נוהל אחיד לניהול הליכי הגישור הפלילי

בעקבות אימוץ המלצות הצוות שמונה לבחינת ההליך, פרסמה נשיאת ביהמ"ש העליון נוהל שקובע כי ההשתתפות בהליך מותנית בייצוג הנאשם וכי תוכנו חסוי מפני השופט
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

נשיאת בית משפט העליון אסתר חיות, פרסמה נוהל 2-21 בנושא גישור פלילי בבתי המשפט. הנוהל הוא פועל יוצא של אימוץ המלצת צוות שמונה לבחינת הצורך לקבוע מתכונת אחידה לניהול הליכי הגישור הפלילי בבתי המשפט השונים. הנוהל מגדיר, בין השאר, כי השתתפות בהליך הגישור הפלילי מותנית בייצוג הנאשם ובהסכמת הצדדים וכי הוא יהיה חסוי מפני השופט שדן בתיק.

אולי יעניין אותך:

קיצור הזמן

הגישור הפלילי מהווה פרקטיקה מקובלת בבתי המשפט. הוא מתקיים בפני שופט מגשר, שאינו השופט אשר שומע את הליך ההוכחות בתיק. מטרת הגישור הפלילי לסייע לצדדים להגיע לתוצאה מוסכמת, תוך שמירה על האינטרס הציבורי וזכויות הנאשם, ובמקביל צמצום שלבי בירור ההליך וקיצור הזמן הנדרש לניהולו. זאת בדרך כלל בשלבים ראשוניים של ההליך וטרם שהונחה תשתית עובדתית מלאה ונשמעו טיעונים משפטיים מפורטים.

הנוהל המתפרסם כעת מסדיר את דרך ניהול הגישור הפלילי וקובע כי ההשתתפות בהליך הגישור הפלילי מותנית בייצוג הנאשם ובהסכמת הצדדים; תוכנו של הליך הגישור הפלילי חסוי מפני המותב הדן בהליך העיקרי; השופט המגשר יכול לקבל את חומר הראיות לעיונו, לבחון את הראיות בתיק ואת עוצמתן, לשמוע את הטענות בעל-פה, לקבל עיקרי טיעון בכתב, ולאמוד את סיכוי ההרשעה (במלוא כתב האישום או בחלקו), את העונש הצפוי לנאשם אם יורשע בדין וכן להציע לצדדים להגיע להסכמות קונקרטיות.

הערות מאיגוד מרכזי הסיוע

ממערכת בתי המשפט נמסר כי היא "רואה חשיבות רבה בהליך הגישור הפלילי ובקביעת הוראות המסדירות אותו תוך האחדת דרך ניהולו בבתי המשפט השונים. מסקנות הצוות לבחינת הגישור הפלילי כללו המלצות רבות ומבורכות בנוגע לניהול הליך הגישור הפלילי שאינן מוסדרות כיום".

עוד נמסר: "ההמלצות הן פועל יוצא של עבודה מקצועית מאומצת של הצוות אשר גובשו לאחר קבלת הערות מגורמי חוץ ובכללם פרקליטות המדינה, הסניגוריה הציבורית, חטיבת התביעות במשטרה ומחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. כמו כן, התקבלו הערות מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות