אחרי האישום – השייח׳ ח׳טיב יישאר במעצר עד תום ההליכים

ביהמ"ש השלום בנצרת הורה על הארכת מעצרו של השייח' הנאשם בעבירות של הסתה לאלימות ועידוד למעשה טרור: "חופש הביטוי הוא לא חופש להסתה ושיסוי"
מעיין לביא |
כמאל ח'טיב, סגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. צילום: פלאש 90

שופט בית משפט השלום בנצרת, דורון פורת, הורה היום (יום ג') על הארכת מעצרו של יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, השייח' כמאל ח'טיב, עד לתום ההליכים כנגדו זאת לאחר שהוגש נגדו כתב אישום על הסתה לאלימות.

"חברה דמוקרטית מתקדמת החפצה חיים צריכה לשרטט קווי גבול ברורים של המותר והאסור", כתב השופט בהחלטתו. "חופש הביטוי הוא לא חופש להסתה ושיסוי".

  • כנגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס למשיב עבירות של שלוש עבירות של הסתה לאלימות, פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה או הזדהות עם ארגון טרור.
  • זאת, על רקע גל ההתפרעויות האלימות ברחבי הארץ על רקע לאומני-גזעני וחלקן בעת מבצע "שומר החומות".

קרא לעוקביו לפעול באלימות

על רקע האווירה הציבורית הרגישה והנפיצה ששררה בארץ, כך מתואר בכתב האישום, והעימותים בירושלים מתחילת חודש הרמדאן ולאחר מכן ביפו ובערים נוספות, הוא פרסם במספר הזדמנויות בדף הפייסבוק שלו פרסומים שונים שכללו קריאות לעשיית מעשה אלימות או טרור.

בפרסומיו תמכו משתמשי פייסבוק רבים, חלקם באמצעות סימני Like, חלקם בתגובות אוהדות וחלקם בשיתוף הפוסטים והפצתם למשתמשים נוספים.

בכתב האישום שהוגש באישור היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט מצוין כי השייח' ח'טיב הוא דמות מוכרת ובעלת השפעה בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, ואת מעמדו הציבורי רב ההשפעה רכש בעיקר בתפקידו בתנועה האסלאמית. ח'טיב ניהל דף 'פייסבוק' בערבית בשם "אלשייח' כמאל אלח'טיב", שהיו לו כ-166 אלף עוקבים.

ראיות לכאורה

על רקע האווירה הציבורית הרגישה והנפיצה ששררה בארץ, כך מתואר בכתב האישום, והעימותים בירושלים מתחילת חודש הרמדאן ולאחר מכן ביפו ובערים נוספות, הוא פרסם במספר הזדמנויות בדף הפייסבוק שלו פרסומים שונים שכללו קריאות לעשיית מעשה אלימות או טרור.

בפרסומיו תמכו משתמשי פייסבוק רבים, חלקם באמצעות סימני Like, חלקם בתגובות אוהדות וחלקם בשיתוף הפוסטים והפצתם למשתמשים נוספים.

בית המשפט מצא כי בידי המאשימה מארג ראיות לכאורה כנדרש בשלב מקדמי זה לביסוס העבירות. ההחלטה של בית המשפט עוסקת באיזון העדין שבין ערכים מרכזיים בחברה דמוקרטית: חופש הביטוי מזה ושמירה על בטחון המדינה, והסדר הציבורי מזה. בחינת הקו הדק המפריד בין חופש הביטוי, לבין הסתה לאלימות, הזדהות עם ארגון טרור, פרסום דברי שבח ואהדה או עידוד למעשה טרור.

"חברה דמוקרטית מתקדמת החפצה חיים", כתב השופט בהחלטתו, "צריכה לשרטט קווי גבול ברורים של המותר והאסור, חופש הביטוי הוא לא חופש להסתה ושיסוי. אין המדובר בעשבים שוטים בפאת השדה. כל חקלאי יודע כי הברקנים הגדולים ביותר, גדלים מתחת ובסמוך לשיבר הגדול של מערכת ההשקיה בשדה ("השטוצר" בלשון החקלאים). משיב זה בשל השפעתו הרבה על אלפי מאמינים, בשל הנגישות לאלפים רבים ברשת האינטרנט, צריך לדעת כי דברי הסתה לאלימות, או דברי עידוד והזדהות עם ארגון טרור, או עידוד מעשי אלימות במסווה של דרשה דתית (הכל לכאורה בשלב זה), יובילו אותו למעצר עד תום ההליכים".

ביהמ"ש: "הגיעה העת לדו קיום"

השופט פורת הוסיף: "הגיע העת לאמירה חדה וברורה, של חברה דמוקרטית מתקדמת, חפצת חיים שלווים, מתוך קריאה לדו קיום בכבוד לכל אזרחי המדינה הזאת, יש לחדול מהסתה ושיסוי. העובר על איסור זה ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח".

בית המשפט מצא כי מתקיימת עילת מעצר סטטוטורית, המתחזקת בשל המסוכנות הנשקפת מהמשיב לביצוע חוזר של העבירות בהן הוא מואשם, על רקע האירועים הביטחוניים והאזרחיים שאירעו בעת האחרונה.

בית המשפט עמד על מעמדו של המשיב בקרב המגזר הערבי, ועל השפעתו הרבה על ציבור זה. כמו כן, הוא עמד על כך שפרסומי המשיב הנטענים כמסיתים פורסמו על ידי המשיב באמצעות דף הפייסבוק שלו, בתפוצה נרחבת. בית המשפט התייחס גם לנסיבות בהן נאמרו הדברים, וההתפרעויות האלימות שאירעו באותה התקופה ברחבי הארץ.


לצפייה ודירוג כבוד השופט דורון פורת

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות