ההאקר הרוסי שהפך לכאב ראש של נתניהו ונציב השבס.

בסוף השבוע האחרון התברר כי העציר שלא זכה לאבטחה חריגה ולענין רב בתקשורת ומסגל שבס הוא האקר המבוקש שעומד במרכז משולש דיפלומטי של המלחמה הקרה בין ארצות הברית רוסיה ובאמצע ישראל בשבס מבינים עכשיו כי האסיר השקט שעמד בפני הסגרה הוא אסיר ברמת פיקוח גבוהה שיש לשמור עליו כמו על יהלום מרובה קראט
רונן חן |
אילוסטרציה

 

כך הפך ההאקר אלכסיי בורקוב לכוכב המרכזי במלחמה הקרה שבין ארצות הברית לרוסיה ובאמצע מצאה עצמה ישראל במשבר דיפלומטי משפטי שאין לה ולא היה לה כל ענין.

סדרת טעויות שביצע אלכסיי הקפיץ את החוקרים האמריקאיים שדרשו מישראל לבצע עבורם את מעצרו של אלכסיי בצד הישראלי של מעבר טאבה במהלך קיץ 2016 ועתה הוא הפך לכאב הראש של המערכת הפוליטית והמשפטית של ישראל לאחר שהרוסים כמו ״בימים הטובים״ של המלחמה הקרה בשנות השבעים של המאה הקודמת החזיקו מרגלים או כאלה שהוחשדו על ידם כמרגלים מערבים כבני ערובה כך עתה הם מחזיקים בצעירה נעמה יששכר כבת ערובה סוג של קלף מיקוח בכלא הרוסי.

לכאורה סיפורו של אלכסי הוא סיפור פלילי רגיל של האקר שהצליח במשך כמה שנים להונות אלפי קשישים אמריקאים כאשר הצליח דרך האינטרנט להוציא מחשבונים אלפי דולרים מכל אחד ובסך הכל ביצע הונאת ענק של כעשרים וחמישה מליון דולר.

חוקרי השירות החשאי האמריקאי שאחראי על מלחמת הסייבר והונאות אינטרנט החלו להתחקות אחר אלכסיי שריכז שורה של פעולות סייבר והונאת אינטרנט.

בעוד מספר ימים אמור אלכסיי לעלות על טיסת אל על מישראל לנמל התעופה קנדי במנהטן כשהוא מלווה במרשלים אמריקאים ובכך להשלים את הליך ההסגרה אותו ביקש משרד המשפטים האמריקאי ואושר בבית המשפט המחוזי בירושלים.

אבל לא ברור אם מטוס אל על ימריא עם העצור ליעדו בניו יורק כפי שדורשים האמרקאנים או שמטוס של חברת איירופלט ימריא עם אלכסיי למוסקבה כפי שדורשים הרוסים.

בפועל מי שאמור להחליט על כך הוא שר המשפטים אוחנה שבסמכותו בהליך הסגרה לשנות את החלטת בית המשפט המחוזי מהטעם של ״אינטרס לאומי״ אבל מאחורי הקלעים יקבלו את ההחלטה כך נראה הקבינט המדיני ביטחוני בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשעות האחרונות מופעלים לחצים מכיוונים שונים על חברי הקבינט מצד אחד האמריקאיים שישראל היא בעלת הברית המרכזית שלה מצד שני הרוסים כאשר ישראל העבירה את ההכרעה בגורלה של הצעירה נעמה יששכר המוחזקת בכלא הרוסי דבר שהוביל ללחץ גם מבית כאשר בישראל דורשים להביא לשחרור של נעמה לאלתר מהכלא הרוסי.
הרוסים כמו שהם יודעים מימי המלחמה הקרה ניהלו משחק שח מוצלח מבחינתם ואפילו קצת ציני. חודשים ניהלו האמריקאים מרדף חוצה יבשות אחר אלכסיי.

האמריקאים ידועים בקור רוח ובדבקות שלהם אחר פושעים שפגעו ופקעו כנגד אזרחים או נגד כלכלת ארצות הברית. המשך חודשים ארוכים הצליח אלכסיי להתנהל מתחת לרדאר עד שהגיע לחופי תאילנד באווירה קל החופש הים והשמש של תאילנד הוא ביצע סדרת טעויות שהובילה אותו בסוף לכלא הישראלי הוא העלה תמונות לרשת כשהוא נופש באחד החופים . האמריקאים ירטו את התמונות , ישבו על חשבונות האינטרנט מהם שוגרו ביצעו מחקרי תקשורת באשר לכתובות אינטרנט של חבריו ומהר מאוד הבינו כי התמונות נשלחו רגע לפני שעזב את תאילנד והוא נמצא בחופים אחרים חופי סיני, באחת ההתכתבויות הוא חשף בפני חבר כי הוא עושה דרכו לביקור קצר באילת חוצה את הגבול כמה שעות לעיר הישראלית הדרומית ובכוונתו לשוב לסיני.

נציגי מערכת האכיפה האמריקאים הנמצאים בשגרירות התל אביב קיבלו הנחיה להגיע מיד לאילת אחד מהם מצויד בתמונה של אלכסיי ובצוו המעצר הבין לאומי שהוצע נגדו מיהר למעבר הגבול בטאבה אנשי חולית האינטרפול במטה הארצי עדכנו לבקשת השוטרים האמריקאים את שוטרי משטרת אילת שהתמקמו אף הם במעבר לאחר כמה שעות הגיע אלכסיי למעבר הוא זוהה זיהוי ראשוני ונעצר אחר כך בוצע אימות זיהוי בתחנת משטרת אילת ואז הועבר לירושלים לאחר חקירה הגיעו מסמכי בקשת ההסגרה האמריקאים כמה ימים אחר כך הגיעה בקשת ההסגרה המפורטת שזוהי בעצם טיוטת כתב האישום נגדו. ההליך החל בבית המשפט בירושלים כאשר כמה שבועות אחר כך באופן מפתיע הגיעה גם בקשת הסגרה ממוסקבה גם הרוסים יחסו לאלכס עבירות הונאה. בסופו של ההליך קבע בית המשפט בירושלים כי ההאקר הרוסי יוסגר לארצות הברית.
במשך כל התקופה הוא ישב בכלא הדרים שבשרון, שמו לא עורר כל ענין התקשורת הישראלית דיוני המעצר והליך ההסגרה לא עוררו כל ענין בקרב כתבי הפלילים או כתבי חדשות חוץ גם בשב"ס ולא עניין העצור ענין רב הוא מתואר על ידי אנשי שבס כאדם שקט, ללא בעיות משמעת חריגות. אפשר לומר שאלכסיי בורקוב, בן 29, הוא אסיר נוח עומד בספירות אסיר שלא דרש תשומת לב מהסוהרים, הוא התחבר לאסירים ממוצא רוסי ומדינות חבר העמים הכלואים באגף שלו ואיתם ניהל את שגרת יומו בכלא.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות