באילו נסיבות ניתן להגיש בקשה לתיקון כתב אישום?

חלק ממערכה משפטית כוללת בתוכה את כתב האישום המוגש ולו משמעויות רבות. למול כתב האישום שמוגש קיימת האפשרות בהגשת בקשה לתיקון. מתי הדבר אפשרי ובאילו נסיבות יש וכדאי לבקש את אותה בקשה?
עו"ד סיון חורש |
כתב אישום

כתב האישום מהווה את אחד משיאי ההליך הפלילי כנגד נאשם ובו סבורה התביעה שבידה ראיות מספקות על מנת להביא לאישומו בעבירות פליליות. בכתב האישום מפורטות העבירות בהם מואשם אותו אדם ובכוחן להשפיע ולהכתיב אודות ההליך המשפטי, סיכויי הזיכוי או הרשעתו של הנאשם ואף את עונשו. אי לכך, בקשה לתיקון כתב האישום יש בה אקט משמעותי הנוגע לעתיד משפטו של הנאשם ולתוצאותיו.

לאחר השמעת סעיפי האישום בכתב האישום, על נאשמים ועורכי דינם להכיר בזכות השמורה להם באפשרות להביא לתיקון כתב האישום בכל שלב בתוך ההליך המשפטי. חשוב כמובן להדגיש שזכות זו אינה שמורה אך ורק לצד הנאשם אלא גם לצוות התביעה. לתזמון בו כתב האישום מתוקן קיימות כמובן השלכות על המשך ההליך המשפטי.

ישנם מקרים בהם בקשת תיקון כתב האישום נעשית על ידי התביעה עוד בטרם זו הוקראה בפני הנאשם. במקרה שכזה יכולה התביעה לבקש לתקן את כתב האישום באישור בית המשפט. במקרים אחרים בהם התביעה תרצה להגיש תיקון לכתב האישום, יידרש מבית המשפט לקבל העובדות או לכפור באישומים המוצגים בו לאחר התיקון, כשגם לנאשם עצמו הזכות להציג טיעוניו מול בית המשפט.

בשלב בו מוקרא כתב האישום (יש ובשלב זה, כאמור, הוגשה בקשה לתיקונו ע"י התביעה והיא אושרה על ידי בית המשפט) חל בטרם הציגו שני הצדדים את הראיות שיש בידיהם. כפירת הנאשם באישומים תביא את ההליך המשפטי לדיון אודות העבירות המיוחסות לנאשם. במקרים בהם הודה הנאשם בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום יובל ההליך המשפטי להרשעה ובהמשך לעונש ואף ייתכן לדיון משפטי הנוגע לפרשנות הנוגעת לחוק שבבסיסו האישומים שהוצגו בכתב האישום.

לאחר הקראת כתב האישום בפני שני הצדדים, קיימת זכותו של הנאשם בהגשת בקשה לתיקון כתב האישום. בשלב זה ניתן לתקן את כתב האישום באישור בית המשפט, שלו כמובן הזכות לדחות את הבקשה וזאת בהתאם לשיקול דעתו.

מעבר לנסיבות בהן ניתן להגיש בקשה לתיקון כתב אישום, הן מצד התביעה והן מצד הנאשם, ישנה אף האפשרות בביטולו. במקרה ובו החליטה התביעה לבטל את כתב האישום בטרם הוקרא בפני הצדדים, אין הדבר מביא לזיכויו של הנאשם. במקרה זה לתביעה הזכות בהגשת כתב אישום חדש בעתיד. לאחר הקראתו של כתב האישום ההחלטה על ביטולו מטעם התביעה לא תתאפשר לה הגשת כתב אישום עתידי, בו מיוחסות לנאשם אותן עבירות. במקרה שכזה יזכה הנאשם לזיכוי מלא מהעבירות שיוחסו לו בכתב האישום.

שאיפתם של נאשמים רבים ועורכי דינם היא בהבאת התביעה בבקשה לביטול כתב האישום לאחר שהוקרא. ביטול כתב האישום מנקה את שמו של הנאשם ואף ביטולם של רישומים פליליים עתידיים עמם היה צריך להתמודד. ביטול כתב האישום מאפשר לאלו שהיו נאשמים להמשיך ליהנות מאורח חיים נורמטיבי. הדבר מקבל משנה תוקף במקרים בהם הוגש כתב אישום כנגד מי שנחשד בפעם הראשונה בפלילים, כשבהמשך הבינה התביעה שהעבירות שיוחסו כנגדו התבררו כלא נכונות.

את ביטול כתב האישום יכול אף ליזום עורך דינו של הנאשם ולבטח בית המשפט עצמו. בכוחו של עורך הדין לפנות אל צוות התביעה, כשבפנייה זו התייחסות מעמיקה אודות הראיות והנסיבות שהוקראו בכתב האישום. במקרים אלו יש והתביעה תבחר לבטל את כתב האישום לאחר שהבינה, בעזרת עורך הדין של הנאשם, שהראיות והאישומים שהוגשו אין בהם בכדי להביא להרשעתו של הנאשם.

 

 width=
עוד-סיון-חורש-קרדיט-צילום-תומר-לשר.jpg

לעורך דינו של הנתבע אף האפשרות בהעלאה של טענה מקדמית. הליך משפטי זה מצד הנאשם יש ויכול להיעשות גם בניגוד לעמדתה של התביעה. במסגרת הגשת טענה מקדמית מצד הנאשם ובעזרת עורך דינו, ניתן להוביל לביטולו של כתב האישום וזאת מבלי להתייחס לשאלת חפותו של הנאשם. לרוב, הגשתה של טענה מקדמית תעשה במקרים בהם נמצא פגם או פסול בכתב האישום, טענה שהצגת העובדות בכתב האישום אינן נחשבות לעבירה, מקרים בהם קיימת חסינות לנאשם, התיישנות העבירות המיוחסות, מקרים בהם מתקיים כבר משפט פלילי במקביל עם אותן האשמות, קיום של הליך פלילי וכתב אישום ובו סתירה מהותית וברורה של עקרונות ההגינות והצדק המשפטי.

ניתן לסכם ולומר שהקראתו של כתב האישום כנגד נאשם אינה מהווה, בחלק מהמקרים, כנקודת מפנה משמעותית המבטיחה בהמשך כתם גדול על חייו ובהמשך אף הרשעתו וענישתו. לזכותו של הנאשם ועורך דינו האפשרות להביא לתיקון כתב האישום וכפי שנוכחנו להבין להביא אף לביטולו המלא. זכות זו מקיימת ומחזקת האמרה שכל אדם הוא בחזקת זכאי כל עוד הוכח אחרת. זכאות זו עומדת לנגד עיניהם של עורכי הדין בכל שלב ושלב במשפט, הן באפשרות בבקשה לתיקון כתב האישום והן בכל זכות או אפשרות להליך אחר השמור לנאשמים במשפט הפלילי.

 

עו"ד סיון חורש עוסקת במשפט פלילי, מתמחה בייצוג חשודים ונאשמים במשפט הפלילי ובדיני התעבורה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות