על רקע ניכור הורי: בן 15 הוכרז "קטין נזקק"

ביהמ"ש קבע כי האב מסית את בנו נגד האם, התנהלות שהחריפה עם פרוץ הקורונה, וכי במידה והמצב לא ישתפר במהלך החודש הקרוב – הנער יועבר לפנימייה
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט לענייני משפחה בת"א, איריס אילוטוביץ'-סגל, קיבל בקשה של עובדת סוציאלית, להכריז על נער כבן 15 כ"קטין נזקק" ולהורות על דרכי הטיפול וההשגחה בו.

השופטת גם קבעה כי אם האב יסכל את הטיפול לא יהיה מנוס מלהוציא את הנער לפנימייה.

"כולי תקווה שניתן יהיה לאפשר לקטין לשוב למסלול החיים מתוך ראי טובתו, ובשים לב לקשיים שמלווים אותו במהלך השנים. מצופה מההורים, לשים את טובת הקטין לנגד עיניהם ולאפשר לכל הגורמים לסייע לקטין לחיות את חייו ככל מתבגר", נכתב בהחלטת בית המשפט.

עוד בנושא דיני משפחה:

המדובר בזוג הורים גרושים ולהם ילד משותף אחד.

לפני שנתיים נקבע כי המשמורת תיוותר בידי האם תוך קביעת זמני שהות עם האב. וכעבור מספר חודשים, אושרו הסכמות הצדדים בכל הנוגע לחלוקת זמני שהות עם הקטין במהלך תקופת "ימי הקורונה".

לצורך הכרעה במסגרת אותם ההליכים, נסמך בית המשפט, בין היתר, על מסקנות תסקיר הסעד במסגרתן הומלץ, כי המשמורת על הקטין תיוותר בידי האם.

מצוקה ובלבול

האב הגיש תובענה לשינוי משמורת ובעקבותיה הוגשה בקשה להכריז על הקטין כנזקק, וזאת באמצעות עו"ס לחוק הנוער.

לבקשה צורף תסקיר במסגרתו הוצג הרקע המשפחתי של הקטין, שעיקר הקושי המרכזי בחייו של הקטין נוגע לפרידה של הוריו.

באבחון שהועבר באופן חלקי ולא ניתן היה לעמוד על מלוא יכולותיו של הקטין צוין, כי הוא "חווה מצוקה ובלבול לנוכח המאבק הקשה שמתנהל בין הוריו".

הקטין קיבל סיוע מגננת שילוב במשך כשנתיים וכן, סיוע בריפוי ועיסוק, קלינאית תקשורת וסיוע באומנות במסגרת התפתחות הילד.

לפני כשנתיים הגיע הקטין עם אביו למערך הפסיכיאטרי בבית החולים איכילוב. הפסיכיאטרית במקום התרשמה, כי אין עדות להפרעה בתפיסה, וכי בוחן המציאות והשיפוט שמורים. המלצתה הייתה כי אין אינדיקציה לאשפוז, וכי הקטין זקוק להתערבות טיפולית פרטנית.

נקלע לסיטואציה

להתרשמותם של גורמי הרווחה, הקטין הוא נער נבון, אינטליגנט, רגיש ומיוחד אשר נקלע לסיטואציה מסובכת ומורכבת, מקל וחומר, לילד בן גילו.

הוא סובל מאוד וקרוע רגשית בין שני עולמות אותם הוא פועל לרצות.

אין חולק כי הקטין אוהב את שני הוריו, מעריך כל אחד מהם בדרכו ומעוניין בשמירה על קשר עם כל אחד מהם.

לצד האמור, במציאות הנוכחית, ניכר כי הסכסוך המתמשך בין ההורים והעדר היכולת לקבל החלטות משותפות בנוגע לנער ולגידולו, אינם מאפשרים לו להמשיך ולקיים רמת חיים תקינה.

השופטת, שקיבלה את בקשת העובדת הסוציאלית להורות על הנער כ'קטין נזקק', ציינה כי בין ההורים קיימת מערכת יחסים מורכת ועוינת הכוללת אי הסכמה בנוגע לאופן גידולו של הקטין, אולם שניהם אוהבים את בנם בכל ליבם. אך איך בכך כדי להביא מזור לנער.

הזדמנות למתווה

"חשוב לי לציין", כתבה השופטת בהחלטתה, "כי התרשמתי באופן בלתי אמצעי, מקטין חכם, נבון, אינטליגנטי, שובה לב, רגיש אשר נכנס לליבי. חרף כל הקשיים שאותם הוא חווה, שמחתי לגלות ילד בעל יכולת וורבאלית אשר יודע להבהיר היטב את עמדתו ותחושותיו. מהתרשמותי הקטין מנסה לרצות את אביו, וטענותיו כנגד אימו נראו לי אך טבעיות כשל כל ילד אחר המתלונן על הורהו, בשים לב לקונפליקט בעל העצימות הגבוהה שבין הוריו".

השופטת הוסיפה: "תוך שקילת כלל עמדות הצדדים, גורמי הטיפול, ההורים וחשוב מכל – הקטין עצמו – סבורני כי יש ליתן הזדמנות למתווה לפיו הקטין לא יוצא למסגרת חוץ ביתית והמשמורת עליו תיוותר בידי האם. זהו רצונו של הקטין ועל האב לכבדו ולחדול מלהפעיל על הקטין לחצים ומניפולציות, שספק אם מבוגר יכול לעמוד מולם קל וחומר הקטין שלפניי. הלחצים שהאב מפעיל על הקטין מעמידים אותו בסיכון, וקיים חשש אמיתי לגורלו של הקטין לו האב ימשיך בהתנהלות זו, ובהעברת המסרים אשר אינם תואמים את המציאות".

גורמי הרווחה יבדקו

בסופו של דבר ביהמ"ש הורה כי זמני השהות עם האב יצומצמו כאשר במהלך 30 הימים הבאים. בתקופה זו יתקיים הקשר של האב עם הקטין באמצעות שיחות טלפון יומיות בלבד בשעות הערב. נאסר על האב להסית את הקטין כנגד האם, האפוטרופה לדין או כל גורם אחר או למנוע מהקטין לקבל את הטיפול שהוא זקוק לו. עוד נקבע כי האב יפגוש את הקטין במרכז קשר בירושלים – זאת על מנת למנוע הסתה של הקטין.

על פי ההחלטה, הטיפול בקטין יעבור לאגף הרווחה שיבקרו באופן סדיר את הקטין בבית הספר בו הוא לומד. עוד יתקיימו פגישות טיפוליות אחת לשבוע לקטין ביחידה למתבגרים עם העובדת הסוציאלית והמשך טיפול והדרכה הורית לאם ביחידת "מהות" וטיפול לאב ברווחה בתל אביב.

"כולי תקווה", סיכמה השופטת, "שניתן יהיה לאפשר לקטין לשוב למסלול החיים מתוך ראי טובתו, ובשים לב לקשיים שמלווים אותו במהלך השנים. מצופה מההורים, לשים את טובת הקטין לנגד עיניהם ולאפשר לכל הגורמים לסייע לקטין לחיות את חייו ככל מתבגר. יובהר, כי במידה והקטין לא ישתף פעולה, והאב יסכל את הטיפול, לא יהיה מנוס מהוצאת הקטין לפנימייה, עם כל הקושי הכרוך בדבר".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת איריס אילוטוביץ'-סגל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות