עידן חדש? מתווה תקדימי לאכיפה אזרחית

דוח מיוחד שהוצג ליועמ"ש ולחשב הכללי מציג מודל חדש של ניהול סיכונים תאגידי שמטרתו לשלב את זרועות המדינה ומיקוד משאביה בתחומים השונים
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

פרקליטות המדינה הניחה בפני היועץ המשפטי לממשלה והחשב הכללי במשרד האוצר דוח מסכם, המציג לראשונה מתווה תקדימי למיקוד מאמצים בתחום האכיפה האזרחית באמצעות מודל ניהול סיכונים תאגידי (Enterprise Risk Management – ERM).

הפרויקט כולל מיפוי וזיהוי תחומי פעילות בממשלה, בהם יש מקום לפעילות משפטית יזומה, ותיעדוף שיטתי שלהם. במסגרת זו, נעשה שימוש ראשוני וייחודי במתודולוגיה של ניהול סיכונים, תוך הסתכלות על כלל העשייה הממשלתית מקצה אל קצה: כל פעולות משרדי הממשלה, כל סמכויות הביצוע ורגולציה, כל העברות התקציב וכל יעדי המדיניות; מתוך מטרה למקד את פעולות הפרקליטות בתחום האכיפה האזרחית היזומה ובכך להגביר את השמירה על שלטון החוק, הקופה הציבורית ונכסי המדינה.

הפרקליטות האזרחית מייצגת את מדינת ישראל באלפי הליכים משפטיים במגוון רחב של תחומים בכל הערכאות השיפוטיות. תחום האכיפה האזרחית בפרקליטות המדינה הוקם לפני כ-12 שנים, כצעד אסטרטגי, כדי להגביר באופן משמעותי את היקף ההליכים האזרחיים והמנהליים היזומים; לקדם באופן אקטיבי את ההגנה על האינטרס הציבורי והשמירה על הקופה הציבורית; וכדי לסייע לאכיפת החוק הפלילי ולרגולציה. בהתאם לכך, נוגעת הפעילות המשפטית האזרחית היזומה באינספור נושאים ותחומי פעולה בעבודת משרדי הממשלה.

צורך בתהליך שיטתי

בשנים האחרונות, בעקבות מהלכים משותפים עם משרדי הממשלה השונים, ננקטו הליכים משפטיים והושבו לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים, שולמו למדינה תמלוגים בסך יותר ממיליארד שקלים, הושבו למדינה קרקעות שנגזלו ממנה, נאכפו חוזים של המדינה, נפגעה תשתית כלכלית של ארגוני פשיעה, הושב קניין רוחני של המדינה ונאכפה מדיניות ממשלתית בתחומים רבים נוספים.

עם השנים התברר, כי קיים צורך בתהליך שיטתי בכל הנוגע לזיהוי יעדי הפעילות המשפטית ולהחלטה על מיקוד מאמצים, על מנת להביא לקפיצת מדרגה נוספת, ולנצל את האפקטיביות הרבה שבהליכים יזומים, למקומות בעלי הערך הרב ביותר לציבור, ליעדי הממשלה ולאכיפת החוק. הפרויקט המתואר בדו"ח, מהווה מענה לצורך זה. מדובר בתהליך תכנון אסטרטגי, שיטתי, המבוסס על מתודולוגית ניהול סיכונים תאגידי ומתבונן בכלל התחומים והנושאים בהם עוסקת הממשלה, מתוך מטרה למקד את משאביה ופעולותיה של פרקליטות המדינה, בתחומי העשייה המשפטית האזרחית היזומה.

בפרויקט ניתן דגש מיוחד על שיתוף משרדי הממשלה השונים בדירוג הסיכונים, כאשר בשלב הדירוג והתעדוף השתתפו עשרות פרקליטים ומנהלים בכירים ממשרדי הממשלה השונים. הדו"ח שהונח היום מתאר את התהליכים, הנתונים, התוצאות וההמלצות, בנוגע ל-"זירות הסיכון" המתועדפות ומטרתו לספק "כלי תומך החלטה" למקבלי ההחלטות, ובראשם הנהלת החטיבה האזרחית בפרקליטות המדינה.

זירות סיכון בתחום האזרחי

בין זירות הסיכון שדורגו במקומות הראשונים מבחינת חומרת הסיכונים ועדיפות לפעולה בתחום האכיפה האזרחית (על פי המדד המרכזי שנקבע בדו"ח) הם מלחמה בפשיעה, שמירה וניהול קרקעות המדינה ושוק הדיור.

תוצאות הדירוג כוללות המלצות למתן עדיפות לזירות סיכון מסוימות וכן ניתוחים שונים המאפשרים להבין את הרקע להעדפות אלה. הניתוחים השונים, כמו גם סדרי העדיפויות העולים מהתוצאות, נותנים כלים משמעותיים להנהלת הפרקליטות על מנת לעבור מתכנון, ליישום ולקביעת יעדים, שמטרתם לצמצם באמצעות ההליכים המשפטיים את הסיכונים באותה זירה.

הדוח יאפשר טיפול שיטתי בסיכונים המשפטיים והמשמעותיים העומדים בפני הממשלה, וצפוי להביא להגברה ניכרת באפקטיביות הליווי המשפטי של הממשלה על ידי הפרקליטות, להגברת האכיפה, לחיזוק יכולת הממשלה לשמור על נכסי הציבור, ובראש ובראשונה לשיפור משמעותי בשמירה על האינטרס הציבורי.

_______________________________________________________________

עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות