דיני משפחה – הכל על ידועים בציבור

יותר ויותר זוגות בוחרים בשנים האחרונות שלא להיכנס בברית הנישואין כדת וכדין. עו"ד מארי גטאס מסבירה על מעמדם ועל הדרך להסדיר את היחסים גם בלי חופה
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%90%d7%a8%d7%99-%d7%92%d7%98%d7%90%d7%a1 |
אילוסטרציה

ישנם זוגות שמחליטים שלא להיכנס בברית הנישואין תחת חופה וקידושין ולבחור בדרך אחרת שהופכת מקובלת יותר ויותר בשנים האחרונות – "ידועים בציבור".

לא תמיד מי שלא נישא, בחר בכך מרצונו, וישנם זוגות שלא נישאו על פי חוקי מדינת ישראל, שהם ברובם חוקים דתיים.

דוגמאות לכך:

1.
חסרי דת – זוגות שבוחרים להיות יחד אך אינם מעוניינים לקחת חלק בטקס דתי כזה או אחר.

2.
כאלה שיהדותם מוטלת בספק – אם בית הדין הרבני קבע, כי אחד המחותנים אינו יהודי, הרי שלא יוכל לאשר חתונה שכזאת וכפועל יוצא מכך שלא קיימים נישואין אזרחיים בישראל, הזוג לא יוכל לקיים את ברית הנישואין כדת וכדין.

עו"ד מארי גטאס

3.
זוגות חד מיניים – זוגות מאותו מין אינם רשאים לבוא בברית הנישואין על פי הדין המקראי וכן אינם יכולים להינשא.

4.
פסולי חיתון – מי שבית הדין הרבני קבע, כי אינו יכול להינשא כדוגמת: ממזר, או אשה שטרם קיבלה גט או נשים אסורות לגבר איתו בגדו בבעליהן.

מכיוון ומוסד "הנישואין האזרחיים" לא קיים בישראל, קיימות מספר חלופות על פי דין שניתן לקיים:

א.
נישואין מחוץ לגבולות המדינה – ניתן להינשא בנישואין אזרחיים בחו"ל ולהיות מוכרים בישראל כזוג נשוי. אולם יש לזכור, כי במידה ותרצו להתגרש, ניתן יהיה לעשות זאת רק באמצעות הרבנות ובתי הדין הרבניים.

ב.
ידועים בציבור – מסגרת ה"ידועים בציבור" עדיין לא הוסדרה בחקיקה בישראל, אולם בפועל מעמדם של הידועים בציבור הולך ומשתווה בשנים האחרונות לזה של זוגות נשואים, במידה רבה בשל הפסיקה בעניין זה. עם זאת, מעמדם עדיין אינו זהה לחלוטין לזה של זוגות נשואים.

חשיבות הייעוץ המשפטי

אמנם, כפי שנאמר לעיל, מעמדם של הידועים בציבור אינו מוסדר בישראל ונראה, כי ניתן להגדיר ידועים בציבור גם לאחר תקופת חיים משותפים קצרה או אפילו כאלה שאינם נחשבים ל"זוג", על כל מאפייני הזוגיות הקיימים כמו יחסי אישות ונאמנות הדדית. עם זאת, נראה כי אחד התנאים המקלים בהגדרה של זוג כידועים בציבור הוא ניהול משק בית משותף וחיים ביחד.

אם אתם נלחמים על ההכרה שלכם ושל בן הזוג שלכם, אם במסגרת "ידועים בציבור" ואם בפורמט אחר, קחו עורך דין שיהיה לצדכם לכל אורכה של התביעה. מומלץ להיעזר בעורך דין מנוסה בדיני משפחה על כל המשתמע מכך.


עו"ד מארי גטאס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות