האם סכום הכתובה מחייב?

ביה"ד הרבני בטבריה חתך משמעותית את סכום הכתובה שנחתמה בין בני זוג לאחר שקבע כי הוא "מוגזם" וכי "לא ברור אם הצדדים הבינו את משמעותו מתחת לחופה"
דנה לווינסקי |

הדיינים הרב חיים בזק, הרב שלמה שושן והרב איתן זן בר מבית הדין הרבני בטבריה, קבעו שיש לקזז מהסכום כספים שקיבלה אישה בתביעה הרכושית, בהם זכויות שצברה בעבודתה וחסכונות. גם הסכום לאחר הקיזוז הופחת בשל חשש ל״כתובה מוגזמת״ ובמקום 810 אלף שקלים נקבע כי סכום הכתובה לגבייה יעמוד על 240 אלף שקל, בנוסף לכספים שהאישה קיבלה בהליך הרכושי. "לא ברור אם אכן שני הצדדים הבינו את משמעותו מתחת לחופה", נכתב בהחלטה.

בני הזוג ניהלו את הסכסוך הרכושי בבית המשפט למשפחה. לאחר שההליך הסתיים והושג הסדר איזון משאבים פנתה לבית הדין כדי שיקבע את סכום הכתובה שבו יחויב הבעל. זה מצידו טען שיש לקזז מסכום הכתובה, שהועמדה על סך של 810 אלף שקל, את רוב הסכום בסך 750 אלף שקל בין היתר, בגין הפרש זכויות סוציאליות, יתרות זכות בבנק וחצי משווי הדירה המשותפת שקיבלה האישה בהליך בבית המשפט.

האישה התנגדה לקיזוז

האישה טענה מנגד כי אין לקזז סכומים כלשהם. היא ציינה בין היתר כי הכספים בחשבון המשותף נצברו משכר עבודה של שניהם ומקצבאות הביטוח הלאומי ואלה סכומים המגיעים לה. כמו כן, עיקר הכספים בחשבונה הפרטי הם מחסכונות שצברה לפני הנישואין וריביות.

האישה התנגדה לקיזוז כלשהו והדיינים קבעו כי זכויות שהאישה קיבלה על פי חוק, שאינן מגיעות לה לפי דין תורה, ניתנות לקיזוז. עוד נקבע כי אין וודאות שהצדדים התכוונו לסכום הכתובה המקורי ויש להפחיתו. בסופו של דבר הבעל ישלם 240 אלף שקל.

"כתובה מופרזת"

כאמור, הדיינים הרב חיים בזק, הרב שלמה שושן והרב איתן זן בר הבהירו כי לפי הפסיקה המקובלת האישה אינה זכאית לכפל זכויות, אלה שמגיעות לה בחוק ואלה שניתנות לה בכתובה, אלא לגבוהה מבין שתיהן. עם זאת, אם האישה מקבלת לפי החוק הטבות שמגיעות לה גם לפי ההלכה, אין לקזז זכויות אלה מהכתובה. מאידך הם קבעו כי יש זכויות שהאישה קיבלה בבית המשפט שלא מגיעות לה על פי דין תורה ואת אלו יש לקזז. בין היתר, מדובר בזכויות סוציאליות שצברו בני הזוג במקומות העבודה כרבע מיליון שקלים לכל אחד מהם שאוזנו. כמו כן, יתרת החשבון הפרטי של האישה בסכום של כ-162 אלף שקלים הועברה במלואה אליה. בנוסף היא קיבלה את יתרת החשבון המשותף בסך 86 אלף שקל.

הדיינים הבהירו כי הגבר זכאי לנכות מהכתובה את מרבית הסכומים שהועברו לאישה בהסדר איזון המשאבים ובאשר לזכויות האישה מעבודתה הם הוסיפו כי לפי דין תורה הבעל הוא זה שמפרנס את אשתו וילדיו ותמורת מזונותיה, מעשי ידיה שייכים לו. עם זאת, כאשר האישה באה להוציא מידי הבעל את סכום הכתובה הוא יכול לנכות את אותו חלק מזכויותיה במקום העבודה שלא הועבר אליו. בנוסף נקבע כי יש להביא בחשבון גם את השאלה של כתובה מופרזת. לדבריהם, 810 אלף שקל הוא סכום גבולי שלא ברור אם אכן שני הצדדים הבינו את משמעותו מתחת לחופה.

_____________________________________________________________________________

עו"ד גלי דנילוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות