדים. כך הגענו להסכמים משותפים מרחיקי לכת, ובעיקרן העברת המחלבה הישנה בתל אביב, לדרום. לפני כשנה וחצי הגיע למחלבה מנכ"ל חדש, ותוך התעלמות מוועד העובדים וההסתדרות ביצע צעדים בניגוד להסכם. לאחר ניסיונות כושלים להידברות, ולאחר שבית המשפט דחה את בקשת המחלבה לצו מניעה לצעדים ארגוניים – יחלו מהיום צעדים ארגוניים במחלבת טרה. יד יו"ר הוועד וועד העובדים, בתמיכת ההסתדרות, מושטת תמיד להידברות".

__________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט צבי פרנקל

___________________________________________________________________

עו"ד לואי זרייק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות