44 הרוגים ויותר מ-150 פצועים באסון הר מירון

האסון נגרם בעקבות דוחק חריג של עשרות אלפי החוגגים במתחם ההדלקה של חסידות תולדות אהרון. אחד הפצועים סיפר: "בשלב מסוים אנשים התחילו לצאת בלחץ ופשוט נפלו אחד על השני. מאות אנשים נפלו. אנשים צרחו ובאיזשהו שלב הפסיקו לנשום"
רונן לוי |
האסון במרון. צילום: פלאש 90

אסון הר מירון: לפחות 44 אנשים נהרגו ויותר מ-150 נפצעו בחגיגות ל"ג בעומר במירון. האסון נגרם בעקבות דוחק חריג של עשרות אלפי החוגגים במתחם ההדלקה של חסידות תולדות אהרון. בתחילה דווח כי קרסה טריבונה, אולם בהמשך התברר כי המונים נרמסו בדוחק הרב ששרר במקום. על פי עדי ראייה במקום השוטרים חסמו את החוגגים ובשלב מסויים, החלה מעין "מפולת אנושית" למעבר צר, כאשר עשרות אנשים נמחצו תחת חבריהם. ניצב שמעון לביא לקח אחריות על עצמו ומתברר שכבר לפני שלוש שנים התריעו על חשש מדוחק והימחצות במקום.

הכל החל כאשר על פי התכנון המוקדם היו אמורים להגיע להר 20 אלף חוגגים, אבל ככל הנראה בשל הסיבה ששנה שעברה לא התקיימה ההילולה בשל הקורונה ההר התמלא בלמעלה ממאה אלף חוגגים כאשר המשטרה לא עצרה את החוגגים מלהגיע, זאת למרות הערכות גדולה שלה במהלך השבועות האחרונים. הדוחק רק גבר וגבר ולאחר חצות החלו עשרות אלפי החוגגים במתחם ההדלקה של חסידות תולדות אהרון להימחץ אחד אל השני.

דביר כהן, בן 25 מירושלים, סיפר מבית החולים זיו בצפת, שלשם פונה לאחר שנפצע קל סיפר כי "היו אנשים שרצו לצאת, והייתה כמות גדולה מאוד של אנשים. מרוב לחץ זה נדחף לכל כיוון. היה גרם מדרגות שאנשים ירדו בו בצורה מסודרת, וכנראה כמה אנשים מעדו – וכולם התגלגלו עליהם. אנשים גדולים קרסו על אנשים קטנים. מאות אנשים נפלו עליי".

גיל אלון, מחיפה שפונה לבית החולים רמב"ם בחיפה, סיפר על הלחץ שנוצר במקום: "היו המון אנשים. האירוע התרחש עם סיום הדלקת המדורה הראשית. אנשים החלו להתפנות החוצה ועברנו במדרגות שאמורות להכיל 50 אנשים. היו שם יותר מ-500. השורה הראשונה נפלה והתחילו דחיפות. נפלה שורה על שורה והיו מראות קשים".

"אי אפשר לנשום"

אבריימי, צעיר מירושלים, שנפגע אף הוא, סיפר כי הוא היה בטוח בעת שנמחץ שהוא הולך למות. "היינו ביציאה והיה שם מעין כבש של ברזל שאנשים החליקו עליו. בשלב מסוים אנשים התחילו לצאת בלחץ ופשוט נפלו אחד על השני. מאות אנשים נפלו. אנשים צרחו ובאיזשהו שלב הפסיקו לנשום היו מתחתיי ילדים ואנשים מבוגרים שלא נשמו. חשבתי רק על התינוק שלי, בן שלושה חודשים. לא רציתי שהוא יגדל יתום", סיפר אבריימי.

פרמדיק מד"א עמרי הוכמן, שהיה מראשוני המטפלים בנפגעים, סיפר: "הגענו למקום כשהייתה המולה גדולה ועשרות אנשים רצו לכיוון שלנו. הם צעקו לנו לאן להגיע וסיפרו שיש עשרות אנשים שנפצעו. המראות היו קשים מאוד, עשרות פצועים שכבו סמוך לטריבונה ועל המדרון ועשרות נוספים התהלכו כשהם סובלים מפציעות שונות. הכוחות הגדולים התחילו בטיפול רפואי ובביצוע פעולות החייאה, ובעזרת אלונקות חילצנו את הפצועים למרפאות מד"א על ההר. משם המשכנו את הטיפול באמבולנסים ומסוקים לבתי החולים בצפון הארץ ובירושלים".

הסיבה ללחץ ולדוחק היתה הסיבה שאושר רק ל-20 אלף להגיע ובפועל הגיעו יותר מ-100 אלף בני אדם להילולה שהחלה אמש בשמונה בערב ומאחר והחג יצא בלילה שבין חמישי לשישי, רבים הקדימו את הגעתם, כדי למנוע חילול שבת וההדלקות כונסו לחלון זמן של 14 שעות בלבד ושלושה אדמו"רים הדליקו את המדורות בו זמנית.

לילה טרגי

מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא שהתראיין הבוקר אמר כי הוא לוקח את האחריות על עצמו. מדובר בקצין שהיה מפקד מרחב דן בעת אסון שאירע בהלווית הרב שמואל וואזנר בבני ברק לפני כשש שנים, אסון שבו נהרגו שני בני אדם מדוחק. "לילה קשה, לילה טרגי. אני שמעון לביא נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע. אני מוכן לכל בדיקה. אנחנו נערכנו לכלל התרחישים, האירוע הזה קרה. אנחנו בשלב איסוף הראיות כדי להגיע לאמת. מסתובבים סרטונים שאין להם קשר למציאות. ממה שאני קיבלתי שוטרים הצילו פה חיי אדם גם במחיר חייהם", אמר לביא.

בעיה נוספת היא שאירועים דתיים וטקסים אינם טעונים רישיון עסק וכך גם אירועים המתפרסים של פני שטח מאד גדול. אבל מציוץ שהתפרסם באירוע לפני שלוש שנים מתברר בהכתובת היתה על הקיר, אבל אף אחד לא קרא אותה כאשר אדם בשם אריה ארליך כתב: "הערה ראשונה לסדר: שביל היציאה הצר שמוביל מסקס ההדלקה של חסידות תולדות אהרן יוצר צוואר בקבוק אנוש׳ ודחיפות איומות, ברמה של סכנת הימחצות ממשית. וזו היציאה היחידה(!). אם רוצים למנוע הישנות של מקרה הלווית הרב וואזנר זצ״ל – אסור לערוך את ההדלקה במקום לפני יצירת יציאה רחבה ומשולטת".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות