האם יוטל חיסיון על טיפול נפשי של נפגעי עבירות מין בהליכים משפטיים?

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק חיסיון על טיפול נפשי בהליכים משפטיים שעניינם עבירות מין של חברת הכנסת מיכל רוזין. החוק הועבר לוועדת חוקה
רונן לוי |

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק חיסיון על טיפול נפשי בהליכים משפטיים שעניינם עבירות מין של חברת הכנסת מיכל רוזין. 62 תמכו מול מתנגד אחד וההצעה הועברה לוועדת חוקה.

על פי הצעת החוק, מוצע להעניק חיסיון מוחלט בהליך משפטי, אזרחי ופלילי, על פרטים בנוגע לטיפול פסיכולוגי או סוציאלי של נפגע עבירת מין. בתוך כך, מוצע לאסור על מסירת פרטי הטיפול לפרקליטות או לנאשם וכן לאסור על חקירת הנפגע אודות הטיפול בבית המשפט, אלא אם הנפגע החליט מיוזמתו לוותר על החיסיון. לטובת כך, מוצע כי יוענק סיוע משפטי לנפגע בעניין הליך הסרת החיסיון.

הצעת חוק הומניטרית

מדובר בהצעת חוק הומניטרית ונועדה להגן על נפגעות ונפגעים ברגעים הקשים בחייהם. היא מבקשת לתקן פגם צורם וקשה בהליך הפלילי, ועצם העובדה שהדבר לא נעשה עד היום היא בלתי מובנת.

בשנים האחרונות ישנה מגמת עלייה במספר ההליכים משפטיים בהם נדרשו נפגעות עבירה למסור פרטים אודות הטיפול הפסיכולוגי או הסוציאלי שעברו, ונראה כי הקו המבחין בין דרישה לגיטימית להגנת הנאשם לבין בקשה קנטרנית שמטרתה להלך אימים על הנפגעת ולפגוע בפרטיותה שלא לצורך הולך ונשחק. לעיתים מדובר בבקשות לחומרים שאינם רלוונטיים או שאין בכוחם לסייע להגנת הנאשמים, וכי הנאשמים מבקשים באמצעות "מסע דיג" להרתיע מתלוננים מלהמשיך בהליך.

תמיכה בהליך השיקום של נפגעי עבירה

בהצעה מודגש כי אינטרס חברתי ראשון במעלה הוא מתן תמיכה להליך השיקום הנפשי של נפגעות ונפגעי אלימות מינית. תקשורת חופשית בין מטפל למטופל היא אחת מאבני היסוד וחוליה מרכזית בהליך ריפוי זה. דרישת קבלת חומרים הנוגעים להליך הטיפול עלולה לפגוע ביכולתם של מתלוננים להיעזר באנשי הטיפול השונים באופן יעיל ובלא חשש, וכן לפגוע ביחסי האמון בין המטפל למטופל, מה שעלול לפגוע בשיקומם של הנפגעים.

ח"כ מיכל רוזין ציינה כי בסופו של דבר פניה של נפגעות לקבל טיפול נפשי היא אינטרס של מדינת ישראל. ככל שנטפל וניתן טיפול נפשי הולם כך נמנע אחר כך תחלואות קשות יותר, נמנע אשפוזים מיותרים, נמנע חוסר יכולת לעבוד, חוסר יכולת לממש זוגיות, הרבה מאוד נושאים שתלויים בטיפול ראוי ונכון בטראומה המינית.

______________________________________________________________

עו”ד קרן ברק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות