השפעת גיל הילדים בזמן הגירושין על עתידם

לגיל הילד בעת גירושי הוריו ישנה השפעה ארוכת טווח על הבריאות הנפשית שלו. לילדים שהיו מעל גיל 20 בעת שהוריהם התגרשו היה סיכוי נמוך ב 19% לרכוש תרופות נגד דיכאון בבגרותם, לעומת ילדים שהיו בני 5 ומטה בעת הגירושים של הוריהם.
רונן חן |

עליית שיעור הגירושים בשנים האחרונות במדינות מפותחות, הוביל לקיומם של מספר מחקרים שונים אשר בחנו את מידת השפעתם של הגירושים על הילדים במשפחות אלה מבחינת כישורי לימודים, רווחה נפשית ואף בריאות נפשית.

בחלק מהמחקרים נבדק הקשר בין גיל הילד בעת הגירושין לאפיונים נפשיים שפיתח בהמשך, אולם שום מחקר לא בחן את השפעת הגירושים על הילדים לטווח הרחוק.

מחקר חדש ורחב היקף שנערך בנורבגיה וממצאיו פורסמו בינואר 2019 בכתב העת הנחשב, Population Studies, בדק סוגיה זו בקרב 181 אלף מבוגרים בגילאי 20-44 שהוריהם התגרשו בילדותם ובקרוב עוד 63,600 מבוגרים שלא חוו גירושים בילדותם.

המסקנה המרכזית של המחקר היא כי לגיל הילד בעת גירושי הוריו ישנה השפעה ארוכת טווח על הבריאות הנפשית שלו.

לילדים שהיו מעל גיל 20 בעת שהוריהם התגרשו היה סיכוי נמוך ב 19% לרכוש תרופות נגד דיכאון בבגרותם, לעומת ילדים שהיו בני 5 ומטה בעת הגירושים של הוריהם.

עו"ד זהבית דבי מומחית לדיני משפחה מסבירה "תוצאות המחקר כלל אינן מפתיעות. עובדה היא כי גירושין עצמם מושווים לאבל. ואת האבל עוברים לא רק בני הזוג אלא כל בני המשפחה.

ככל שהילד קטן, גיל שנתיים עד גיל ארבע הפגיעה בו תהיה נמוכה כי הסיכוי שיזכור איך חייו נראו כשהוריו היו יחד הוא קטן. ואת ההתבגרות שלו הוא עובר כאשר הוריו כבר גרושים.

מנגד גירושין כאשר הילד מצוי בגיל ההתבגרות מהווים לא פעם טריגר למחלות נפש אשר היו רדומות ולתגובות קיצוניות. גם בשל המצב ההורמולי בגיל הזה אך כמובן שהכל תלוי בעוצמת הסכסוך בין ההורים."

אחד ההסברים האפשריים הוא הקשיים שחווים הילדים לאחר הגירושים של הוריהם. לעיתים לא נדירות, לצערנו, גירושים לא מגיעים בעקבות הבנה הדדית והסכמה ולבטח לא מביאים המשך מערכת יחסים תקינה ובריאה בין שני בני הזוג שהתגרשו.

הילדים שהיו צעירים בעת הגירושים נאלצים להתמודד עם קונפליקטים וקשיים שמביאים עימם גירושים לאורך שנים ארוכות.

הסבר נוסף הוא ירידה בתשומת הלב שמקבל הילד לאחר הגירושים. הסיבה לכך יכולה להיות נעוצה בקשיים שמביאים עימם גירושים לאדם בוגר בעידן המודרני, קשיי פרנסה, התמודדות עם מצב כלכלי חדש, תחזוקת בית ועוד.

קשיים אלו גוזלים משאבים רבים מההורים, הן ברמה הכספית והן ברמה הרגשית, מה שעלול להוביל לירידה באיכות החיים ובתשומת הלב לה זוכה הילד לאחר הגירושים.

 width=

"אין ספק שככל שההורים מצליחים לסיים את הסכסוך בהסכם ומצליחים לשמר קשר מיטבי לאחר הגירושין הנזקים לילדים פוחתים משמעותית." אומרת עו"ד דבי ומוסיפה "לצערי הרב אנחנו עדיין עדים לתופעות קשות ביותר של שימוש בילדים ככלי בסכסוכים בקונפליקטים גבוהים, ולתופעות קשות כמו ניכור הורי אשר פוגעות בילדים בצורה אנושה, חשוב להבין כי אין כאן המלצה להישאר ביחד כדי לא לפגוע בילדים זה לעיתים יכול להיות גרוע הרבה יותר. אלא להתגרש נכון."

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות