נדחה ערעור המס של קבוצת הפועל אוסישקין תל אביב

הנהלת קבוצת הכדורסל טענה כי יש להפחית את חובה לרשות המסים משום שהעסיקה שחקנים זרים תושבי ארה"ב שבגינם היא פטורה ממס
אייל חן |
אילוסטרציה Evanto

שופט בית משפט המחוזי ת"א, הרי קירש, דחה את ערעור המסים של הפועל אוסישקין ת"א, בגין חבות במס שכר ובמס לשחקנים תושבי חו"ל לשנות המס 2012, 2013 ו- 2014, עת שיחקה הקבוצה בליגת העל של איגוד הכדורסל. השופט גם חייב את הקבוצה בהוצאות משפט בסך 18 אלף שקלים.

הערעור של הפועל תל אביב, עסק בשני נושאים שונים.

הראשון הוא חבות המערערת במס שכר. מאז הקמתה בשנת 2007 , המערערת מסווגת כמוסד ללא כוונת רווח לעניין חוק מס ערך מוסף, לפי גישת המערערת, היא מהווה "מלכ"ר מיוחד" ולפיכך אין היא חייבת לשלם מס שכר על מלוא השכר המשולם על ידיה, אלא על חלק קטן בלבד.

פטור על שחקנים זרים

הקבוצה חישבה את חלק השכר החייב לטענתה במס שכר על פי מפתח הכנסות, תוך מיון מקורות הכנסותיה בין אלה שהם בעלי אופי עסקי ואלה שהם בעלי אופי "מלכ"רי". עוד בנושא מס שכר, המשיכה הקבוצה וטענה כי השומות שהוצאו על ידי פקיד השומה נערכו על ידי פקידי רשות המסים שלא היו מוסמכים לכך.

הנושא השני נוגע להיקף חובתה של הקבוצה לנכות מס הכנסה במקור משחקני כדורסל שהם תושבי ארצות הברית. לטענת המערערת, שכרם של שלושה שחקנים כאלה בתקופה הרלבנטית אמור היה להיות פטור ממס הכנסה ישראלי וזאת בהתאם להוראות אמנת המס בין ישראל ובין ארה"ב. טיעון זה מבוסס על גובה השכר, אשר לדברי המערערת לא עלה על 400 דולר ליום לכל שחקן.

אמנת המס

מנגד פקיד השומה האחראי לגביית מס שכר, לא הסכים לפיצול וסבר כי הקבוצה חייבת במס שכר באופן מלא על כל השכר ששולם על ידיה. לפי עמדת פקיד השומה, אמנת המס איננה מעניקה פטור ממס כנטען, ולחילופין ולגבי שחקן אחד לפחות, השכר – על כל מרכיביו – ממילא עלה על רף ה-400 דולר.

השופט קירש דחה את הערעור על כל חלקיו, הן בעניין הסמכת מפקחי המס לערוך שומות מס שכר, הן בסוגיית חישוב מס השכר ו"הנוסחה החלקית" הנטענת, והן בסוגיית יישומו של סעיף 18 לאמנה וכן השופט קירש ציין כי בנסיבות העניין הוא לא מוצא לנכון להתערב בנושא קנס הפיגורים שהוטל על הקבוצה בשל אי-תשלום במועד, וזאת בכל הקשור למס שכר.

אשר לחיוב הניכויים בשל סוגיית האמנה, הורה על ביטול קנס הפיגורים בשל מרכיב זה לגבי כל התקופה.

"שיטת הקבוצה חוטאת לתכלית החוק"

"החוק", כתב השופט, "איננו מכיר במעמד של 'מלכ"ר מיוחד' ואיננו מתיר חישוב המס על פי 'נוסחה חלקית'.

שיטת תשלום המס שאומצה על ידי המערערת חוטאת לתכליתו, הגיונו, מבנהו ולשונו של חוק מס ערך מוסף, והקושי אף מחריף לנוכח העדר תשלום מס עסקאות על ההכנסות ה"עסקיות".

באשר למיסוי שחקני החוץ, הוסיף השופט קירש כי: "אינני יכול לקבל את טענת המערערת כי אין לחייבה במס בקשר לשחקני החוץ מפני שהיא הסתמכה על פסק הדין בעניין מכבי ראשון לציון, וזאת בין היתר לאור העובדה שרשות המסים לא ערערה עליו. לגישת המערערת, עמדת המשיב בערעור זה מהווה שינוי מדיניות וחידוש ויש להחילה רק באופן פרוספקטיבי ולא על שנות המס שבערעור".

"דא עקא", נכתב עוד, "באותה תקופה ולמעשה גם לאחר מתן פסק הדין הנוכחי.

קיימת סתירה בין פסקים מחוזיים ואין הלכה מחייבת. במצב דברים זה אין בסיס מוצק לטענת הסתמכות על ידי גורם שלא היה צד לאותן התדיינויות גם אם עצם ההסתמכות תוכח עובדתית, דבר שלא נעשה כאן".


לצפייה ודירוג כבוד השופט הרי קירש


עו"ד יניב איש – שלום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות