שנתיים מאסר על נאשם בעבירות תרמית בניירות ערך

מיכאל בביצקי, איש שוק ההון שניהל תיקי השקעות, הורשע בהסדר טיעון כי ניהל תיקי לקוחות ללא רישיון כך וכי ולקח לכיסו כספים בהיקף של 175 אלף שקלים
רונן לוי |
תרמית בניירות ערך בבורסה - אילוסטרציה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, גזר על מיכאל בביצקי, שניהל באופן פרטי תיקי השקעות עבור מכרים וחברים, עונש של שנתיים מאסר בפועל ופיצוי לנפגעי העבירה. בביצקי הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של תרמית בניירות ערך, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות וניהול תיקי השקעות ללא רישיון.

האישום: תרמית בניירות ערך

לפי כתב האישום בו הודה והורשע בביצקי, בתקופות שונות בין השנים 2017-2012 ניהל חשבונות מסחר של לקוחות שונים ללא רישיון ניהול תיקים. בביצקי קיבל את הרשאת הלקוחות לפעול בחשבונותיהם על סמך מצגי שווא שונים הנוגעים למידת הסיכון בהשקעה ולמומחיותו.

במסגרת המסחר, כך נטען באישום, שלח בביצקי יד בכספי המשקיעים על ידי ביצוע של כ-1,200 עסקאות עצמיות בין חשבונותיו האישיים ובין חשבונות הלקוחות שהיו בניהולו, וכך העביר לחשבונותיו כ-300 אלף שקלים. בנוסף, בביצקי שלח ידו בכספי שניים מלקוחותיו בסך של 175 אלף שקלים כשהנחה אותם להעביר אליו כסף לצרכי השקעה ובפועל עשה בו שימוש לצרכיו.

בית המשפט קבע כי מעשיו של הנאשם "מצדיקים הטלת עונש ההולם את חומרת המעשים, את הנסיבות המחמירות של ביצועם, את הפגיעה המשמעותית לא רק במשקיעים שסבלו הפסדים כספיים אלא באינטרסים המוגנים של פעילות שוק הון שקוף והוגן".

בתוך כך, גזר השופט כבוב, במקרה אחר, על שמואל הכהן, בעל עניין ויו"ר הדירקטוריון לשעבר בחברה הציבורית ג'רוסלם השקעות בטכנולוגיות, 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות וקנס בסכום של 50 אלף שקלים. הכהן הורשע בעבירות דיווח ושימוש במידע פנים במסגרת הסדר טיעון לפיו הכהן עתר לעונש של 6 חודשי עבודות שירות והפרקליטות עתרה לעונש של 10 חודשי מאסר בפועל וקנס כספי.

לפי כתב האישום בו הורשע הכהן, על אף החובה שחלה עליו כבעל עניין בחברה להודיע לה על שינויים בהחזקותיו, בשנים 2016-2014 לא דיווח הכהן על פעולות רבות של מכירת ורכישת מניות החברה על ידו. בכך גרם הכהן לחברה לפרסם דיווחים מטעים לציבור ביחס להחזקותיו. כך למשל, היו תקופות שבהן הכהן החזיק בכ-10% בלבד ממניות החברה, אך החברה דיווחה לציבור שהוא מחזיק בכ-25%. השינויים בהחזקותיו של הכהן בוצעו בעקבות דרישת הבנק בו החזיק את מניותיו בג'רוסלם בשל חריגה מביטחונות לקו האשראי שסופק לו, ובמועדים אחרים הוא מסר לחברה הצהרות שתאמו את החזקותיו בפועל. בשל כך, יוחסו לו עבירות דיווח ללא כוונה להטעות.

בנוסף, כתב האישום מייחס להכהן שימוש במידע פנים בקשר עם מכירת החזקותיה של ג'רוסלם בחברת מנטיס ויז'ן. ב-10.9.14 דיווחה ג'רוסלם כי מכרה את החזקותיה במנטיס לקרן ההשקעות טיטניום. הכהן מואשם כי טרם הדיווח לציבור רכש מניות ג'רוסלם בסכום של כחצי מיליון ש"ח, בעת שהחזיק במידע הפנים בדבר מכירת מנטיס המתגבשת. הכהן רכש את המניות במסגרת כוונתו והצהרתו המוקדמת להגדיל את החזקותיו בחברה, לא מימש את המניות לאחר הדיווח על עסקת מנטיס, והמשיך לרכוש מניות נוספות עד כחודש לאחר הדיווח.

בגזר דינו, ציין השופט כבוב כי: "העבירות שביצע הנאשם פגעו בכללי המסחר בשוק ההון אשר נועדו להשרות ביטחון בקרב ציבור המשקיעים כי בעלי עניין ונושאי משרה אינם מנצלים מידע כדי לרפד את כיסיהם".

בהחלטתו להטיל על הנאשם עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות התחשב בית המשפט בנסיבות אישיות ומשפחתיות של הנאשם, בין היתר במצבו הרפואי. כן בהטלת הקנס התחשב בית המשפט בעובדה שהנאשם פושט רגל.

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט חאלד כבוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות