ייפוי כח מתמשך – כי אף אחד לא יודע מה יילד יום

השנה החולפת חידדה לכולנו עד כמה המציאות שלנו שבירה. גם אם הספקנו לצבור נכסים ואנו חיים בבריאות ובעושר בחיק המשפחה, מסתבר שיש דברים שהם לחלוטין מעבר לשליטתנו. השאלה האם אנו מוכנים למצב כזה ומה אנו עושים בנדון?
%d7%9e%d7%a2%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90 |

מגיפת הקורונה שטלטלה את העולם שלנו היא דוגמה מצוינת לכך, שאין לנו באמת שליטה מוחלטת על כל מה שעלול לקרות לנו. מצבנו הבריאותי יכול להשתנות בתוך יום ועמו גם המצב הכלכלי שלנו ושל התלויים בנו.

בשגרה, רובנו עסוקים מדי בפעילותנו היומיומית ואיננו נוטים לעסוק בבעיות הרות גורל שאינן מונחות לפתחנו ברגע זה ממש, כגון שינוי עתידי במצבנו הבריאותי – הן הנפשי והן הפיזי.

זהו הטבע האנושי מאז ומתמיד.

אבל אם נצא רק לשנייה מה"כאן ועכשיו" שאנחנו חיים בו, מתוך אחריות כלפי עצמנו וכלפי משפחתנו, נוכל להביט מבעוד מועד ובאופן מושכל על האופציות שיוכלו לעמוד לנו למקרה, לא עלינו, בו לא נהיה כשירים לקבל החלטות באופן צלול.

בדיוק בנקודה הזו נכנס ייפוי הכח המתמשך, שמאפשר לנו, בהיותנו צלולים ובריאים, לייפות את כוחו של אדם שאנו בוטחים בו – להיות זה אשר ידאג לטפל בעניינינו (הרפואיים, האישיים והרכושיים), והיה וחלילה נחווה אירוע שייטול מעמנו את היכולת לדאוג לעצמנו – כל זאת מבלי להזדקק למינוי אפוטרופוס, על ההליכים המשפטיים הנלווים לכך.

נושא עריכת ייפוי כח מתמשך מוסדר בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ומאפשר לכל בגיר מעל גיל 18 להורות מי יוכל לקבל עבורו החלטות, במידה ולא יוכל עוד לעשות זאת בעצמו, אם עקב מחלות זקנה (דמנציה, אלצהיימר ודומותיהן), אם בשל מוגבלות נפשית, או בשל תאונה או כל אירוע פיזי/נפשי אחר.

כאמור, ניתן למנות מיופה כח לעניינים רכושיים, אישיים ורפואיים (כולם או חלקם), ואף לחלק את הסמכויות בין מספר אנשים, לפי החלטת מייפה הכח.

את ייפוי הכח יש לערוך על גבי טפסים מיוחדים ולחתום עליו בפני עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת לשם כך, ושאין לו עניין אישי בייפוי הכח (לרשימת עורכי הדין המוסמכים לנושא

 

חשוב לדעת, שייפוי כח מתמשך אינו בבחינת "הכל כלול" וקיימות מגבלות חוקיות, שאינן מאפשרות למיופה הכח לפעול בכל נושא, גם אם קיבל הרשאה מפורשת לכך בייפוי הכח. בין הנושאים שמיופה הכח לא יוכל לבצע, ניתן למנות פעולות שיש לבצען באופן אישי, כגון: מתן גט, המרת דת, השתתפות בבחירות, מתן הסכמה לאימוץ, פעולות לפי "חוק הנוטה למות", עריכת צוואה בשם מייפה הכח, ועוד.

 

 

בנוסף, ייפוי כח מתמשך אינו בבחינת "סוף פסוק" שאין ממנו דרך חזרה. למייפה הכח יש אפשרות לבטל את ייפוי הכוח המתמשך שערך, אם רצונו בכך – הן טרם כניסתו לתוקף והן לאחר כניסתו לתוקף.

אולם, אם מייפה הכח קבע במפורש כי ייפוי הכוח המתמשך יישאר בתוקף, גם אם יודיע על רצונו לבטלו לאחר שייפוי הכוח ייכנס לתוקף – הרי שבמקרה כזה, יש צורך לפנות לבית המשפט לצורך בקשת הביטול.

שוקלים לערוך ייפוי כח מתמשך, אשר ישמור על האינטרסים הכלכליים שלכם ושל משפחתכם?
מוזמנים להיוועץ בנושא עם עו"ד רן רוט – בעל ניסיון של מעל ל-20 שנה בדיני משפחה, עם התמחות בייפוי כח מתמשך, תוך מתן דגש לפן הכלכלי והעסקי של מייפה הכח.

 

עו"ד רן רוט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות