צדק מאוחר?

הבוקר החל שלב ההוכחות במשפטו של אסי אבוטבול המאושם כי רצח לפני 11 שנים את עו"ד יורם חכם, סניגוריו מגיבים
יעל חן |
עו"ד יורם חכם

 

11 שנים לאחר שנרצח ייפתח הבוקר דיון ההוכחות בבית המשפט המחוזי בלוד נגד העבריין אסי אבוטבול, הנאשם ברצח פרקליט הצמרת עו"ד יורם חכם ז"ל. בדיון צפויה להינתן בין היתר עדות של עד מפתח בפרשה, מי שהוגדר על ידי החוקרים כאיש סוד של אסי אבוטבול ועדותו שאמורה לשפוך אור על נסיבות המקרה.

יצוין כי צווי איסור פרסום רבים הוטלו על חלקים נרחבים בפרשה עו"ד חכם נרצח לפני כ־11 שנה, כאשר מטען חבלה התפוצץ ברכבו במרכז תל אביב.

למרות הזעזוע העמוק מרציחתו, המשטרה לא הצליחה במשך שנים ארוכות לשים את ידיה על האשם. לפני כמה שנים חלה התקדמות בחקירה ולבסוף הוגש נגד אבוטבול כתב אישום, שלפיו הוא הורה על רציחתו של פרקליטו בשל אי שביעות רצונו מהייצוג שזה העניק לו. מדובר באחת מהחקירות המורכבות והיקרות שניהלה המשטרה בשנים האחרונות ופריצת הדרך בפרשה הגיעה אחרי מאמצים רבים של המשטרה והפרקליטות

 

 

חכם נולד בשנת 1955 וגדל בשכונת רמת יוסף שבבת ים. הוא התחתן בשנות העשרים המוקדמות לחייו עם עדינה חכם, אחת מחברותיו לכיתה בבית ספר יסודי.

בצה"ל שימש כקצין בדרגת סגן-משנה בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים. הוא לחם במלחמת יום הכיפורים בקרב החווה הסינית. אירוע זה, לטענת קרוביו, היה מכונן בחייו של חכם והוביל אותו ללמוד משפטים ולעסוק במקצוע זה לכל חייו

לאחר שסיים את שירותו בצה"ל בכוונתו של חכם הייתה ללמוד עריכת דין, אך התנאים היו לרעתו – הוא לא השלים תעודת בגרות ולא היה לו די כסף לשכר לימוד. בסופו של דבר הוא עבד כנהג מונית תוך כדי שלמד לימודים אקדמיים, וסיים את חוק לימודיו במשפטים. את צעדו הראשון כעורך דין פלילי עשה כאשר התלווה לסניגור הפלילי דוד יפתח לפגישה עם העבריין הרצל אביטן בבית הסוהר איילון. בפגישה זו הבין שיש לו כימיה טובה עם עבריינים ופושעים והחל לייצג אנשים מסוג זה. שנתיים לאחר מכן עזב את המשרד של דוד יפתח ופתח משרד עורכי דין קטן משלו בשנת 1987.

הוא קיבל כלקוח את יוסי הררי, ממנהיגי כנופיית רמת עמידר. כמה חודשים אחדים לאחר מכן התלקח קרב כנופיות בין כנופייתו של הררי לבין כנופיית פרדס כץ והררי הובא לדין. זו הייתה הפעם הראשונה שבה חכם עמד במרכז תשומת הלב במשפט פלילי והוא החליט להוביל לזיכויו של הררי מההאשמות המיוחסות לו, משימה שבה הצליח ובזכותה צבר מוניטין רב כעורך דין פלילי. עד מהרה החל לייצג פושעים בולטים, בהם חייליו של זאב רוזנשטיין, משפחת חרירי ואריק אלפרון.

בחודש אפריל 2008 החל לייצג את העבריין אסי אבוטבול. לאחר כמה חודשים הוא נקשר לאיש העסקים יורה בידר, מיליונר ממוצא רוסי שהתעשר מעסקי נפט, שהיה אמור להעיד במשפטו של אבוטבול לטובתו של האחרון. בלי קשר למשפט, בידר ביקש מחכם לבדוק עבורו עסקת מקרקעין בקפריסין, וזה נסע לשם יחד עם רעייתו של בידר. בקפריסין הוא התאהב בה וניהל איתה רומן. בידר היה צריך למסור עדות במשפטו של אבוטבול, אך חכם נמנע מלהביא אותו לבית המשפט מתוך אינטרס אישי שפרשת האהבים שניהל באותה העת עם רעייתו לא תיחשף. דבר זה הוביל למשבר אמון וקרע עמוק בין חכם לאבוטבול. בין היתר, בעקבות כך שבידר לא הגיע למסור עדות במשפט, אבוטבול הורשע בהפעלה וניהול של ארגון פשיעה ונדון למאסר.

11 ביוני 2008 החל כמו עוד יום שגרתי עבור יורם חכם, שהיה אז אחד הסניגורים המובילים בישראל. לאחר כמה פגישות הוא הוזמן לארוחת צהריים בנתניה, בבית אמם של האחים אסי ופרנסואה אבוטבול. על השולחן היה מונח סיר קוסקוס וחכם זכה לאירוח מכובד. בהמשך, הוא חזר למשרדו בתל אביב, ניהל כמה שיחות טלפון ולקראת השעה 18:00 הוא שוחח עם חברתו, אשתו של אוליגרך רוסי, וקבע להיפגש עמה בחוף הים. כשנכנס לג'יפ שלו, הוא הספיק לצאת מהחניון ברחוב יגאל אלון ולנסוע מטרים בודדים – עד שהופעל מטען רב העוצמה שחיסל אותו. לא היה לו כל סיכוי.

במשטרה בדקו אז שני כיוונים מרכזיים. הראשון היה קשור לרומן שניהל. לאחר ההלוויה, פגשתי את חברתו של יורם בביתה המפואר בצפון תל אביב. היא האמינה אז שמערכת היחסים בינה לבין אהובה יורם הוא המניע לרצח. במרוצת השנים, עלה מניע אחר, כספי. החוקרים עברו על רשימת הלקוחות של חכם וניסו לגלות אם מדובר בנקמה של לקוח שלא היה מרוצה מעבודתו של חכם.

 

 width=
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות