מה עושה המדינה כדי לעודד שימוש בייפוי כוח מתמשך?

האפוטרופוס הכללי מקדם מהלכים שיקלו על ההתמודדות הפיננסית של אנשים שחתמו על המסמך ויסדירו את מעמדו של מיופה הכוח מול הבנקים
מעיין לביא |
אילוסטרציה: shutterstock

האפוטרופוס הכללי בשיתוף איגוד הבנקים ובנק ישראל פועל לקידום מהלכים אשר יקלו על ההתמודדות הפיננסית של אנשים שערכו ייפוי כוח מתמשך אשר נכנס לתוקף, של מיופי כוחם וכן של מקבלי החלטות ושל התומכים שמונו להם. בנוסף, פרסמה האפוטרופסה הכללית ניירות עמדה בנושא הנפקת כרטיסי חיוב לממנה ולמיופה הכוח בייפוי כוח מתמשך וכן בנושא השקעת כספי ממנה בייפוי הכוח המתמשך.

במסגרת תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שהתקבל בשנת 2016, נקבעו מספר חלופות לאפוטרופסות, שמטרתן לעודד את האוטונומיה של האדם. אחת מהן היא ייפוי כוח מתמשך, מסמך משפטי שבו האדם קובע מי ינהל את ענייניו במידה ויהיה בלתי כשיר ובאיזה אופן.

הבנות מול הבנקים

כלי זה אינו מצריך פנייה לבית המשפט ומאפשר למיופה הכוח חופש פעולה, בכפוף להוראות שנקבעו בייפוי הכוח. מדובר לרוב בקרוב משפחה או אדם קרוב לממנה. יחד עם זאת, תפקידו של מיופה הכוח הוא מורכב ולעיתים מתעוררים קשיים בניהול חשבונות בנק של ממנים. החלופה השנייה היא קבלת החלטות נתמכת, אשר מאפשרת לאדם לקבל החלטות על חייו, תוך מינוי תומך שתפקידו ללוות את האדם בתהליך קבלת ההחלטות. מדובר בהסדר משפטי המאפשר לאדם בגיר המתקשה בהבנת מידע וקבלת החלטות לקבל תמיכה, תיווך וליווי של אדם אחר.

בימים אלה, פרסם האפוטרופוס הכללי מסמך הבנות וולונטרי עם הבנקים, בעניין הסדרת מעמדו של תומך בקבלת החלטות בחשבון הבנק של מקבל ההחלטות, על מנת להקל על פעילותו מול הבנק.

להסדיר את מעמדו של מקבל ההחלטות

מטרת המסמך היא להסדיר את מעמדו של מקבל ההחלטות בחשבון הבנק, לסייע לתומכים בביצוע תפקידם ולהבהיר להם מהן הדרישות הנוגעות לניהול החשבונות, מבלי לפגוע במעמדו של מקבל ההחלטות בניהול חשבונו. כמו כן, פרסם האפוטרופוס הכללי להערות הציבור טיוטת מסמך הבנות עם הבנקים בנושא הסדרת מעמדו של מיופה הכוח בחשבון הבנק של הממנה. מטרת המסמך היא, להסדיר את מעמדם של מיופי הכוח בחשבונות הבנק ולסייע להם בביצוע תפקידם ביחס לטיפול בחשבונות, לצד שמירה על זכויות הממנה.

מסמך חשוב נוסף שפורסם לאחרונה, הוא נייר עמדה של האפוטרופוס הכללי לאיגוד הבנקים, בנוגע לכרטיסי חיוב במקרה של ייפוי כוח מתמשך.

במסמך זה מבהיר האפוטרופוס הכללי, כי אין מניעה להנפיק כרטיס חיוב למיופה הכוח ולממנה בחשבון הבנק של הממנה, בתנאים הכתובים בנייר העמדה.

כמו כן, פרסם האפוטרופוס הכללי נייר עמדה מתוקן שמאפשר ביצוע ההשקעות בחשבון של ממנה בייפוי כוח מתמשך אצל האפוטרופוס הכללי, גם בהיקף כספים של למעלה ממיליון שקלים, ללא אישור בית המשפט.

מהו ייפוי כוח מתמשך?

במאמר של עו"ד רן רוט, המתמחה בדיני משפחה, שהתפרסם באוביטר, הוא מציין כי ייפוי הכוח המתמשך, אשר  נכנס לחיינו בשנת 2016, מאפשר לבגיר למנות לעצמו מיופה כוח שיוכל לקבל עבורו החלטות בעתיד ברגע שאותו אדם כבר לא יהיה כשיר לעשות זאת בעצמו.

לדברי עו"ד רוט, כמעט כל אזרח במדינה זכאי לערוך ייפוי כוח מתמשך, בתנאי שהוא עבר את גיל 18 ומבין את משמעות המסמך.

כותב ייפוי הכוח המתמשך, המכונה "הממנה", יכול להיות כל אדם מעל גיל 18 שמבין את משמעות המסמך. המסמך הוא בעצם קובע ההוראות למיופה הכוח אותם ממנה כותב המסמך. במסמך ניתן למנות גם מספר מיופי כוח ולפי מסגרת אחריות של קבלת ההחלטות. כלומר, מיופה כוח שיעסוק בעייני הבריאות של הממנה, מיופה כוח שיעסוק בעיניים הפיננסיים של הממנה וכדומה.

היקף סמכויות משתנה

דבר נוסף שבעל המסמך, הממנה, קובע הוא האם מיופיי הכוח יפעלו לבד או בנפרד, היקף הסמכויות של כל אחד מהם ומי יכריע במצב בו נוצרת מחלוקת בין המיופים. ניתן גם למנות מפקח שידאג שכל הממונים מבצעים את עבודתם נאמנה.

חשוב גם לדעת כי רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת והוסמך לכך שאין לו אינטרס ועניין אישי במסמך רשאי לערוך את ייפוי הכוח המתמשך. התנאים לקיום המסמך הוא הבנת משמעותו, מטרותיו ותוצאותיו של המסמך, וכן לבדוק שהמסמך הוכן בהסכמה חופשית ומרצון, בלי שהופעל לחץ או השפעה בלתי הוגנת, ללא ניצול מצוקה או חולשה של כותב המסמך ומיופיו.


ייפוי כוח מתמשך – קחו את עתידכם בידיים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות