חמישה טיפים להתנהגות בחקירה.

לפתע ביום בהיר זומן דרור לחקירה, לא היה לו מושג למה, אפילו לא שמץ.  הוא בסך הכל אזרח שומר חוק, משלם מיסים ואפילו התנדב ליחידה מובחרת בצבא, כאשר התייצב דרור בתחנה הודיע לו השוטר כי הוא עצור, משביקש דרור לדעת את הסיבה ענה לו השוטר כי הוא יודע טוב מאד למה הוא עצור וכי כדאי לו לשתף פעולה, אחרת הזהיר השוטר, הוא יוכל לשבת במאסר הרבה שנים.
חנן לוי |
מעצר
אילוסטרציה

סיפורו של דן זהה לסיפורם של רבים, מדי שנה נערכים בישראל אלפי מעצרי שווא ויותר, לרוב, האזרח הפשוט שאינו מורגל בחקירות יתקשה להתמודד עם החוקרים המיומנים והוא עלול לשחק לידיהם ולהפליל את עצמו. בכדי להתגבר על ההלם הראשוני ומתוך הבנה כי כולנו יכולים להקלע למצב בו אנו מוצאים עצמנו בסיטואציה דומה, הבאנו לכם במאמר זה חמישה טיפים להתמודדות עם חקירה.

  1. התייעץ עם עורך דין – זומנת לחקירה?
    הכי חשוב להגיע מוכן, עליך לגשת לעורך דין שיכין אותך למה שצפוי לך, דבר זה יוכל להכין אותך להתמודד עם החוקרים ולהבין מה עומד בבסיס מחשבותיהם. התייעץ עמו מה לספר לשוטרים ומה לא, עורך הדין אף יסייע לך להבין את זכויותיך ולדעת את מקומך, הכנה לחקירה היא הבסיס לצליחת החקירה.
  2. הישארו רגועים – חשוב להישאר רגועים
    היכולת של החוקרים להלחיץ את החשודים היא גדולה, מי שאינו מורגל לחקירות ומעצרים עלול להתפתות להבטחות השוטרים "שרק רוצים בטובתו" ולמסור להם מידע שעלול לסבך אותו, נהגו בשוטרים בכבוד, אל תקללו ואל תתחצפו אך באותה עת אל תשכחו שהשוטר אינו חבר שלכם ואל תתמסרו אליו בקלות. חשוב גם לזכור שלחוקרים ישנן שיטות חקירה מגוונות ביניהן "השוטר הטוב והשוטר הרע",  ניסיון ל"שיחה חברית", הטחת חשדות בנחקר באופן פרובוקטיבי, הפגשת הנחקר עם עדים ועוד ועוד. עליך כחשוד לזכור זאת ולא להתפתות ליפול למלכודות אלו.
  3. זכות השתיקה
    דיבור לא מבוקר של הנחקר שנמצא "בהלם גמור" ואינו מבין להיכן נקלע, יכול לסבך אותו בהמשך. עורכת הדין אורנת קמרון, העוסקת בפלילים מייעץ לנחקרים לשתוק עד לפגישתם עם עורך הדין היה ונעצרת ולא הצלחת להתייעץ עם עורך דין עליך לשתוק. "אף אחד לא הצטער על מילים שלא אמר, לעומת זאת רבים מצטערים על מילים שהם אמרו. בקש מהחוקרים את זכותך החוקית להתייעצות עם עורך דין ובינתיים שמור על זכות השתיקה". מסבירה עו"ד פלילי אורנת קמרון
  4. אליבי
    כל מי שצפה אי פעם בסדרת טלוויזיה יודע שהדרך הכי טובה להוכיח כי אינך קשור לאירוע היא מסירת אליבי לחוקרים על הימצאותך במקום שונה בשעת האירוע עליו אתה נחקר.
    אך כפי שהאליבי עשוי לעזור הוא עלול להזיק, היזהר לא למסור אליבי שאתה לא בטוח בו.
    עו"ד קמרון טוענת כי אליבי לא מדויק עלול לסבך את הנחקר ולסמן אותו כחשוד מרכזי "ברגע שאתה מוסר אליבי לא מדויק אתה בעצם משקר על החוקרים ומחשיד את עצמך, אם אתה לא משוכנע באליבי שלך ותר עליו או סייג אותו".
  5. מדובבים – צלחת את החקירה אך נשלחת לתא המעצר?
    הזהר! שכנך לתא עלול להיות מדובב.
    נהג בשכניך לתא  ב"כבדהו וחשדהו" אומרת עו"ד אורנת קמרון ומוסיפה "לעיתים כשהחוקרים לא מצליחים להוציא הודאה מהנחקר הם שולחים לו לתא מדובב. המדובב שמבין את המצב הנפשי הקשה אליו נקלע העצור ואת הצורך שלו באוזן קשבת מגלה כלפיו אמפתיה וחיבה ומצליח לבנות אמון כלפיו". זכור, על אף שרבים מהנחקרים יודעים ששכנם לתא עלול להיות מדובב, ברצף האירועים הם שוכחים זאת ומרגישים כי הם יכולים לשתף אותו גם בדברים שעדיף שלא יידע.

לסיכום: חקירה היא לא דבר קל, הזעזוע שהיא יוצרת עלולה להביא את אדם מן השורה לאיבוד עשתונות ולליקוי בשיקול דעת, מימוש הטיפים במאמר זה יכולים לעזור לו לצלוח בשלום את החקירה, ולחזור לשגרה. ייעוץ משפטי בעיתוי הנכון יכול לחרוץ גורלות לסגור את החקירה ולמנוע מהנחקר כתב אישום בעתיד.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות