מותו של איאד חלאק: שוטר יס״מ הואשם בהריגה בקלות דעת

מח"ש הגישה לביהמ"ש המחוזי בירושלים כתב אישום נגד השוטר שירה למוות בחלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים, לאחר שחשב כי מדובר במחבל
רונן לוי |
תמונתו של איאד אל-חלאק בכניסה למח"ש. צילום: פלאש 90.

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה לפני זמן קצר לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד שוטר מג"ב, בן 20, בגין המתתו בקלות הדעת של איאד חלאק, צעיר בעל מוגבלויות.

על פי כתב האישום, ב-30 במאי 2020, בשעות הבוקר המוקדמות איאד חלאק היה בדרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה כשעל פניו מסיכה כירורגית ועל ידיו כפפות שחורות חד פעמיות. מאפיינים מסוימים בהתנהגותו של איאד, בעל הצרכים המיוחדים, עוררו את חשדם של שני שוטרים שהוצבו במקום אשר חשבו כי מדובר במחבל שמטרתו לפגע.

אחד השוטרים, כך לפי האישום, הכריז ברשת הקשר המשטרתית על הימצאותו של מחבל בזירה וכך החל מרדף גלוי אחריו, אליו הצטרפו בהמשך גם הנאשם ומפקדו, תוך כדי שהם קוראים לו בעברית וערבית לעצור ולהזדהות. איאד לא עצר והמשיך במנוסתו, ובתגובה, תוך כדי המרדף, ירה המפקד לעבר רגליו של איאד 2 כדורים מאקדחו אשר לא פגעו בו.

נבהל מהשוטרים

מספר שניות לאחר מכן, תואר עוד, פנה איאד למתחם אשפה סגור בו נכחו עובד ניקיון, עובד ווקף ואישה נוספת אותה הכיר איאד היכרות מוקדמת. הנאשם ומפקדו נכנסו למתחם בעקבותיו של איאד ובעודו עומד מולם, כשהוא עם גבו אל הקיר, ביצע לעברו הנאשם ירי שכתוצאה ממנו נפגע איאד בבטנו התחתונה ונפל ארצה.

מיד לאחר הירי נכנסו שני השוטרים למתחם, אשר אחד מהם פנה אל איאד בערבית ושאל אותו היכן נמצא האקדח. במענה, איאד שהיה פצוע כתוצאה מהירי הראשון, התרומם מעט, הצביע לעבר האישה אותה הכיר ומלמל דבר מה. לפיכך, פנה אחד השוטרים אל אותה אישה ושאל אותה היכן נמצא האקדח והיא השיבה "איזה אקדח?".

ירי ללא הצדקה

במקביל למענה שלה, ולמרות שאיאד היה על הארץ כשהוא פצוע כתוצאה מהירי הראשון, לא החזיק בידיו דבר ולא ביצע דבר שהצדיק זאת, ירה הנאשם לעבר פלג גופו העליון אשר גרם למותו.

באוקטובר אשתקד הודיעה מח"ש כי היא שוקלת את העמדתו לדין של השוטר היורה בחשד להמתה בקלות דעתו. במח"ש אמרו כי "נבחנו מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהמנוח לא היווה כל סכנה לשוטרים ולאזרחים שהיו במקום, שהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרתיות, המוכרות לו היטב, ולא נקט בחלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו. מנגד, נלקחה בחשבון גם העובדה שהשוטר ביצע את הירי לאחר שהתעורר חשד כי מדובר במחבל, כאמור, ואת העובדה כי הירי בוצע תוך כדי פעילות מבצעית בגזרה מורכבת".

בתיק זה נחקר באזהרה גם מפקדו של השוטר החשוד. לאחר בחינת מכלול נסיבות האירוע הוחלט לגנוז את התיק בעניינו, שכן לא גובשה עבירה פלילית בהתנהלותו.

________________________________________________________________________

עו”ד תומר שוורץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות