ירידת מחירים לדירות ופרויקטים? תתחילו בתשלום במועד..

עיכוב בתשלומים לקבלנים וחברות ביצוע הנו רעה חולה בישראל. מדברים על הורדת מחירים, על עמידה בזמנים, טיב עבודה אך, בעיות אלו יכולות להיפתר, לפחות בחלקן, באם ישולם לקבלנים כספם ובמועד.
שיפוצים, ארכיון

קבלנים וקבלני משנה רבים, בתחומים שונים, החל מקבלני בניין, חברות ביצוע ועד לקבלני תשתיות שאינם מקבלים תשלום במועד או בכלל, והם קורסים. נוצר אפקט דומינו שבו הקבלן שהתשלום שלו מתעכב, מעכב לקבלן הבא אחריו בשרשרת את התשלום וכך הלאה, עד לקריסת קבלני ביצוע וספקים קטנים.

מדובר בענף שיש בו תחרות עצומה, חברות רבות מתחרות על כל פרוייקט ומציעות הצעות במחירים נמוכים, ואף מחירי הפסד, במטרה לזכות בפרוייקט. הקבלנים הראשונים בשרשרת עוד מרוויחים ואולם, ככל וממשיכים בשרשרת, הרווח נשחק ונעלם לחלוטין.נוצר מצב אבסורדי שבו, קבלן המשנה נאלץ כמעט לממן את הפרוייקט, או חלק ממנו, על חשבונו. קבלן המשנה נדרש לשאת באופן שוטף בתשלום עבור חומרים, עבודת קבלני המשנה שלו, עובדים והוצאות, ומנגד הוא אינו זוכה לקבל תשלום על עבודתו, או שהתשלום מעוכב.

 

מוסר תשלומים רעוע

ענף הקבלנות בישראל הנו ענף עם בעיות רבות בתחום התשלום ומוסר התשלומים הגרוע הוא אחד הגורמים לכך.תהליך אישור כל חשבון הנו ארוך וגם לאחר שהחשבון מאושר אין כל בטחון, כי התשלום יועבר באופן מיידי. פעמים רבות, קבוע בהסכם, כי התשלום ישולם בתוך שבועות וחודשים מיום אישור החשבון, ותוך שבהסכם קיימים סייגים ותניות מתי ניתן לעכב עוד את התשלום. קבלנים רבים מספרים, כי כיום לאחר אישור הפיקוח את החשבון, הוא מועבר לבחינת היועץ המשפטי, לבדוק מה לא חייבים לשלם.

קבלני משנה תלויים פעמים רבות בתשלום שהקבלן אמור לקבלן ממזמין העבודה הקבלן הראשי. קבלנים רבים עובדים בשיטת BACK TO BACK והם תלויים בכך שהקבלן יקבל את התשלום עבור עבודתו ורק אז, הם יקבלו את התשלום ממנו. בשיטת העבודה שבה יש שרשרת קבלנים, ככל שקבלן המשנה נמצא בתחתית השרשרת כך התשלום שלו מתעכב יותר.גם קבלני משנה שלא התקשרו בהסכם BACK TO BACK יכולים למצוא את עצמם באותה בעיה בדיוק. אם הקבלן לא מקבל את תשלום ממזמין העבודה הוא לא יכול לשלם לקבלן המשנה שלו גם כן, גם אם מאד ירצה בכך.הקבלנים מעבירים המחאות תוך שהם מתבססים על תשלומים שהם אמורים לקבל, לפי המועדים שנקבעו בהסכם. די בכך, כי קיים איחור ואף קטן, כדי להביא למצב שבו הקבלן לא יוכל לשאת בתשלומים לקבלני המשנה שלו ואף, יסורבו לו המחאות בחשבון.

 

הסכמים חד צדדיים

התחרות הרבה בתחום מביאה לכך, כי לקבלן הראשי, המזמין, כוח רב כנגד קבלני המשנה בפרוייקט. קבלני משנה רבים חותמים על כל הסכם שמציגים בפניהם, בעייתי כל שיהא, במטרה לקבל את הפרוייקט מבלי להעביר אותו אפילו לבדיקת עורך דין.בהסכמים אלו מצויים, פעמים רבות, תניות מרחיקות לכת וביניהן כאלה המרשות לקבלן לעכב תשלום, לקזז תשלומים, הוצאות וכו' ועד להוצאה מהאתר או מהפרוייקט גם במקרים שבהם הדברים לא חד משמעיים. נתקלנו במקרה שבו חברה גדולה וידועה בתחום ביקשה לקזז 33% מהתשלום בלי כל סיבה לכך, פשוט כי היא יכולה.בנוסף, בהסכמי קבלן קבוע עיכבון, הנהוג בהסכמי קבלן ואולם, לעיתים, קובעים אותו על שיעור גבוה מהמקובל. פעמים רבות כלל לא מגיעים למצב שבו העיכבון מועבר לקבלן המשנה גם בתום והשלמת העבודה.קבלני המשנה מבקשים להימנע בכל דרך מלהגיע למצב של סילוק מהאתר, או נקיטה בהליכים משפטיים, והם נאלצים להתפשר ולחשוק שיניים, הכל במטרה לסיים את הפרוייקט בכל מחיר בתקווה, לקבל את כספם ולהמשיך לפרוייקטים אחרים.

 

יש פתרון

 הרצון לעודד תחרות חופשית ובכך להביא לירידות מחירים ראוי ומבורך. עם זאת, אי הסדרת הדברים והתוויית מדיניות ברורה מביאים לכך, כי קבלנים רבים, ובתוך כך חברות ביצוע רבות, קורסים ונעלמים מן העולם.

בכך, מוחטאת המטרה הראשית ובמקום עידוד התחרות והורדת מחירים מבקשים הקבלנים מחירים גבוהים מלכתחילה, תוך שהם לוקחים בחשבון, כי ממילא, לא ישולם להם מלוא הסכום, אם בכלל ישולם.

הסדרת העברת התשלום לקבלנים, תוך קביעת מועדים קבועים, שאין לחרוג מהם, הנה דרך אחת שעשויה לסייע בפיתרון הבעיה. קבלן המבין, כי לא יוכל לעכב תשלומים, יזרז את הפיקוח לבדוק את שנעשה ולאשר תשלומים על בסיס זה.

פתרון מוצע נוסף, הנו קביעת הסכם מסגרת מחייב ואחיד לקבלנים ולמזמינים שיעגן את עיקרי הדברים ובתוך כך, את החובה לשלם במועד, לוחות זמנים, הוספת פרקים נוספים, עיכובים וקביעת מקרים מתאימים להפסקת עבודת הקבלן באתר.

רוצים להביא לירידת מחירים? כדאי להתחיל מלשלם את המחירים שכבר סיכמתם עליהם ובזמן.

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות