המפעל "שומר השבת" לא שמר על השבת

ביהמ"ש השלום בת"א אישר הסדר פשרה בייצוגית נגד רשתות המזון לאחר שציינו על מוצרים, באופן מטעה, כי המפעל המייצר "שומר שבת"
נעמה כהן |
"טעות נקודתית". אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

שופט בית משפט השלום בת"א, עדי הדר, אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד שופרסל, חצי חינם וחברת אשפלסט מסחר ותעשיות פלסטיק, עקב מה שנטען כמצג שווא מוטעה של מוצר, תוך פגיעה בקהל צרכנים מאחר ונכתב עליו "מפעל שומר שבת". על פי ההסדר חברת אשפלסט תתרום מוצרים בשווי 120 אלף שקלים לעמותות במגזר החרדי.

בחודש אוקטובר האחרון הגיש המבקש את הבקשה לאישור ניהול התובענה כייצוגית, נגד המשיבות וטען כי הן מכרו מוצרים על סמך מצג שווא מוטעה של מוצר, תוך פגיעה בקהל צרכנים. המבקש טען ששופרסל וחצי חינם, רשתות וותיקות במשק הישראלי, שיווקו מוצרים מתוצרת חברת אשפלסט מסחר ותעשיות פלסטיק שעל גביהם מוטבע הכיתוב "מפעל שומר שבת" ועל פי טענתו בשורה של בדיקות שביצע, בנקודות זמן שונות, התגלה כי מפעל החברה מקיים פעילות בימי שבת, תוך חילול השבת.

הטעיה מהותית

לטענת המבקש כל ימי חייו הוא פועל לשמירת מצוות, ובהן שמירת השבת, מקפיד לרכוש מוצרים אשר על גביהם מופיע הכיתוב "מפעל שומר שבת" שלא יוצרו, חלילה, תוך חילול השבת. המבקש טען שהמשיבות פגעו בערך הקדוש לו, וליתר חברי הקבוצה, וביכולת לבחור מוצר מתאים העולה בקנה אחד עם ערכים אלו, דהיינו לרכוש מוצר שיוצר במפעל שומר שבת, אותה מצווים הם לשמור לפי אמונתם ודתם.

הסדר באישור ביהמ"ש

לטענת המבקש, על רקע ממצאיו הפרסום כי מדובר במפעל 'שומר שבת', עלול להוות הטעיה מהותית ומהווה שיקול מכריע מבחינת חברי הקבוצה אם להתקשר או לאו בעסקה והתנהגות המשיבות פגעה ביכולתם של הצרכנים, חברי הקבוצה, לקבל החלטה באם להתקשר בעסקה או לאו. מדובר בהשפעה בלתי הוגנת ובאי גילוי של דבר מהותי לעסקה – כשרות המוצר. עוד נטען, כי המשיבות הפרו את חובת הגילוי והטעו את לקוחותיהם, בין היתר בניגוד לצו פיקוח על מצרכים ושירותים.

בסופו של דבר החברות הגיעו להסדר והשופט עדי הדר אישר אותו כאשר החברה תתרום לעמותות במגזר החרדי אשר רוכשות מוצרי מזון לנזקקים, שקיות המיוצרות במפעל שלה, בערך כולל של השקיות לפי מחירן לצרכן בשווי של 120 אלף שקלים. התרומה תתבצע בפעימה אחת. עוד נקבע כי בכפוף לאישור הסדר זה החברה התחייבה לא לייצר את מוצריה בשבת, או לחילופין במידה ותחליט לייצר את מוצריה בעתיד בשבת כי תסיר את הכיתוב "מפעל שומר שבת" מכל מוצריה.

______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט עדי הדר

_______________________________________________________

עו”ד יורם ניצן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות