"מחמת התיישנות": נדחתה תביעת נזיקין בפרשת ילדי תימן

ביהמ"ש העליון קיבל את ערעור המדינה והפך פס"ד קודם שהתקבל במחוזי חיפה: "בירור הפרשה לא מוצה, אך הדרך המתאימה אינה הליך משפטי"
גילי סיוון-כהן |
מחאה ילדי תימן חטופים
המחאה בעקבות פרשת ילדי תימן החטופים, יוני 2018 (למצולמים אין קשר לתביעה). צילום פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה ודחה מחמת התיישנות תביעה נזיקית שהוגשה על ידי משפחות שנפגעו בעקבות פרשת ילדי תימן. המדובר בבקשת רשות ערעור, שהגישה המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה, אשר קיבל את ערעור התובעים על החלטתו של בית משפט השלום בחיפה לדחות את תביעתם על הסף, מחמת התיישנות. "התביעה", כתב השופט בדימוס מני מזוז, "הוגשה רק בשנת 2017, קרוב ל- 70 שנים לאחר האירועים, ולפחות 16 שנים לאחר מועד הגילוי האחרון, ומשכך דין התביעה להידחות על הסף מחמת התיישנות… בצדק ציין בית משפט השלום כי בירור הפרשה לא מוצה, אך הדרך המתאימה לבירורה אינו הליך משפטי".

בערעור, הדגישה המדינה, כי הגשת התביעה היום מהווה פגיעה קשה ביכולת המדינה להתגונן אל מול הטענות נגדה ויוצרת נזק ראייתי משמעותי, שכן בשל הזמן שחלף, קיים חשש כי אין בידי המדינה מידע, מסמכים ומצהירים.

כמו כן נטען, כי בבתי המשפט השונים תלויים ועומדים למעלה מ-10 הליכים נוספים שהוגשו נגד המדינה שעניינם בפרשת "ילדי תימן", בהם עולות טענות דומות, וכי עד עתה ניתנו בבתי המשפט השונים הכרעות סותרות בסוגיית התיישנות הפרשה.

הערעור התקבל פה אחד

בית המשפט העליון כאמור קיבל את בקשת רשות הערעור וקיבל את הערעור פה אחד, ודחה את התביעה מחמת התיישנותה. בית המשפט קבע, כי לא חלה עוולה מתמשכת וכי לא ניתן לברר את התביעה בחלוף השנים.

השופט בדימוס מני מזוז, אליו הצטרפו השופטים עוזי פוגלמן וג׳ורג׳ קרא, ציין בפסק הדין כי "התביעה הוגשה רק בשנת 2017, קרוב ל- 70 שנים לאחר האירועים, ולפחות 16 שנים לאחר מועד הגילוי האחרון, ומשכך דין התביעה להידחות על הסף מחמת התיישנות… בצדק ציין בית משפט השלום כי בירור הפרשה לא מוצה, אך הדרך המתאימה לבירורה אינו הליך משפטי".

מתווה המדינה לפיצוי

"אכן", הוסיף השופט מזוז, "מצד הדין דין התובענה להידחות כאמור, אך חובה משפטית לחוד וחובה ציבורית-מוסרית לחוד. על כן, יפה נהגה הממשלה עת קיבלה את החלטתה מס' 821, שהתקבלה בפברואר השנה, בדבר הסדר כספי למשפחות עולי תימן, המזרח והבלקן אשר עניין ילדיהן נדון במסגרת ועדות. במסגרתה אושר מתווה לפיו בני המשפחות, שנקבע באחת משלוש הוועדות שעסקו בפרשה שילדם נפטר או שלא נודע גורלו, יהיו זכאים לתשלום כספי באופן חד פעמי ולפנים משורת הדין, בשיעורים ובתנאים שנקבעו בהחלטה. עניינם של המשיבים נופל לגדר מי שבהתאם למתווה זכאים לקבל פיצוי, וכי ככל שהמשיבים יודיעו כי הם חפצים להצטרף למתווה האמור, ניתן יהיה לפעול לבחינת עניינם ללא דיחוי".
__________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מני מזוז

__________________________________________________________________

עו”ד גיא קנפו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות