דוח המבקר: "כשלון חרוץ בבלימת פשיעה בחברה הערבית"

המבקר קבע כי המשטרה והמשרד לביטחון הפנים, נכשלו כשלון חרוץ בבלימת פשיעה בחברה הערבית, זאת בעקבות מעקב על ממצאי דוח קודם
רונן לוי |
השר לביטחון פנים אמיר אוחנה. צילום: פלאש 90

מבקר המדינה פרסם אתמול (יום ג') את מה שידעו כולם כבר הרבה זמן וביתר שאת במהלך השבועיים אחרונים.

בדוח שפרסם המבקר מתניהו אנגלמן, הנוגע לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, נכתב כי הרשויות כשלו בבלימת הפשיעה במגזר וכי היעדר שיתוף פעולה בגין גורמים משפיעים בחברה הערבית מהווה חסם לקידום פעולות אפקטיביות.

עוד בחדשות:

כשלון חרוץ

המבקר קבע כי המשטרה והמשרד לביטחון הפנים, נכשלו כשלון חרוץ בבלימת פשיעה בחברה הערבית, זאת בעקבות מעקב על ממצאי דוח קודם, של המבקר יוסף שפירא באוגוסט 2018, שמצא כי המשטרה כשלה בהתמודדותה עם החזקת אמצעי לחימה לא חוקיים ואירועי ירי ביישובי החברה הערבית ובערים מעורבות. בדוח המעקב קובע אנגלמן כי פעולות שהמשטרה מבצעת לתפיסות אמל"ח שאינו חוקי אינן מביאות לבלימה או אפילו לצמצומה של מגמת ההתרחבות של הפשיעה בחברה הערבית.

זירת רצח בכפר ריינה, דצמבר 2020. צילום ארכיון: משטרת ישראל

על פי הדוח, במבצעי איסוף אמל"ח ארציים שערכה המשטרה בשנים 2017 ו-2019 נאספו ביישובי החברה הערבית 15 ו-19 כלי נשק. חלק מאמצעי הלחימה הלא חוקיים מוברחים דרך גבול ירדן והמשטרה לא הקימה יחידה מבצעית ייעודית לטיפול בהברחות דרך גבול ירדן, אף שבתשובתה על ממצאי ביקורת הקודמת העלתה את הקושי בטיפול בנושא בהיעדר יחידה כזאת.

ללא פיקוח

הביקורת הקודמת העלתה כי אין בישראל פיקוח על סחר בכלים דמויי נשק, ובביקורת המעקב עלה כי הסדרת הנושא טרם הושלמה. כן נקבע כי המשטרה לא אימצה תפיסה כוללת בנוגע למודל השיטור בחברה הערבית ולהכשרות הנדרשות.

בימים האחרונים התגאו בליכוד כי הם הקימו מספר תחנות משטרה חדשות בישובים הערבים, אולם המבקר אנגלמן קבע כי בפועל ארבע משמונה התחנות החדשות שהוקמו ביישובי החברה הערבית לא הביאו לתוספת משמעותית בהיקף הכוחות, אלא מדובר בארגון מחודש בלבד של הכוחות הפועלים בגזרות אלה.

כוחות משטרה בלוד, בשבוע שעבר. צילום: פלאש 90

הצורך בשיתוף פעולה

בדוח הקודם צוין כי הבידוק לאיתור הברחת כלי נשק המתבצע במעברים בין יהודה ושומרון לישראל נעשה באופן מדגמי ואקראי, ללא הכוונה מודיעינית ולכן המקרים שבהם מאותר אמל"ח במעברים מעטים ומתברר כי במעקב אשר נערך על ידי המבקר אנגלמן המצב לא השתנה והמעברים הם עדיין כר פורה להברחת אמל"ח בדרכים שונות.

בסיכומו של דבר המבקר אנגלמן, קבע כי "הפעילות המשטרתית לא תספיק" ולצדה "יש צורך בשיתוף פעולה בין-משרדי בין השאר בתחום החינוך והכלכלה, זאת בנוסף להכרח שקיים בהתגייסות של גורמים משפיעים בחברה הערבית כמו ראשי רשויות, אנשי דת ועוד. היעדר שיתוף פעולה כזה הוא חסם לקידום פעולות אפקטיביות בנושא".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות