המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה המקדמית לעתירות שהוגשו בעניין הנוהל המשטרתי הנוגע לחובת הזדהות בפני שוטר.

עו"ד יוני ג'ורנו
שוטר, ארכיון.

 
 
באשר לנוהל הצגת תעודת זהות, המדינה סבורה כי מדובר בצעד מעשי והצהרתי חשוב ביישום שוויוני של הסמכות לדרוש הזדהות. הנוהל גובש בעקבות המלצה של צוות בין-משרדי שדן במיגור תופעת הגזענות נגד יוצאי אתיופיה, ולאחר דיונים בהם השתתפו גורמים ממשרד המשפטים – יעוץ וחקיקה (משפט פלילי), הפרקליטות, הסנגוריה הציבורית והיחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות. הנוהל נועד ליצוק תוכן חשוב לכללים המינהליים החלים על הפעלת הסמכות, ומחייב כי הפעלתה תיעשה באופן ענייני ושוויוני.
הנוהל מנחה שוטרים לפנות לאזרח באדיבות ובאופן ענייני ומודגש בו כי הפעלת הסמכות תיעשה באופן ענייני ושוויוני, תוך דגש על היעדר אפליה בשל הבדלי דת, גזע, מוצא אתני, לאום, מין או נטייה מינית, ותוך שמירה מירבית על כבודו של האדם שמתבקשת זהותו.
המדינה רואים חשיבות רבה בדיווח על פעולות שחורגות לכאורה מהנוהל. לשם כך, הנוהל מתווה את אופן הטיפול בתלונות בנושא זה, לרבות מנגנון דיווח למשרד המשפטים על אירועים חריגים. כל מי שרואה עצמו נפגע מאופן הפעלת סמכות זו רשאי להגיש תלונה ליחידת תלונות הציבור של משטרת ישראל, ותלונתו תיבדק לגופם של דברים. כל תלונה שתימצא מוצדקת תועבר לידי הייעוץ המשפטי של המשטרה ולאחר מכן אף לידיעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי).
יתירה מכך, לאחרונה הורה ראש אגף השיטור במשטרה ליחידות השטח לקיים מעקב ובקרה אחר הפעלת סמכות דרישת ההזדהות באמצעות צפייה בצילומים שבוצעו באמצעות מצלמות הגוף, אותם נושאים כיום מרבית שוטרי השטח, למטרת למידה והדרכה. נוכח היקף האירועים, מדובר בצפייה מדגמית. בדרך זו, יאותרו אירועים של הפעלה בלתי ראויה של הסמכות וניתן יהיה להדריך, להכווין ולהפיק לקחים בכל היחידות ישירות מול השוטרים עצמם, על מנת לוודא כי אירועים כאלה לא יישנו.
בכוונת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי) לכנס במועד קרוב, עוד בטרם תחלוף שנה מכניסת הנוהל לתוקף, ישיבה לבחינת יישומו ובהתאם לממצאי הבחינה ייבחן הצורך בחידוד הנוהל.
התגובה הוגשה באמצעות עו"ד דניאל מארקס ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות