בג"ץ: אי אפשר לגדל זקנים בצבא

ביהמ"ש העליון דחו את העתירה שהגישו 17 חיילים שטענו כי לצה"ל "מדיניות עוינת" לזקנים. השופטים: "נושא הנתון לשיקול דעתו של הצבא, לא נתערב בסוגיה"
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

שופטי בית משפט העליון, ניל הנדל, דוד מינץ ואלכס שטיין, דחו את העתירה שהגישו 17 חיילים בצה"ל בדרישה לבטל את האיסור לגדל זקנים בצבא. השופטים קבעו כי מדובר בעניינים שנתונים "לשיקול דעתו הנרחב של הצבא" ואין סיבה להתערבות של בית המשפט העליון בסוגיה הצבאית.

העתירה הוגשה לאחר שהרמטכ"ל אביב כוכבי הורה לאכוף את פקודת הזקנים שיזם גדי איזנקוט, שמאס בתופעה לפיה חיילים רבים מקבלים פטור מגילוח גם בלי קשר לאמונתם הדתית.

בעקבות ההוראה הגורפת, גם בעלי זקן על רקע דתי, נאלצו להגיש את בקשתם לפטור מחדש. לטענתם צה"ל הנהיג מדיניות דרקונית של שלילת היתרי זקן בכך שהוא מפלה בין חיילים דתיים לחילוניים, בין משרתי חובה למשרתי בקבע ובין גברים לנשים.

צה"ל: לא ביטלנו הפטור באופן גורף

מנגד, טענה המדינה כי צה"ל לא ביטל מספר גדול של פטורים בבת אחת והראייה לכך 43 אלף חיילים מחזיקים בפטורים מגילוח ו-32 אלף מהם חיילים בשירות חובה ונטען על ידי המדינה כי הסמכות להעניק פטור עברה מקציני השלישות בדרגת אלופי משנה למפקדי היחידות בדרגת סגן אלוף ומעלה, ושתוקף הפטור יהיה לשנה אחת.

"על עתירת החיילים להידחות על הסף", כך נכתב בתגובת המדינה לעתירה, "כפי שכבר נדחתה העתירה הקודמת בעניין… לאחר התיקון לפקודה בשנת 2015 נמצא שבחלק לא מבוטל מהיחידות ניתן ההיתר מבלי שיוחס משקל לצורכי המשמעת. בשנה שעברה לא שונתה המדיניות לפיה ניתן לאשר פטור מגילוח למי שזקן הוא חלק מאורח חייו".

מדיניות עוינת זקן?

באשר לטענת אפליית החיילים הדתיים, נטען כי חיילים דתיים וחילונים כאחד ושניהם מחויבים להתגלח, אלא אם הצביעו על כך שזקן הוא חלק מדמותם, מהווייתם ומזהותם, וכי הזקן לא מהווה חלק מאופנה חולפת או מנוחות. המלצת הרב באה בנוסף להמלצת מפקדים.

שופטי בג"ץ דחו את העתירה שהגישו 17 החיילים וקבעו כי "בית המשפט העליון לא צריך להתערב בסוגיה הצבאית". עוד הוסיפו השופטים כי אין שום פגם בהתנהלות הצבא שדורש מהם להתערב בנושא סדרי הלבוש והנראות של חיילי צה״ל הם עניינים שנתונים לשיקול דעתו הנרחב של הצבא ו"טענת העותרים על מדיניות עוינת זקן נטענה ללא ביסוס עובדתי מספק".

_____________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ניל הנדל

_____________________________________________________________

עו”ד דנה נוף‏

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות