הסוף לפקס – גם בבתי המשפט

חוק חדש שעבר במליאה בקריאה שנייה ושלישית קובע כי תם עידן הפקס סופית וגם גופים ציבוריים יעברו בקרוב לאמצעים דיגיטליים •בין הגופים הכלולים בחוק: בתי משפט, בתי דין ולשכות הוצאה לפועל
הסוף לערימות הדפים. אילוסטרציה
הסוף לערימות הדפים. אילוסטרציה

מליאת הכנסת אישרה אמש ללא מתנגדים בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת דוד ביטן ושרן השכל, המחייבת גופים ציבוריים לאפשר פנייה אליהם באמצעים דיגיטליים.

בין הגופים הכלולים בחוק נמצאים גם בתי המשפט, בתי דין, לשכות הוצאה לפועל וכל גופים אחרים בעלי סמכות שפיטה.

בנוסף לגופים המשפטיים יחול החוק גם על בתי חולים ציבוריים, קופות חולים, המשטרה, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ודואר ישראל.

מי שחמק מהחוק ונכון לשלב זה יוכל להמשיך להשתמש בפקס הם הבנקים, חברות האשראי וחברות התקשורת.

כל הגופים שהחוק חל עליהם יחויבו לעשות יחויבו לשנות את מערך שירות הלקוחות ולהתאים עצמם לקבלת פניות באמצעים דיגיטליים בתוך שנה. בחוק נקבע כי כל גוף ציבורי יחויב בשנתיים הראשונות לדווח לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בכל שנה על יישום החוק, ולאחר מכן בתדירות של פעם בשנתיים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב:
"ציבור הצרכנים הישראלי מוצא את עצמו לא פעם במצוקה בעת הניסיון להתקשר עם ספקי שירותים שונים ובהם גופים ציבוריים ותאגידים פרטיים, החל מרשויות מקומיות, דרך תאגידי המים ועד לביטוח הלאומי, ספקי תקשורת, בנקים וכדומה.

המערכת הראשונה של דואר אלקטרוני הותקנה בישראל ב-1980. ואולם, מאז ועד היום, ספקי שירותים רבים, וביניהם משרדי ממשלה, אינם מציעים שירות ללקוחותיהם באמצעות הדואר האלקטרוני, ודורשים מהצרכן להשתמש באמצעי תקשורת שאינם זמינים בכל בית והינם יקרים לרכישה, כגון פקסימיליה, או לחילופין הגעה פיזית אל נותני השירות אשר זמינים רק בשעות העבודה המקובלות ועל כן נדרש הצרכן להפסיד שעות עבודה.  בכך, נוצר לא פעם סרבול בירוקרטי מיותר והאטה משמעותית בקבלת השירות. האטה זו גורמת לכך שצרכנים רבים מתלוננים על שאינם מקבלים שירות נאות.

מהפכת האינטרנט הובילה לכך שלמרבית משקי הבית בישראל יש גישה לדואר אלקטרוני חינמי. לעומת זאת, הגישה למכשירי פקס אינה זמינה לרוב אזרחי ישראל, והופכת את השירות ליקר יותר. השימוש בדואר האלקטרוני הוא בטוח יותר, זמין יותר, מהיר יותר, חינמי וגם אקולוגי יותר. הוא מבטיח ללקוח שהמסמך ששלח אכן נשלח, תועד והתקבל; הוא מאפשר פרטיות מלאה בהעברת מסמכים אישיים וחסויים, וידיעה מוחלטת שפרטיותו של הלקוח נשמרת. בעולם כזה, מקומו של הפקס מתייתר, וטוב היה לו היינו מקדימים את היום בו ייהפך למוצג מוזיאוני.

לפיכך, מוצע שכל גורם המפורט בהצעה זו יאפשר יצירת קשר עמו באמצעות דואר אלקטרוני, בנוסף לאמצעי התקשורת המותרים והמוגדרים בחוק כיום. דין הודעה בדואר אלקטרוני תיחשב כדין הודעה בכל אמצעי תקשורת אחר. למען הנגשת המידע, כתובת הדואר האלקטרוני תוצג בבירור בכל מקום שבו מפורסמים דרכי ההתקשרות עם אותו גורם, לצד דרכי התקשורת הנוספים. כמו כן, מקבל השירות יוכל לדרוש מנותן השירות לפנות אליו, בפנייה בכתב בכל עניין שהוא, בדואר אלקטרוני".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות