חוויתם הטרדה מינית? אתם לא לבד!

הטרדה מינית היא תופעה מכוערת שנפוצה בכל מקום. עו"ד ג'ני זיו מסבירה מהי הטרדה מינית, מה עשוי להיחשב ככזו ומה אפשר לעשות במידה והוטרדת
עו"ד ג'ני זיו |
הטרדות מיניות - מה צריך לדעת?
הטרדה מינית, אילוסטרציה: evanto

הטרדה מינית היא תופעה מכוערת שנפוצה בכל מקום, גם בקומות עבודה. עו"ד ג'ני זיו מסבירה מהי הטרדה מינית, מה אפשר לעשות במידה והוטרדת, ומהם המעשים שעלולים להיחשב כהטרדה מינית.

החוק קובע כי הטרדה מינית יכולה להיות מוגדרת כסחיטה בעלת אופי מיני, הצעה חוזרת בעלת אופי מיני, התייחסות ואמירות משפילות בעלות אופי מיני, התנכלות, ניצול יחסי מרות או פרסום הקלטה או וידאו שעלולה לבזות או להשפיל את המתועד באופן מיני.

הקשיים הקיימים בהוכחת הטרדה מינית

רוב ההטרדות המיניות נעשות בין המטריד והמוטרדת ללא נוכחות עדים. לכן קיים קושי להוכיח מקרה שקרה או לא קרה ביניהם וזה עומד בבחינת "מילה כנגד מילה".

קושי נוסף הוא להבחין מתי חיזור שנתפס כלגיטימי הופך להטרדה מינית.

אז מתי נדע אם מדובר בהטרדה מינית?

אם הטרדה נעשית תוך כדי ניצול יחסי מרות, לדוגמא, במסגרת צבאית של מפקד ופקודה, במסגרת מקצועית של מנהל בתפקיד בכיר ועובדת זוטרה, במסגרת חינוכית של מורה ותלמיד ואף במסגרת טיפולית של רופא ומטופלת.

כמו כן, כשהמוטרדת מעבירה מסר ברור כי היא אינה מעוניינת והמעשה נמשך, יותר מכך, המוטרדת לא צריכה להגיד זאת באמצעות

מילים – מספיק שהיא משדרת את זה בהתנהגות שלה, כמו עזיבת החדר בפתאומיות, הפניית גב, התחמקות ברורה וכן אמירה המבקשת להפסיק את ההטרדה.

במקומות עבודה בהם ישנם יחסי מרות תוגדר הטרדה מינית גם אם המוטרדים לא הראו שהם לא מעוניינים.

עו"ד ג'ני זיו
עורכת דין ג'ני זיו

כיצד בוחנים מקרה של הטרדה?

באמצעות מבחן "האדם הסביר" שאומר: כל אדם שיסתכל על האירוע מבחוץ, לא יוכל להתייחס לדברים אחרת חוץ מהטרדה, כנראה שמדובר בהטרדה.

מה עושים במקרה שזיהינו הטרדה מינית?

במקרה של הטרדה מינית ניתן להגיש תלונה במשטרה שעלול להבשיל להגשת כתב אישום פלילי, וניתן להגיש תביעה אזרחית – שימו לב: אלו שתי דרכים שונות!

ההליך הפלילי מתחיל בהגשת תלונה בתחנת המשטרה, שם תצטרכו לשבת מול חוקר ולספר לו את שרשרת האירועים. לאחר מכן המשטרה תזמן עדים, תחקור את החשוד במעשה ובסופו של יום הפרקליטות תחליט אם להגיש נגדו כתב אישום. במיה ויימצא אשם, עונשו יכול להגיע לכדי מאסר בפועל.

בהליך האזרחי מגישים תביעה בבית משפט והמטרה היא אחת – לקבל פיצוי כספי בגין העוול שנגרם לך. התביעה בעצם מוגשת כנגד המטריד באופן אישי. במידה וההטרדה נעשתה במקום העבודה, התביעה תוגש בבית הדין לענייני עבודה כנגד הפוגע. ואם המעסיק התרשל בבירור המקרה – גם כנגדו.

אם חוויתם הטרדה מינית במקום העבודה או מחוצה לו, תדעו שאתם לא לבד. אסור לאפשר למקרים כאלה לעבור בשקט כי יש מה לעשות – חשוב מאוד להתייעץ עם מומחה שיכול ללכת איתך צעד, צעד וללוות אותך בדרך.

לאתר ג'ני זיו – משרד עורכי דין לחצו כאן.

__________________________________________________________________

עו”ד ג’ני זיו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות