האם בעלי אופל נסעו ללא כרית אוויר תקנית?

בבקשה לייצוגית בהיקף של מיליוני שקלים, שהוגשה נגד יבואנית הרכבים לובינסקי ונגד אופל נטען כי השתיים לא קראו לריקול על אף שידעו שהמוצר פגום
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

לבית המשפט המחוזי מרכז, הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת דוד לובינסקי בע"מ וחברת Opel Automobile בסכום של מיליוני שקלים. לטענת המבקשים החברות התקינו כרית אוויר מתוצרת Takata Corporation למרות שידעו כי מדובר במוצר פגום.

על פי הבקשה, התובענה עוסקת בהתנהלותו החמורה של המשיבות, שעל אף שהן מודעות מזה שנים ארוכות לקיומו של פגם סדרתי ובטיחותי ומסכן חיים ממש בכריות האוויר המותקנות ברכבי אופל בישראל, הן נמנעות מלנקוט בצעדים המתחייבים על פי הדין, והנדרשים בכדי להגן על שלומם של העושים שימוש ברכב.

לטענת המבקש המשיבות מודעות היטב לכך שברכבי אופל בישראל מותקנות כריות אויר מתוצרת חברת Takata Corporation אשר בהן קיימת תקלה סדרתית בטיחותית ראשונה במעלה.

התקלה התגלתה במסגרת חקירות, בירורים והליכים משפטיים ורגולטוריים שנערכו בארה״ב ובמדינות נוספות בעולם (ובה הודתה Takata).

פגיעות גוף חמורות

על פי המחקר, הפגם מוביל לכך שבעת מקרה תאונה שמביאה להתנפחות כרית האויר, הכרית במקום להגן ולמזער את הפגיעה בגופו של היושב ברכב, גורמת לפיזור שברי מתכת במהירות עצומה שניתזים כלפי יושבי הרכב באופן שמסב להם סכנת חיים.

ברחבי העולם אירעו עשרות מקרים של פגיעות גוף חמורות, ואף מקרי מוות מרובים בשל החתכים שנגרמו משברי המתכת שפגעו בנוסעים.

הרשויות הרגולטוריות השונות בעולם, קבעו שיש ליתן עדיפות לביצוע החלפת כריות האויר מסוג אלפא, רכן לאלו ברכבים המצויים במדינות המתאפיינות באקלים חם ולח – וכך אכן נעשה במגוון מדינות בעולם ולרבות ארה״ב.

הכשל בכריות האויר מתוצרת טקאטה הוביל לביצוע "ריקול" הגדולה ביותר בעולם, המקיפה עשרות מיליוני רכבים ברחבי העולם.

ריקול ענק בכל העולם

יצרניות הרכב הגלובאליות – במיוחד במקום בו הרגולטורים או בעקבות הליכים משפטיים שהתנהלו חייבו אותם לעשות כן – ביצעו ומבצעות ריקולים מיידים להחלפת כריות האויר, ואף תוך מתן פיצוי או רכב חליפי עד להשלמת החלפת כרית האויר או מנגנון הניפוח, באופן שהופך את הרכבים לתקינים ובטוחים לשימוש.

בבקשה נטען כי המשיבות לא פעלו בהתאם לדין, ובכלל כך לא דיווחו על חשש לתקלה סדרתית בטיחותית למשרד התחבורה, לא הכריזו על ביצוע ריקול, לא דיווחו לעושים שימוש ברכב על הפגם והסכנה עוד צוין כי בישראל חלק מיצרני ויבואני הרכבים (שאינן המשיבות) החלו לבצע ריקולים שונים גם אם חלקיים בלבד, לכריות אויר טאקטה המצויות בישראל.

"מטרתה של בקשת האישור דנן הינה", נכתב בתביעה, "לפני הכול, להביא את המשיבות לביצוע ריקול בטיחותי שיקטין את הסיכון לפגיעות בגוף ו/או קיפוח חיי אדם ברכבי אופל בשל הפגם בכריות אויר טאקטה, כמו גם יביא ליידוע של בעלי/משתמשי רכבי אופל בישראל על הסיכון הקיים בכריות האויר ברכבם, ויתמרצן לפעול למען שלומם ובטיחותם", נכתב בבקשה, "כפי שנראה להלן, התנהלות המשיבות הינה פסולה ומהווה הפרה בוטה של עילות והוראות דין שונות לרבות: רשלנות, הטעייה ואי גילוי בהתאם לחוק הגנת הצרכן, הפרת חוק המכר, הפרת חוזה הטעייה הפרת חובת תום הלב בהתאם לחוק החוזים והפרת חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב".


עורך דין יריב ואקנין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות