אנס את אחיו הקטנים במשך שנים – ירצה 16 שנות מאסר

ביהמ"ש העליון דחה את ערעורו של הנאשם, 56, שהורשע כי ביצע את עבירות המין על פני תקופה ארוכה תוך ניצול התלות של אחיו בו: "קשה לאמוד את הנזק שנגרם להם"
מעיין לביא |
אילוסטרציה

בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות והותיר על כנו עונש של 16 שנות מאסר שהוטל על נאשם בן 56, אשר ביצע במשך שנים מאות עבירות מין בשני אחים קטינים, שעמם קשר קשר קרוב כידיד המשפחה. כמו כן, הותיר בית המשפט העליון על כנו את סכום הפיצוי בסך של 400 אלף שקלים למתלוננים.

הנאשם הודה במסגרת הסדר טיעון והורשע בביצוע עבירות מין רבות של מעשי סדום וגרם מעשה סדום תוך ניצול יחסי תלות והשגחה, מעשים מגונים, הספקת משקה משכר לקטין, ועוד. כעולה מכתב האישום, לאורך תקופה של כ-4 שנים, פגע הנאשם מינית במאות הזדמנויות באח הגדול, מעת שהיה בן כ- 14 ועד גיל 18. בחלוף מספר שנים, פגע הנאשם מינית, במאות הזדמנויות, באח הצעיר, מעת שהיה כבן 12 ועד גיל 14. הנאשם ביצע את המעשים במקומות שונים, תוך שניצל את גילם הצעיר, את יחסי הקרבה בינו לבין האחים, ואת האמון והתלות שלהם בו.

נזק מתמשך לנפגעי העבירה

בית המשפט המחוזי בירושלים השית על הנאשם עונש של 16 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי בסך של 200 אלף שקלים לכל אחד מהמתלוננים. הנאשם ערער על חומרת העונש, ובית המשפט העליון קיבל כאמור את עמדת המדינה ודחה את ערעורו.

בפסק הדין צוין, כי בית משפט העליון הבהיר לא אחת כי הענישה בעבירות מסוג זה צריכה לשקף את הנזקים המתמשכים מהם סובלים נפגעי העבירה, כמו גם את הוקעתה של החברה את העבירות.

"עבירות מין בכלל, ואלו המתבצעות בקטינים בפרט", נכתב בפסק הדין, "מותירות את חותמן לא רק בגוף, אלא גם בנפש. הדברים אמורים ביתר שאת ככל שמדובר בעבירות המבוצעות על-ידי מבוגר שרכש את אמונו של הקטין ושנתפס על-ידו כאדם מיטיב. בית משפט זה הבהיר לא אחת כי הענישה בעבירות מסוג זה צריכה לשקף את הנזקים המתמשכים מהם סובלים נפגעי העבירה, כמו גם את הוקעתה של החברה את העבירות".

"האחים מתקשים לתת אמון בסביבתם"

השופטים הוסיפו ציינו עוד כי הנאשם "ניצל את פערי הכוחות האינהרנטיים בינו לבין המתלוננים ואת גילם הצעיר על מנת לפגוע בהם, פעל באופן מניפולטיבי על מנת לייצר הזדמנויות חוזרות ונשנות לפגיעה במתלוננים, ואף הפעיל עליהם לחץ פסיכולוגי בכדי שישתפו עמו פעולה. "חומרה יתרה יש לייחס גם לקושי הנפשי שחוו המתלוננים כתוצאה מכך שנמנעו לאורך שנים מלשתף את האנשים הקרובים להם במעשים, דווקא לנוכח העובדה שהמערער היה איש אמונה של משפחתם. קשה לאמוד עד כמה עמוקה הפגיעה שנגרמה להם, כתוצאה ממעשי המערער, ביכולת הבסיסית ליצור יחסי אמון עם סביבתם".

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של הנאשם גם לעניין הפיצוי הכולל שנפסק למתלוננים בסך של 200 אלף שקלים לכל אחד. בהקשר זה צוין, כי "בשים לב לנזקים הכבדים והחריגים בחומרתם שנגרמו למתלוננים ולמשפחתם מדובר בפסיקת פיצויים המשקפת את הזדקקותם של המתלוננים לסיוע", נכתב בהחלטה על ידי השופטים שסיימו את פסק הדין בפנייה למתלוננים: "מששמענו דברים באופן בלתי אמצעי מפיהם של המתלוננים מבקש להוסיף ולמסור להם דברי חיזוק מטעמנו בדרך הלא פשוטה שבה הם צועדים. אנו תקווה כי סיומו של ההליך הפלילי יהווה שלב נוסף שיאפשר להם לפתוח פרק חדש בסיפור חייהם".

10 הח”כיות שהצביעו בעד אנסים

10 ח"כיות בגדו אתמול (יום ד') בציבור, כשהצביעו נגד הצעד החשוב במאבק עבור נפגעות עבירות מין. נגד חוק שאמור לסייע בתפיסת עבריינים – רק כי ביבי אמר. החוק שעלה להצבעה אתמול בכנסת – הוא חוק שמטרתו לבטל את מגבלת הזמן על שמירת דגימות מקורבנות עבירות מין, כדי לאפשר בסיס לתשתית ראייתית. זאת בניגוד למצב הקיים היום, לפיו הדגימות נשמרות במכון לרפואה משפטית, לשלושה חודשים בלבד, ואז מושלכות. פרק זמן בלתי סביר כמובן, בהתחשב בזמן הנדרש להגשת תלונה על פגיעה מינית, להגשת כתבי אישום ולהשלמת חקירה בנושא.

הצעת החוק החדשה, שהובילה חברת הכנסת מירב בן-ארי מיש עתיד, ושמאחוריה עומדת יעל שרר, מקימת הלובי למלחמה באלימות מינית, היא צעד חשוב במאבק עבור נפגעות ונפגעי עבירות מין. הצעת חוק מהמוסריות והברורות מאליהן. מהסוג שאין בר-דעת שיחלוק על צדקתה וחשיבותה. מהסוג שלא ברור איך לא העלו אותה קודם. מהסוג, שכאמור, אין עליהן באמת ויכוח. ובכל זאת, 51 חברי כנסת הצביעו נגדה. ובהם – 10 נשים.

בכתבה שהתפרסמה באתר זצ נכתב כי "10 חברות כנסת, שבחרו בחירה שאין עליה מחילה. בחירה שלא יוכלו להצדיק. בחירה, שלו היתה מצליחה לחבל באמת באותה הצעת חוק (שעברה, למרות הצבעתן), היתה גורמת נזק אמיתי לכל אישה או נערה, שעוברת תקיפה מינית. 10 חברות כנסת שהצביעו נגד צעד חשוב במאבק עבור נפגעות ונפגעי עבירות מין. נגד חוק שאמור לסייע בתפיסת עברייני מין. שהצביעו, הלכה למעשה, בעד אנסים".

גלריית הבושה: הח"כיות שעוזרות לאנסים

_________________________________________________________

עו”ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות