המטפל עשק את נכה צה"ל – ביהמ"ש התערב

כדי למנוע את ניצולו של הנכה ולאור בקשת היועמ"ש, הורה ביהמ"ש לענייני משפחה בב"ש למנות לו אפוטרופוס שיגן על זכויותיו: "משהב"ט היה צריך לפקח"
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע, אלון גביזון, מינה לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, אפוטרופוס לנכה צה"ל ממלחמת יום הכיפורים, זאת כדי למנוע את ניצולו על ידי מטפליו.

עוד בחדשות:

היועמ"ש הגיש בקשה לבית המשפט, למנות את המרכז הישראלי לאפוטרופסות כאפוט' לענייניו הרכושיים של אדם אשר נפצע פציעה אנושה במלחמת יום הכיפורים וכתוצאה מכך הוכר כנכה צה"ל בשיעור של 100%. הנכה שמלווה במשך שנים על ידי אגף השיקום של משרד הביטחון, מתקיים מקצבה ממשרד הביטחון בסך של 20 אלף שקלים בחודש, ועומד לרשותו סל שירותים המיועד להטיב עם מצבו: טיפולים, תרופות, נופשים וכדומה. משרד הביטחון אף מממן את שכרם של המטפלים שלו בסך של כ-25 אלף שקלים בחודש.

ניצול לרעה

בשנים האחרונות מתגורר הנכה בביתו של המטפל שלו, אשר מטפל בו משנת 2004. בחודש יוני שעבר, התקבלה באגף השיקום פנייה טלפונית וכן מכתב תלונה מטעם אדם שהיה מלווה נוסף של הנכה לפיהן המטפל מזניח אותו ואינו מעניק לו טיפול נאות. עוד עלה מהמכתב, כי הוא ניצל אותו כלכלית, "נהנה" בעצמו מכל ההטבות המגיעות לו מטעם משרד הביטחון ואף מנהל את חשבונותיו. בין השאר הוא הזמין ציוד ותרופות עבור הנכה שמשמשים למעשה את משפחתו של המטפל ואת הגן הפרטי שאשתו של המטפל מנהלת. עוד צוין כי לנכה יש בית בבעלות פרטית בבאר שבע בו מתגוררות בנותיו של המטפל בחינם, בעוד שהוא משלם סך של 10 אלף שקלים בחודש עבור שהייתו בביתו המטפל.

הטענות נבחנו על ידי אגף השיקום ועל ידי גורמי הרווחה אשר מצאו כי אכן הנכה מנוצל לרעה על ידי מטפליו. השופט אלון גביזון שנעתר לבקשה והורה על מינוי אפוטרופוס חיצוני זמני לענייניו תוך העברת ביקורת כלפי משרד הביטחון – אגף השיקום.

בין היתר, ציין השופט את החשיבות בקביעת נוסח אחיד של חוזה העסקה המחייב את המטפל בכללי התנהגות ובכלל זה איסור השתלטות על רכושו של הנכה.

איפה היה משרד הביטחון?

"אני סבור כי קיימת חובה מוסרית, ויתכן אף משפטית, של המדינה להגן על נכי צה"ל", כך כתב השופט בהחלטתו, "וזאת בשים לב למערכת היחסים המיוחדת. הגנה זו ניתן להשיג לא רק בהתקשרות של אגף השיקום עם חברות כ"א מתאימות, אלא גם בהתנהלות אקטיבית וישירה של המדינה, אשר תפקח על המטפלים עצמם (גם אם הם מועסקים על ידי חברות כ"א ולא על ידי המדינה) ואף תיקח חלק בניסוח הסכמי העבודה שבין חברות כ"א לבין המטפלים".

השופט הוסיף: "יתכן וטוב תעשה המדינה אם תדאג כי כל הסכם העסקה עליו חותמת חברת כ"א עם מטפל, יטיל על המטפל שורה של חיובים ואיסורים, ובאופן אשר ימנע מראש את האפשרות של ניצול הנכה, ואף יבהיר למטפל מה מותר ומה אסור לו. כך לדוגמה, יתכן ועל המדינה לשקול החלת סעיף בחוזה העסקה שבין חברת כ"א לבין המטפל האוסר על המטפל לעבוד אצל הנכה 24 שעות ביממה"

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלון גביזון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות